Language practices and local knowledge in context of boundaries

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14393/LL63-v35nEsp2019-17

Keywords:

Práticas de linguagem, Saberes locais, Fronteiras, Etnografia, Trabalho colaborativo, Linguistic practices, Local knowledge, Borders, Ethnography, Collaborative work

Abstract

This article aims to present an experience of collaborative participation - teachers from a state college, students and other actors from the school community, including residents of the neighborhood where the college is located, university teachers and scholars of Letters courses - which made possible the emergence of local knowledge and language practices through the development of a project entitled “Memory Project”. Its purpose was to reconstruct the history of the formation of the neighborhood and the school, counted on teachers from different areas of knowledge and allowed everyone to understand the constitutive interrelationships between the school context and the local ways of existence. The ethnographic experience built on the Project has highlighted the importance of collective work, which was based on a pedagogy inspired by a culturally sensitive perspective and extended beyond the walls of the classroom and the walls of the school.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Regina Coeli Machado e Silva, Unioeste/Unila

Doutora em Antropologia Social - Museu NAcional/UFRJ

Professora Sênior na Unioeste

Professora Visitante

Pesquisador Produtividade Cnpq 

References

BAKHTIN, M. Estética da criação verbal. São Paulo: Martins Fontes, 1992.

BLOMMAERT, J.; RAMPTON, B. Language and superdiversity. Diversities, v. 13, n. 2, 2011.

BORTONI-RICARDO, S. M.; DETTONI, R. V. Diversidades lingüísticas e desigualdades sociais: aplicando a pedagogia culturalmente sensível. In: COX, M.I; ASSIS-PETERSON, A. (Ed.). Cenas de sala de aula. Campinas: Mercado de Letras, 2003. p. 81-104.

CAVALCANTI, M. C. Educação linguística na formação de professores de línguas: intercompreensão e práticas translíngues. In: MOITA LOPES, L.P. (Org.) Linguística Aplicada na modernidade tardia. São Paulo: Parábola, 2013. p. 211-226.

ELIAS, N.; SCOTSON, J. L. Os estabelecidos e os outsiders: sociologia das relações de poder a partir de uma pequena comunidade. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Editor, 2000.

ERICKSON, F. Transformation and School Success: The politics and culture of educational achievement. Anthropology & Education Quartely, p. 335-356, 1987. https://doi.org/10.1525/aeq.1987.18.4.04x0023w

FAIRCLOUGH, N. Discurso e mudança social. Brasília: UnB, 2001.

FRITZEN, M. E. P.; LUCENA, M. I. P. O olhar da etnografia em contextos educacionais – Interpretando práticas de linguagem. Blumenau: Edifurb, 2012.

GANDIN, L. A.; DINIZ-PEREIRA, J. E.; HYPOLITO, Á. M. Para além de uma educação multicultural: teoria racial crítica, pedagogia culturalmente relevante e formação docente (entrevista com a professora Gloria Ladson-Billings). Educação e Sociedade, ano XXIII, n. 79, p. 275-293, ago. 2002. https://doi.org/10.1590/S0101-73302002000300014

GARCEZ, L. H. C. Técnicas de redação: o que é preciso saber para bem escrever. São Paulo: Martins fontes, 2001.

KLEIMAN, A. B; MORAES, S.E. Leitura e interdisciplinaridade. Campinas: Mercado de Letras, 2007.

KLEIMAN, B. K.; CAVALCANTI, M. C. (Org.). Linguística Aplicada: suas faces e interfaces. Campinas: Mercado de Letras, 2007.

KOCH, I. V.; ELIAS, V. M. Ler e compreender: os sentidos do texto. São Paulo: Contexto, 2007.

LADSON-BILLINGS, G. The dreamkeepers: Successful teachers for African-American children. San Francisco: Jossey-Bass, 1994.

LUCENA, M. I. P. Práticas de linguagem na realidade da sala de aula: contribuições da pesquisa de cunho etnográfico em Linguística Aplicada. D.E.L.T.A., v. 31 especial, 2015, p. 1-34. https://doi.org/10.1590/0102-445093806057590158

MOITA LOPES, L. P. (Org.). Linguística Aplicada na modernidade recente. São Paulo: Parábola, 2013.

MOITA LOPES, L. P. (Org.). Por uma Linguística Aplicada indisciplinar. São Paulo: Parábola, 2006.

OSBORNE, A. Practice into theory into practice: culturally relevant pedagogy for students we have marginalized and normalized. Anthropology & Education Quartely, v. 27, n. 3, p. 285-314, 1996. https://doi.org/10.1525/aeq.1996.27.3.04x0351m

PEIRANO, M. A favor da etnografia. Rio de Janeiro: Relume Dumara, 1995.

PIRES-SANTOS, M. E.; LUNARDELLI, M. G.; JUNG, N. M.; SILVA, R. C. M. “Vendo o que não se enxergava”: condições epistemológicas para construção de conhecimento coletivo e reflexivo da língua(gem) em contexto escolar. D.E.L.T.A., n. 31 especial, p. 1-34, 2015. https://doi.org/10.1590/0102-4450761813738654418

SAVATER, F. O valor de educar. São Paulo: Planeta, 1997.

VERTOVEC, S. Super-diversity and its implications. Ethnic and Racial Studies, v. 30, n. 6, p. 1024-1054, nov. 2007. https://doi.org/10.1080/01419870701599465

Published

2019-10-23

How to Cite

PIRES-SANTOS, M. E.; MACHADO E SILVA, R. C. . Language practices and local knowledge in context of boundaries. Letras & Letras, Uberlândia, v. 35, n. especial, p. 361–380, 2019. DOI: 10.14393/LL63-v35nEsp2019-17. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/letraseletras/article/view/49440. Acesso em: 22 nov. 2024.

Most read articles by the same author(s)