From the Music Video to the Novel

Intermediality in the High School Literature Classroom

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14393/LL63-v37n1-2021-17

Keywords:

Literature, Intermediality, Reading, Classroom, Strategies

Abstract

Teaching literature in high school is a rewarding and challenging job that needs to be combined with research and constant updating by teachers. Drawing on this premise, and based on experience in the classroom, this article seeks to show how the use of intermediality, as defined by Clüver (2006), can be an efficient didactic strategy, as the author deals with the intertextual relations that permeate all artistic languages. The corpus uses the video clip of song Amor, I love you (2000), by Marisa Monte and Carlinhos Brown, and the reading of an excerpt from the work O primo Basílio (1878), by Eça de Queirós, in addition to what Tereza Colomer and Rojo (2009) point out respectively about the different possibilities of approximation with the literary text and about the need to associate, whenever possible, the written verbal text with other forms of expression.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Silvia de Paula Bezerra, Universidade Presbiteriana Mackenzie

Doutora em Literatura pela Universidade Presbiteriana Mackenzie/SP.

References

BAKHTIN, Mikhail. Problemas da poética de Dostoiévski. Tradução Paulo Bezerra. 5. ed. rev. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 1997.

BRIDI, Marlise V. O ensino e a formação de professores de literatura: reflexões iniciais. In: VASCONCELOS, Maria Lúcia M. C. Língua e Literatura: ensino e formação de professores. São Paulo: Ed. Mackenzie, 2016. p. 37-53.

CLÜVER, Claus. Inter textus / Inter Artes / Inter Media. Aletria, Belo Horizonte, n. 14, p. 11-41, jul-dez. 2006. DOI: https://doi.org/10.17851/2317-2096.14.2.10-41

COLOMER, Teresa. Andar entre livros – a leitura literária na escola. Tradução Laura Sandroni. São Paulo: Global, 2007.

DALVI, Maria A. Literatura na escola: propostas didático-metodológicas. In: DALVI, Maria A.; REZENDE, Neide L.; FALEIROS, Rita J. (Org.). Leitura de literatura na escola. São Paulo: Parábola, 2013, p. 67-97.

MARTIN, Marcel. A linguagem cinematográfica. Tradução Paulo Neves. Revisão Técnica Sheila Schvartzman. São Paulo: Brasiliense, 2003.

MEMÓRIAS, CRÔNICAS E DECLARAÇÕES DE AMOR. Direção: Cláudio Torres e Lula Buarque de Holanda. Produção: Arto Lindsay. Intérprete: Marisa Monte. Participações: Arnaldo Antunes e Laurie Anderson. Rio de Janeiro: Conspiração Filmes, 2001. 1 DVD.

MOISÉS, Massaud. A literatura portuguesa. 33. ed. São Paulo: Cultrix, 2005.

MONTE, Marisa; BROWN, Carlinhos. Amor, I love you. In: MONTE, Marisa. Memórias, crônicas e declarações de amor. [S.l.]: EMI, 2000. 1 CD. Faixa 01. Letra da canção Disponível em: https://www.letras.mus.br/marisa-monte/47268/. Acesso em: 15 out. 2017.

PERRONE-MOISÉS, Leyla. Mutações da literatura no século XXI. São Paulo: Companhia das Letras, 2016.

QUEIRÓS, Eça. O primo Basílio. 22. ed. São Paulo: Ática, 2004.

ROJO, Roxane. Letramentos múltiplos, escola e inclusão social. São Paulo: Parábola Editorial, 2009.

Published

2021-06-30

How to Cite

BEZERRA, S. de P. From the Music Video to the Novel: Intermediality in the High School Literature Classroom. Letras & Letras, Uberlândia, v. 37, n. 1, p. 294–308, 2021. DOI: 10.14393/LL63-v37n1-2021-17. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/letraseletras/article/view/56682. Acesso em: 22 jul. 2024.