Helena Antipoff and Anísio Teixeira: dialogues in the field of the History of Special Education in Brazil
Main Article Content
Abstract
Helena Antipoff and Anísio Teixeira were important intellectuals in the Brazilian educational scene during the 20th Century. However, their relationship is poorly explored. The objective of this paper was to analyze this relationship, based on the theoretical contribution of the Cultural History and the Political History. Documentary sources were analyzed, including correspondence between these two intellectuals, mediated by another important character, Helena Dias Carneiro. The results demonstrate that Antipoff and Teixeira can be considered intellectuals of thought and action, as they both dedicated themselves to research, but at the same time they acted heavily in the political and institutional levels. It was also possible to note theoretical affinities, as evidenced by their connection to Escola Ativa and similar concerns regarding the educational field at the time.
Downloads
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Os trabalhos publicados são de propriedade dos seus autores, que poderão dispor deles para posteriores publicações, sempre fazendo constar a edição original (título original, Cadernos de História da Educação, volume, nº, páginas).
References
ANTIPOFF, Helena. Mensagem aos professores. Boletim da sociedade Pestalozzi do Brasil. Rio de Janeiro, v. 40, pp. 37-38, dez. 1973.
ANTIPOFF, Helena. Educação dos excepcionais. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos. v.25, n. 61 p.222-227, jan./mar. 1956. Disponível em: http://www.dominiopublico.gov.br/ download/texto/me001663.pdf. Acesso em: 10 de abr. de 2021.
ANTIPOFF, Helena. Teatro de bonecos. Boletim da Sociedade Pestalozzi do Brasil. Rio de Janeiro, v. 10, nº 27, p. 39-41, 1955.
ANTIPOFF, Helena. A função social da assistência às crianças excepcionais. Separata de: Neurobiologia, v. 9, nº 4, p. 279-285, dez., 1946.
ANTIPOFF, Helena. Como pode a escola contribuir para a formação de atitudes democráticas? Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos. Rio de Janeiro, v.1, n.1, pp. 36-45, 1944. Disponível em: http://rbep.inep.gov.br/ojs3/index.php/rbep/issue/view/324/27. Acesso em 29 de mar. de 2021.
ANTIPOFF, Helena. Como avaliar na escola o desenvolvimento social dos alunos? Educando, v. 3, nº 17, pp. 350-352, mar. 1942.
ANTIPOFF, Helena. Assistência aos menores desamparados, trabalhadores de rua. Infância Excepcional, v. 2, nº 16. p. 101-107, 1934.
BORGES, Adriana Araújo Pereira, BARBOSA, Esther Augusta Nunes. Helena Antipoff e a Sociedade Pestalozzi de Minas Gerais: filantropia e ciência em prol dos anormais. História, Ciências, Saúde – Manguinhos, v.26, supl., dez., p.163-177, 2019. Disponível em: https://www.scielo.br/j/hcsm/a/BY3MK69V3L4dcnfqZTtNwrq/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 10 de jun. de 2021. DOI: https://doi.org/10.1590/s0104-59702019000500009
BORGES, Adriana Araújo Pereira. Entre tratar e educar os excepcionais: Helena Antipoff e a Psicologia na Sociedade Pestalozzi de Minas Gerais (1932-1942). Tese de Doutorado, Faculdade de Educação, Universidade Federal de Minas Gerais, 2014. Disponível em: file:///D:/Master/Documents/TESE_Adriana%20Araujo%20Pereira%20Borges.pdf. Acesso em: 18 fev. de 2022.
BURKE, Peter. A Escola dos Annales (1929-1989): a revolução francesa da historiografia. São Paulo: Editora da Unesp, 2010.
BURKE, Peter. O que é História Cultural? Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2005.
CAMBI, Franco. História da Pedagogia. São Paulo: Editora Unesp, 1999.
CAMPOS, Regina Helena de Freitas. Helena Antipoff. Recife: Fundação Joaquim Nabuco, Editora Massangana, 2010. Disponível em: http://www.dominiopublico.gov.br/ download/texto/me4703.pdf. Acesso em: 10 de mar. de 2021.
CAMPOS, Regina Helena de Freitas. Helena Antipoff (verbete). In: FÁVERO, Maria de Lourdes de Albuquerque; BRITTO, Jader de Medeiros. Dicionário de Educadores no Brasil, Editora: UFRJ/MEC-Inep, 1999, p. 237-243.
CAPELATO, Maria Helena. O Estado Novo: o que trouxe de novo? In: FERREIRA, Jorge; DELGADO, Lucília de Almeida Neves (orgs.). O tempo do nacional-estatismo: do início da década de 1930 ao apogeu do Estado Novo. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2010, 107-144.
CERTEAU, A invenção do cotidiano. 1. As artes de fazer. Petrópolis: Vozes, 2004.
CHARTIER, Roger. A história cultural - entre práticas e representações. Lisboa/Rio de Janeiro: Difel/Bertrand, 1990.
ELIAS, Norbert. A sociedade dos indivíduos. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 1994.
FEBVRE, Lucien. Combates pela História. Lisboa: Editorial Presença, 1989.
FERREIRA, Jorge; DELGADO, Lucília de Almeida Neves (orgs.). O tempo da experiência democrática: da democratização de 1945 ao golpe civil-militar de 1964. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2003.
FREDERICK, Richard. A Review of Rey's Strategies for Detecting Malingered Neuropsychological Impairment. Journal of Forensic Neuropsychology. vol. 2, 2003 - Issue 3-4. Pages 1-25, 15 Oct 2008. Disponível em: https://www.tandfonline.com/doi/abs/ 10.1300/J151v02n03_01. Acesso em 18 de fev. de 2022.
GOMES, Angela Maria de Castro; HANSEN, Patricia Santos (orgs.). Apresentação. In: GOMES, Angela Maria de Castro; HANSEN, Patricia Santos (orgs.). Intelectuais mediadores: práticas culturais e ação política. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2016, p. 7-40.
GOUVÊA, Fernando. Tudo de novo no front: o impresso como estratégia de legitimaçãodo Centro Brasileiro de Pesquisas Educacionais (1952-1964). Tese de Doutorado, Departamento de Educação, Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro, 2008. Disponível em: https://www.maxwell.vrac.puc-rio.br/colecao.php?strSecao=resultado&nrSeq=11846@1. Acesso em 2 de fev. de 2021.
GOUVÊA, Fernando. Um percurso com os Boletins da CAPES: a contribuição de Anísio Teixeira para a institucionalização da Pós-Graduação no Brasil. Dissertação de Mestrado, Departamento de Educação, Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro, 2001.
HEYMANN, Luciana Quillet. Memória dos signatários do Manifesto dos Pioneiros da Educação Nova: os arquivos de Anísio Teixeira e Lourenço Filho. In: MAGALDI, Ana Maria, GONDRA, José. A reorganização do campo educacional no Brasil. Rio de Janeiro: 7Letras, 2003, p. 99-112.
NUNES, Clarice. Anísio Teixeira. Recife: Fundação Joaquim Nabuco, Editora Massangana, 2010. Disponível em: http://www.dominiopublico.gov.br/download/texto/me4689.pdf. Acesso em 15 de abr. de 2021.
NUNES, Clarice. Anísio Teixeira (verbete). In: FÁVERO, Maria de Lourdes de Albuquerque; BRITTO, Jader de Medeiros. Dicionário de Educadores no Brasil, Editora: UFRJ/MEC-Inep, 1999, p. 56-64.
NUNES, Clarice; CARVALHO, Marta Maria Chagas. Historiografia da educação e fontes. Cadernos ANPED, n.05, p.07-64, 1993. Disponível em: https://www.anped.org.br/sites/ default/files/caderno_anped_no.5_set_1993.pdf. Acesso em 11 de abr. de 2021.
RÉMOND, René (org.). Por uma história política. Rio de Janeiro: Editora FGV, 2003.
SIRINELLI, Jean-François. Os intelectuais. In: RÉMOND, René (org.). Por uma história política. Rio de Janeiro: Editora FGV, 2003, p. 231-270.
SKINNER, Quentin. Visões da Política- sobre os métodos históricos. Algés: Difel, 2005.
SOUZA, Márcia Cristina Soares Cabrera. Anísio Teixeira e a Educação Brasileira: da formação intelectual aos projetos para a escola pública (1924-1964). Tese de Doutorado, Faculdade de Educação, Universidade Federal de Uberlândia, 2018. Disponível em: https://repositorio.ufu.br/bitstream/123456789/23190/1/AnisioTeixeiraEducacao.pdf. Acesso em 12 de mai. de 2021.
TEIXEIRA, Anísio; WESTBROOK, Robert B. John Dewey. Recife: Fundação Joaquim Nabuco, Editora Massangana, 2010. Disponível em: http://www.dominiopublico.gov.br/ download/texto/me4677.pdf. Acesso em 25 de mar. de 2021.
TEIXEIRA, Anísio. O Ensino no Estado da Bahia (Relatório apresentado ao governador do estado da Bahia, por intermédio do secretário do interior, justiça e instrucção publica, pelo diretor geral de instrucção). Edição fac-símile. Salvador: Gráfica do Colégio Apoio, 2001. Disponível em: http://www.bvanisioteixeira.ufba.br/artigos/summario.html. Acesso em: 12 de jan. de 2021.
TEIXEIRA, Anísio. As escolinhas de arte de Augusto Rodrigues. Arte e Educação, Rio de Janeiro, n.1, p.3, set. 1970. Disponível em: http://www.bvanisioteixeira.ufba.br/ artigos/escolinhas.html. Acesso em 19 de mai. de 2021.
TEIXEIRA, Anísio. Educação não é privilégio. São Paulo, Ed. Nacional, 1968.
TEIXEIRA, Anísio. Uma experiência de educação integral no Brasil. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos, Rio de Janeiro, vol. 38, nº 87, p. 21-33, jul./set. 1962. Disponível em: http://www.dominiopublico.gov.br/download/texto/me001674.pdf. Acesso em 4 de fev. de 2021.
TEIXEIRA, Anísio. Educação para as massas é exigência da Democracia. O Seminário, n.24, abr. 1958.
TEIXEIRA, Anísio. Educação popular x educação de “elite”. Boletim Informativo da Capes, Rio de Janeiro, n º 46, p. 1-2, set. 1956.
TEIXEIRA, Anísio. A escola pública, universal e gratuita. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos. Rio de Janeiro, vol. 26, nº 64, out. dez., p. 3-27, 1956. Disponível em: http://www.dominiopublico.gov.br/download/texto/me001664.pdf. Acesso em 8 de abr. de 2021.
TEIXEIRA, Anísio. Cartas ao professor; mensagens radiofônicas da A.E.E., ao magistério do país. Educação, Rio de Janeiro, vol. 24, nº 60, p. 30-44, 1955.
TEIXEIRA, Anísio. As diretrizes da Escola Nova. Boletim da Educação Pública, vol. 2, nº 1-2, p.1-24, jan./jun. 1932.
TEIXEIRA, Anísio. Sugestões para a reorganização progressiva do Sistema Educacional Baiano. Revista de Educação, Salvador, ano 11, n.3, nv. 1930
TEIXEIRA, Anísio. Aspectos americanos de educação. Salvador: Tip. de São Francisco, 1928. Disponível em: http://www.bvanisioteixeira.ufba.br/artigos/aspamerieducacao/ indice.htm. Acesso em 26 de jun. de 2021.
TOLEDO, Maria Rita de Almeida; CARVALHO, Marta. A tradução de John Dewey na coleção autoral Biblioteca da Educação. Educação e Sociedade. v. 38, nº. 141, p. 999-1015, out.-dez., 2017. DOI: https://doi.org/10.1590/es0101-73302017157307
VIDAL, Diana Gonçalves. Na batalha da educação: Correspondência entre Anísio Teixeira e Fernando de Azevedo (1929-1971). Bragança Paulista: EDUSF, 2000.
WATANABE et al. Várzea do Pantana. Belo Horizonte: Centro Regional de Pesquisas Educacionais de Minas Gerais (INEP-MEC), 1961.
Fontes
Acervo Helena Dias Carneiro. Centro de Documentação e Pesquisa Helena Antipoff (CDPHA) – Sala Helena Antipoff – Convênio entre o CDPHA, a Universidade Federal de Minas Gerais, a Secretaria de Estado da Educação e a Fundação Helena Antipoff.
Arquivo Anísio Teixeira. Arquivo privado organizado pelo Centro de Pesquisa e Documentação de História Contemporânea do Brasil (CPDOC) da Fundação Getúlio Vargas, Rio de Janeiro. Série Correspondência – AT c.
BAHIA. Lei n. 1.846 de 14 de agosto de 1925. Reforma a Instrucção Publica do Estado. Disponível em: https://repositorio.ufsc.br/bitstream/handle/123456789/134871/15%20-%20Lei%20N.%201.846%2c%20de%2014%20de%20Agosto%20de%201925.pdf?sequence=1&isAllowed=y. Acesso em 26 de jun. de 2021.
Boletim Mensal do Centro Brasileiro de Pesquisas Educacionais. Rio de Janeiro: CBPE/INEP/MEC, nº 1 ao nº 81, 1952-1964.
CARNEIRO, Helena [Correspondência]. Destinatária: Helena Antipoff. Rio de Janeiro, 16 de junho de 1954.
MINAS GERAIS. Decreto n.4.830 de 12 de dezembro de 1955. Cria o Instituto Superior de Educação Rural. Arquivo do Memorial Helena Antipoff. Pasta Fazenda do Rosário (Centro de Documentação e Pesquisa Helena Antipoff, Ibirité). 12 dez. 1955.
TEIXEIRA, Anísio [Correspondência]. Destinatária: Helena Antipoff. Rio de Janeiro, 27 ago. 1956.