24 Hours in São Paulo

Pedagogical Innovation and New Media

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14393/LL63-v37n1-2021-19

Keywords:

Teaching-learning, Didactic sequence, New media, Intermedial processes, Producer/perceptor

Abstract

Debray (1992) argues that the history of mediology moves from logosphere (from the invention of writing to that of the press), to graphosphere (the era of art) to videosphere (the visual era). Pedagogical processes have responded to such transformations and moved from a pedagogy centered on the written text to one centered in visual processes, which, in turn, demand a new form of literacy. This paper presents a pedagogical experience based on intermedial processes developed at an undergraduate program in French language. Students were made able to recreate a source product into a digital media by means of a medial chain, in a process that fosters the learning of French as a foreign language. Starting from a book (source product), students working as both producers and perceivers (ELLESTRÖM, 2017) grasped a novel understanding of multimodal narratives.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Ana Luiza Ramazzina Ghirardi, UNIFESP

Ana Luiza Ramazzina Ghirardi é graduada em Língua e Literatura Francesa e Portuguesa pela Universidade Presbiteriana Mackenzie (1984), Mestre em Língua e Literatura Francesa pela USP (2000) e Doutora em Língua e Literatura Francesa pela USP (2008). Professora Associada da Escola de Filosofia, Letras e Ciências Humanas – UNIFESP onde atua na graduação e no programa de Pós-Graduação em Letras.

References

AZAOUI, B. Multimodalité, Transmodalité et Intermodalité: considérations épistémologiques et didactiques. Revue de Recherches en littératie médiatique multimodale, v. 10, 2019. DOI: https://doi.org/10.7202/1065526ar

BRASIL. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Diário Oficial da União, Brasília, 23 dez. 1996.

CADET, C.; CHARLES, R.; GALUS, J. L. La communication par l’image. Paris: Nathan, 2013.

DEBRAY, R. Vie et mort de l’image: une histoire du regard en Occident. Paris: Gallimard, 1992.

DOLZ, J.; NOVERRAZ, M.; SCHNEUWLY, J. Sequências didáticas para o oral e a escrita: apresentação de um procedimento. In: SCHNEUWLY, J.; DOLZ, J. et al. Gêneros orais e escritos na escola. Tradução e organização de Roxane Rojo e Glaís Sales Cordeiro. Campinas: Mercado das Letras, 2010. p. 81-108.

ECO, U. Conceito de texto. São Paulo: T.A. Queiroz, Editor, 1984.

ELLESTRÖM, L. Midialiadade: ensaios sobre comunicação, semiótica e intermidialidade. Organização de Ana Cláudia Munari Domingos, Ana Paula Klauck e Glória Maria Guiné de Mello. Porto Alegre: EDIPUCRS, 2017.

GAUDREAULT, A.; MARION, P. Un média naît toujours deux fois.... In: GAUDREAULT, A.; JOST, F. Revue Sociétés et Représentations, n. 9, p. 21-36, 2000. DOI: https://doi.org/10.3917/sr.009.0021

LACELLE, N.; BOUTIN, J.F.; LEBRUN, M. La littératie médiatique multimodale apliquee en contexte numérique – LMM@. Québec: Presses Universitaires du Québec, 2017. DOI: https://doi.org/10.2307/j.ctt1z27hcs

LAUSE, C. 24 heures à Paris: une journée, une aventure. Paris: Maison des Langues, 2018.

LEBRUN, M. Le développement des compétences multimodales en préparant une exposition virtuelle en français. In: LEBRUN, M.; LACELLE, N.; BOUTIN, J-F. La littératie médiatique multimodale. Québec: Presses de l’Université du Québec, 2012. p. 141-156. DOI: https://doi.org/10.2307/j.ctv18pgvfz.14

Published

2021-08-03

How to Cite

GHIRARDI, A. L. R. 24 Hours in São Paulo: Pedagogical Innovation and New Media. Letras & Letras, Uberlândia, v. 37, n. 1, p. 335–355, 2021. DOI: 10.14393/LL63-v37n1-2021-19. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/letraseletras/article/view/57211. Acesso em: 22 jul. 2024.