Lutheran School and the rite of confirmation: discontinuation of education in Serra dos Tapes, Rio Grande do Sul (1938-1971)

Main Article Content

Karen Laiz Krause Romig
Patrícia Weiduschadt

Abstract

This paper aims to discuss aspects of Lutheran Education and the rite of Confirmation in Pomeranian ethnic communities from Serra dos Tapes, Rio Grande do Sul. The intention is to highlight the impacts of this rite with the discontinuation of education of children and youths graduated between 1938 and 1971. Such school interruption was linked to agricultural work on the country estates of these Pomeranian families. This group has predominantly dedicated, throughout the years, to agriculture, using, therefore, Confirmation as a religious excuse to let their children drop out of school. It was found that the freedom of choice obtained with Confirmation, the nonpresence of Secondary Education in the countryside and the legitimization of farmer occupation within the cultural context were elements which, altogether, produced an education discontinuation of this ethnic group, promoting low levels of education and a historical perpetuation of agriculture and the stay of Pomeranians in the rural area.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Romig, K. L. K., & Weiduschadt, P. (2023). Lutheran School and the rite of confirmation: discontinuation of education in Serra dos Tapes, Rio Grande do Sul (1938-1971). Cadernos De História Da Educação, 22(Contínua), e–211. https://doi.org/10.14393/che-v22-2023-211
Section
Articles
Author Biographies

Karen Laiz Krause Romig, Universidade Federal de Pelotas (Brasil)

https://orcid.org/0000-0002-0809-0835
http://lattes.cnpq.br/6100789243728896
karenlaizromig@gmail.com

Patrícia Weiduschadt, Universidade Federal de Pelotas (Brasil)

Bolsista de Produtividade em Pesquisa do CNPq
https://orcid.org/0000-0001-6804-7591
http://lattes.cnpq.br/0643205535014525
prweidus@gmail.com

References

ALBERTI, Verena. Manual de história oral. 3. ed. Rio de Janeiro: Editora FGV, 2005.

BACELLAR, Carlos. Fontes documentais: uso e mau uso dos arquivos. In: PINSKY, Carla Bassannezi (org.). Fontes Históricas. 2ª ed. São Paulo: Contexto, 2008.

BAHIA, Joana. A lei da vida: confirmação, evasão e reinvenção da identidade entre os pomeranos. Educação e Pesquisa, São Paulo, v.27, n1, p. 69-82, jan./jun. 2001. DOI: https://doi.org/10.1590/S1517-97022001000100005

BARTH, Fredrik. Grupos étnicos e suas fronteiras. In: POUTIGNAT, Pilippe. Teorias da etnicidade: seguido de grupos étnicos e suas fronteiras de Fredrik Barth. 2 ed. São Paulo: Editora Unesp, 2011.

BOURDIEU, Pierre. A Economia das trocas linguísticas: o que falar e o que dizer. São Paulo: USP, 1996.

DALLA-DÉA, Paulo Fernando. Igreja católica e adolescentes urbanos: expectativas dos adolescentes em idade de confirmação da fé, em vista da construção de um novo método de catequese crismal. 2006. 332 f. Tese (Doutorado em Teologia) Instituto Ecumênico de Pós-Graduação em Teologia, São Leopoldo, 2006.

DELGADO, Lucilia de Almeida Neves. História oral e narrativa: tempo, memória e identidades. Revista da Associação Brasileira de História Oral. v. 6, p.9-25, 2003. DOI: https://doi.org/10.51880/ho.v6i0.62

GEERTZ, Clifford. A interpretação das culturas. Rio de Janeiro: Zahar Editores, 1978.

JULIA, Dominique. A cultura escolar como objeto histórico. Revista Brasileira de História da Educação, n° 1, jan/jul, 2001.

MALACARNE, I. K. Ensino confirmatório e confirmação: adolescência e rito de passagem. In: Anais do Salão de Pesquisa da Faculdades Est, v.16. p. 39-53, 2017, São Leopoldo.

MALTZAHN, Gislaine Maria. Família, ritual e ciclos de vida: Estudo Etnográfico sobre narrativas pomeranas em Pelotas (RS). 2011. 151 f. Dissertação (Mestrado em Ciências Sociais) – Instituto de Sociologia e Política. Programa de Pós-Graduação em Ciências Sociais. Universidade Federal de Pelotas, Pelotas, 2011.

MARIN, J. O. B. Trabalho infantil: necessidade, valor e exclusão social. Brasília: Plano Editora, Goiânia: Editora UFG, 2006. 124p.

MÜLLER, Telmo (org.). Nacionalização e imigração alemã. São Leopoldo: Ed. UNISINOS, 1994.

PERROT, Michele. A juventude operária da Oficina à Fábrica. In: LEVI, Giovani; SCHMITT, Jean-Claude (org.) História dos Jovens a época contemporânea. v.2, São Paulo: Companhia das Letras, 1996. p.83-194.

RIETH, Ricardo W. Luteranismo rio-grandense no século: da independência à institucionalização. In: FISCHER, Luís. GERTZ, René. Nós, os teuto-gaúchos. 2ª ed. Porto Alegre: Ed: Universidade/UFRGS, p. 283-289, 1998.

RIZZINI, Irene, et al. A criança e o adolescente no mundo do trabalho. Rio de Janeiro: USU ed. Universitária, A mais Livraria e Editora, 1996, 212p.

ROCHE, Jean. A Colonização Alemã no Rio Grande do Sul. Porto Alegre: Globo, 1969.

RÖLKE, Helmar Reinhard. Descobrindo raízes, Aspectos Geográficos, Históricos e Culturais da Pomerânia. Vitória: UFES. Secretaria de Produção e Difusão Cultural, 1996.

STRECK, G. I. W. MALACARNE, I. K. Adolescência e ritos de passagem: A partir de uma perspectiva do Ensino Confirmatório e Confirmação. Protestantismo em Revista, São Leopoldo, v.44, n.1, p.127-139, jan./jun., 2018. DOI: https://doi.org/10.22351/nepp.v44i1.3190

WEBER, M. A ética protestante e o espírito do capitalismo. São Paulo: Companhia das Letras, 2004.

WEIDUSCHADT, P.; TAMBARA, E.; Cultura escolar através da memória dos pomeranos na cidade de Pelotas, RS (1920-1930). Cadernos de História da Educação. Pelotas. v. 13, n. 2, p.687- 704. 2014. DOI: https://doi.org/10.14393/che-v13n2-2014-17

WEIDUSCHADT, Patrícia. O Sínodo de Missouri e a educação pomerana em Pelotas e São Lourenço do Sul nas primeiras décadas do século XX: identidade e cultura escolar. 2007. 256 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Federal de Pelotas, Pelotas, 2007.

WEISHEIMER, Nilson. A situação juvenil da agricultura familiar. Tese (Doutorado em Sociologia) – Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS), Porto Alegre, 2009.

Fontes orais

G., A. Entrevista [jul. 2019]. Entrevistadora: Karen Laiz Krause Romig, 2019, Canguçu-RS. Entrevista concedida para fins de pesquisa acadêmica.

HORTÊNCIA. Entrevista [jun. 2013]. Entrevistadora: Cássia Raquel Beiersdorf, 2013, Arroio do Padre - RS. Entrevista concedida para fins de pesquisa acadêmica.

M, O. Entrevista [mai. 2020]. Entrevistadora: Karen Laiz Krause Romig, 2020, Canguçu-RS. Entrevista concedida para fins de pesquisa acadêmica.

P., R. Entrevista [jul. 2019]. Entrevistadora: Karen Laiz Krause Romig, 2019, Canguçu - RS. Entrevista concedida para fins de pesquisa acadêmica.

M., C. P. Entrevista [mai. 2020]. Entrevistadora: Karen Laiz Krause Romig, 2020, Canguçu – RS. Entrevista concedida para fins de pesquisa acadêmica.

Q., E. Entrevista realizada por escrito [jul. 2020]. Entrevistadora: Karen Laiz Krause Romig, 2020, Canguçu - RS. Entrevista concedida para fins de pesquisa acadêmica.

ROSA. Entrevista [jun. 2013]. Entrevistadora: Cássia Raquel Beiersdorf, 2013, Arroio do Padre - RS. Entrevista concedida para fins de pesquisa acadêmica.

S., B. H. Entrevista [set. 2020]. Entrevistadora: Karen Laiz Krause Romig, 2020, Canguçu - RS. Entrevista concedida para fins de pesquisa acadêmica.

V., W. Entrevista [mai. 2020]. Entrevistadora: Karen Laiz Krause Romig, 2020, Arroio do Padre - RS. Entrevista concedida para fins de pesquisa acadêmica.