Artistic representation as a possible critical reflection on historical catastrophe

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14393/LL63-v36n2-2020-14

Keywords:

Arts, Representation, Catastrophe, Trauma, Memory

Abstract

This article aims to establish some of the possible dialogues between representation and catastrophe. It intends to understand how the artistic representation of a historical tragedy helps us reconfigure the meanings of history itself as well as human relations. At first, it addresses how much a catastrophe imposes limits and difficulties on representation. Then, it discusses how an artwork, an historical event and its reception may articulate, creating an intersection between them, in which the autonomy and the specificities of each one of these factors remains ­– and it necessarily depends on how they relate to the other elements in order to accomplish the artistic production. The present text is divided into five sections: 1) Introduction; 2) Limits and possibilities of representing the catastrophe; 3) Literary narrative as a power of life in the face of a catastrophic referential; 4) The cinematic representation of the catastrophe; and 5) Representation: a possibility of understanding and of new significances human practice.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Carlos Wender Sousa Silva, Universidade de Brasília

Mestrando em Literatura Brasileira Contemporânea. Estuda a presença de elementos do autoritarismo, do fascismo e do estado de exceção nas democracias liberais do século XXI a partir da produção literária brasileira contemporânea. Graduação em Direito em andamento. Graduado em Letras Francês e respectiva literatura pela Universidade de Brasília em 2018. Atualmente, estuda as literaturas brasileira e francófona contemporâneas. Interesse pelo diálogo entre literatura e sociedade, seu papel como ferramenta para pensar aspectos da condição humana.

References

ASSMANN, Aleida. Espaços da recordação: formas e transformações da memória cultural. Trad. Paulo Soethe. Campinas: Editora UNICAMP, 2016.

BARTHES, Roland. Crítica e verdade. São Paulo: Perspectiva, 2013.

BENJAMIN, Walter. Magia e técnica, arte e política: ensaios sobre literatura e história da cultura. Trad. Sérgio Paulo Rouanet. São Paulo: Brasiliense, 2016.

BRASIL, Comissão Nacional da Verdade, 2014. Disponível em: http://memoriasdaditadura.org.br/. Acesso em: 20 fev. 2020.

BOSI, Alfredo. Literatura e resistência. São Paulo: Companhia das Letras, 2002.

BOURDIEU, Pierre. O poder simbólico. Trad. Fernando Tomaz. Rio de Janeiro: Bertrand, 1989.

COMPAGNON, Antoine. O demônio da teoria: literatura e senso comum. Trad. Cleonice Paes Barreto Mourão. Belo Horizonte: UFMG, 2001.

CUNHA, Antônio Geraldo da. Dicionário etimológico da Língua Portuguesa. Rio de Janeiro: Lexikon, 2012.

DALCASTAGNÈ, Regina. O espaço da dor. Brasília: Editora Universidade de Brasília, 1996.

DALCASTAGNÈ, Regina; LICARIÃO, Berttoni; NAKAGOME, Patrícia (Org.). Literatura e resistência. Porto Alegre: Zouk, 2018.

FREUD, Sigmund. Mémoire, souvenirs, oublis. Paris: Éditions Payot, 2013.

GAGNEBIN, Jeanne Marie. Lembrar Escrever Esquecer. São Paulo: Editora 34, 2014.

HUYSSEN, Andreas. Culturas do passado-presente: modernismos, artes visuais, políticas da memória. Tradução de Vera Ribeiro. Rio de Janeiro: Contraponto – Museu de Arte do Rio, 2014.

KUCINSKI, Bernardo. K. relato de uma busca. São Paulo: Companhia das Letras, 2016.

NETROVSKI, Arthur; SELIGMANN-SILVA, Marcio (Org.). Catástrofe e representação. São Paulo: Escuta, 2000.

NOSTALGIA da luz. Direção de Patricio Guzmán. Chile: Atacama productions, 2010. 1 DVD (90 min.).

PILLA, Maria. Volto semana que vem. São Paulo: Cosac Naify, 2015.

POLLAK, Michael. Memória, esquecimento, silêncio. Estudos históricos, Rio de Janeiro, v. 2, n. 3, 1989.

REIS, Daniel Aarão. Ditadura e democracia no Brasil: do golpe de 1964 à Constituição de 1988. Rio de Janeiro: Zahar, 2014.

REIS, Daniel Aarão (2014). Modernização, Ditadura e Democracia: 1964-2010. Rio de Janeiro: Objetiva, 2014.

RICOEUR, Paul. A memória, a história, o esquecimento. Trad. Alain François. Campinas: Unicamp, 2010.

SANTIAGO, Silviano. O narrador pós-moderno. In: SANTIAGO, Silviano. Nas malhas da letra. São Paulo: Companhia das letras, 1989. p. 38-52.

SONTAG, Susan. Diante da dor dos outros. Trad. Rubens Figueiredo. São Paulo: Companhia das Letras, 2003.

TODOROV, Tzvetan. As estruturas narrativas. Trad. Leyla Perrone-Moisés. São Paulo: Perspectiva, 2003.

Published

2020-12-31

How to Cite

SOUSA SILVA, C. W. Artistic representation as a possible critical reflection on historical catastrophe. Letras & Letras, Uberlândia, v. 36, n. 2, p. 247–265, 2020. DOI: 10.14393/LL63-v36n2-2020-14. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/letraseletras/article/view/50350. Acesso em: 21 nov. 2024.