Teaching Literature in English as a Foreign Language

The Gothic in a Graded Reader of Short Story “The Fall of the House of Usher”

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14393/LL63-v37n1-2021-15

Keywords:

American Literature, Gothic, Graded reader, Edgar Allan Poe, English

Abstract

The main objective of this study is to analyze how the graded reader of short story “The Fall of the House of Usher” reconfigures literary elements associated with the Gothic, considering how elements that are key in this tradition found in the original story have been preserved, simplified or eliminated in the target text. The results suggest that the graded reader manages to redefine the essential gothic elements despite its linguistic simplification. Some features of Poe’s gothic aesthetics extrapolate from the original story and spread through other components of the graded reader, such as illustrations and activities. The multimodality of the graded reader is, therefore, essential for the successful reconfiguration of some markedly literary elements of the source-text. We conclude that teachers of English as a Foreign Language can consider the use of graded readers as a means to foster literary literacy in their classes.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Mateus da Rosa Pereira, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul (IFRS) - Campus Osório

Doutorado em Letras/Literatura Comparada pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS), Docente de Letras - Português/Inglês e Literaturas Correspondentes no Campus Osório do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul (IFRS).

Paula Pelissoli Pereira, IFRS - Campus Osório

Graduanda do 8º semestre do curso de Licenciatura em Letras Português/Inglês e suas respectivas Literaturas pelo Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul (IFRS), Campus Osório. Atua como bolsista de pesquisa no projeto intitulado: Literaturas de Língua Inglesa, Cinema e Estudos Culturais no ensino de Inglês, em que a linha de pesquisa se centra, principalmente, no ensino da literatura gótica, sob a orientação do Prof. Dr. Mateus da Rosa Pereira, além de atuar também como bolsista de extensão no projeto Literatura em Vídeo, sob orientação do Prof. Ms. Dudlei Floriano de Oliveira.

References

ALONSO, K.F. Clássicos Adaptados no Ensino de Inglês: um estudo de caso das experiências dos estudantes em sala de aula. 2011. 168 f. Dissertação (Mestrado em Linguística Aplicada ao Ensino de Línguas Estrangeiras) – Faculdade de Letras, Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2011.

BECKER, E. A escritura de graded readers: adaptação, princípios tradutórios e processo criativo. In: REBELLO, L. S.; FLORES, V. N. (Org.) Caminhos das letras: uma experiência de integração. Porto Alegre: Editora da UFRGS, 2015.

BRANDÃO, I. F. O. A few reflections on the subject of literature, English language and the teaching/learning process. Ilha do Desterro, n. 37, p. 13-20, 1999.

BRASIL. Parâmetros Curriculares Nacionais: 3º e 4º ciclos do Ensino Fundamental: Língua Portuguesa. Brasília: MEC/SEF, 1998.

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC, 2017.

CLÜVER, C. Intermidialidade. PÓS: Revista do Programa de Pós-graduação em Artes da EBA/UFMG, v. 1, n. 2., p. 8-23, 16 jan. 2012.

COSSON, R. Letramento Literário: teoria e prática. São Paulo: Contexto, 2007.

CULLER, J. Literary theory: A very short introduction. Oxford: OUP, 2011. DOI: https://doi.org/10.1093/actrade/9780199691340.001.0001

DAY, R.; BAMFORD, J. Extensive Reading in the second language classroom. Nova York: CUP, 1998. DOI: https://doi.org/10.1177/003368829802900211

EDINBURGH PROJECT ON EXTENSIVE READING (EPER). Guide to organizing programmes of extensive reading. University of Edinburgh, 1992.

EXTENSIVE READING FOUNDATION. Graded Readers. Disponível em: https://erfoundation.org/wordpress/graded-readers/. Acesso em: 15 ago. 2020.

FESTINO, C. G. The literary text in the teaching of English as an international language. Todas as Letras, v. 13, n. 1, p. 54-62, 2011.

FISHER, B. F. Poe and the Gothic tradition. In: HAYES, K. J. (Org.). The Cambridge companion to Edgar Allan Poe. Cambridge: CUP, 2004.

FRANÇA, J. As sombras do real: a visão de mundo gótica e as poéticas realistas. In: CHIARA, A.; ROCHA, F. C. D. (Org.). Literatura Brasileira em Foco VI: em torno dos realismos. Rio de Janeiro: Casa Doze, 2015. p. 133-124.

FRANÇA, J. O gótico e a presença fantasmagórica do passado. In: ENCONTRO DA ASSOCIAÇÃO BRASILEIRA DE LITERATURA COMPARADA, 15, 2016, Rio de Janeiro. Anais.., Rio de Janeiro: Dialogarts, 2016. p. 2492-2502.

FRANÇA, J. Edgar Allan Poe, fundador da “Tradição Gótica”. In: COLUCCI, L.; GAMA-KHALIL, M. M.; GARCÍA, F.; PHILIPPOV, R. (Org.) Edgar Allan Poe: efemérides em trama. Rio de Janeiro: Dialogarts, 2019. p. 30-46.

OLEARSKI, J. Tales of mystery by Edgar Allan Poe. São Paulo: Helbling Languages/DISAL, 2008.

POE, E. A. The fall of the house of usher and other writings. London: Penguin Books, 2003.

ROSSONI, F. C. Investigando atitudes de leitura entre aprendizes de Inglês como Língua estrangeira: diferenças entre readers e textos autênticos. 2017. Dissertação (Mestrado em Letras) – Setor de Ciências Humanas, Universidade Federal do Paraná, Paraná, 2017.

SOUZA, W. O. O fenômeno gótico em Horace Walpole e Edgar Allan Poe. Revista Athena, v. 8, n. 1, p. 236-257, 2015.

UR, P. A course in language teaching practice and theory. Cambridge: CUP, 1996.

WARING, R. Writing a graded reader. Extensive Reading Central, 2012. Disponível em: https://www.er-central.com/authors/writing-a-graded-reader/writing-graded-readers-rob-waring/. Acesso em: 15 ago. 2020.

Published

2021-06-30

How to Cite

PEREIRA, M. da R.; PEREIRA, P. P. Teaching Literature in English as a Foreign Language: The Gothic in a Graded Reader of Short Story “The Fall of the House of Usher”. Letras & Letras, Uberlândia, v. 37, n. 1, p. 250–271, 2021. DOI: 10.14393/LL63-v37n1-2021-15. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/letraseletras/article/view/56684. Acesso em: 22 jul. 2024.