Early Childhood Education and women in Jornal do Comércio: Manaus, the 1970s
Main Article Content
Abstract
The article analyzes the publication of news about the education of children aged 0 to 7 years old, in the 1970s, in Jornal do Comércio do Amazonas. It follows the perspective of social and cultural history and places education within the framework of social relations. The text presents a contextualization of Early Childhood Education in the period, and of the researched newspaper, to then deal with the news. We selected eight articles located in the Caderno Feminino and in the column Mulher, on the following topics: crèche and kindergarten policies; the importance of toys, play activities and socialization for child development; the transition from preschool to elementary school, and school holidays. It is concluded that, in the context of the expansion of preschool education in that period, the newspaper favored the discussion about early childhood education in the sections for women, without a clear distinction between the domestic and public spaces.
Downloads
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Os trabalhos publicados são de propriedade dos seus autores, que poderão dispor deles para posteriores publicações, sempre fazendo constar a edição original (título original, Cadernos de História da Educação, volume, nº, páginas).
References
A CRÍTICA. Manaus, 7 de janeiro de 1979, p. 3.
ALVES, I. G. Entre chás e salões: as organizações de mulheres de classe média e a assistência social no sul de Santa Catarina. Gênero, Niterói, v. 15, p. 71-90. 2015.
AZEVEDO, C. B. de; STAMATTO, M. I. S. Historiografia, processo ensino-aprendizagem e ensino de história. In: Revista metáfora educacional, n.9, dez./2010. p.70-89. Semestral. Disponível em: http://www.valdeci.bio.br/pdf/azevedo_stamatto_historiografia_processo_ensino.pdf. Acesso em: 25 jun. 2018.
BUITONI, D. Mulher de Papel: a representação da mulher na imprensa feminina brasileira. São Paulo: Edições Loyola, 2009.
BURKE, P. A Escola dos Annales (1929-1989): a Revolução Francesa da historiografia. São Paulo: Fundação Editora da UNESP, 1997.
CAMPOS, R. D. Mulheres e crianças na imprensa paulista (1920-1940): representação e história. 2007. 216 f. Tese (Doutorado em Educação Escolar) - Faculdade de Ciências e Letras, Universidade Estadual Paulista, Araraquara, 2007.
CASTRO, M. H. G. de. A política de educação infantil no âmbito do estado brasileiro. In: BRASIL, Ministério da Educação e do Desporto. Secretaria de Educação Fundamental. Anais do I Simpósio Nacional de Educação Infantil. Brasília: MEC/SEF/DPE/COEDI, 1994. p.32-35.
CAVALCANTE, I. F. e FLORES, M. da C. 2016. Imprensa e assuntos de mulher: revisitando as décadas de 1960 e 1970. Mneme - Revista de Humanidades. v. 17, n.38, p.120-132, ago. 2016.
CERTEAU, M. de. A Escrita da história. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 1982.
CRUZ, H. de F.; PEIXOTO, M. do R. C. Na Oficina do Historiador: Conversas sobre História e Imprensa. Projeto História, São Paulo, n.35, p.253-270, dez. 2007. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/index.php/revph/article/view/2221. Acesso em: 10 dez. 2017.
DIÁRIO DE PERNAMBUCO. Recife, 01/10/1977, seção B, p. 2. Acervo: Hemeroteca Digital Brasileira. Disponível em: http://memoria.bn.br/docreader/029033_15/106765. Acesso em: 12 fev. 2021.
DUARTE, D. M. A imprensa amazonense: chantagem, política e lama. Manaus: DDC, 2015.
HOBSBAWM, E. Sobre história. São Paulo: Companhia das Letras, 1998.
IBGE. Censo demográfico: dados gerais, migração, instrução, fecundidade, mortalidade/ Fundação Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística. Rio de Janeiro: IBGE, 1982-1983.
JORNAL DO COMMERCIO. Manaus, 16/10/1910, p. 03. Acervo: Hemeroteca Digital Brasileira. Disponível em: http://memoria.bn.br/DocReader/170054_01/9072. Acesso em: 03 set. 2021.
JORNAL DO COMÉRCIO. Manaus, 1928-1978.
KOSSOY, B. Fotografia e História. 2 ed. São Paulo: Ateliê Editorial, 2001.
KUHLMANN JÚNIOR, M. Infância e Educação Infantil: uma abordagem histórica. 5. ed. Porto Alegre: Mediação, 2010.
KUHLMANN JÚNIOR, M. Histórias da educação infantil brasileira. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, v. 1, n. 14, p.05-18, maio 2000. Trimestral. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/rbedu/n14/n14a02. Acesso em: 19 out. 2021.
KUHLMANN JÚNIOR, M.; LEONARDI, P. História da Educação no quadro das relações sociais. História da Educação, [s.l.], v.21, n.51, p.207-227, abr. 2017. FapUNIFESP (SciELO). DOI: http://dx.doi.org/10.1590/2236-3459/66163.
LUCA, T. R. Fontes impressas: História dos, nos e por meio dos periódicos. IN: PINSKY, C. B. (org.). Fontes Históricas. São Paulo: Contexto, 2008.
LUCA, T. R. Imprensa feminina: Mulher em revista. IN: PINSKY, C.B.; PEDRO, M.J. (org.). Nova História das mulheres no Brasil. São Paulo: Contexto, 2013.
MAGALHÃES, J. P. Tecendo Nexos: História das Instituições Educativas. Bragança Paulista: Editora Universitária São Francisco-EDUSF, 2004.
MIRANDA, C. B. M. Perspectivas do golpe 1964: abordagens da grande imprensa no Norte e Sudeste do Brasil. Caderno Pesquisa do CDHIS, Uberlândia, MG, v.30, n.2, p.281-305, jul./dez. 2017. DOI: https://doi.org/10.14393/cdhis.v30n2.2017.41689.
MOTTA, M. C. As ações da organização mundial para educação pré-escolar – OMEP/Brasil/Mato Grosso do Sul e suas contribuições para a Educação Infantil em Mato Grosso do Sul. 2003. 233f. Tese (Doutorado) Universidade Católica Dom Bosco, Campo Grande, 2003. Disponível em: http://www.ucdb.br/mestradoeducacao/grupogeppes/fotos/250.pdf. Acesso em: 16 ago. 2021.
REIS, J. C. Escola dos Annales- a inovação em história. São Paulo: Paz e Terra, 2000.
RIMES, K. A.; OLIVEIRA, M. I. C. de; BOCCOLINI, C. S. Licença maternidade e aleitamento materno exclusivo. Revista de Saúde Pública, [S.l.], v.53, p.10, 2019. DOI: https://doi.org/10.11606/S1518-8787.2019053000244
ROCHA, S. Suplementos jornalísticos e universidade: informação ou imagem. E-Compós, Brasília - DF, v.7, 2006. p.2-13. DOI: https://doi.org/10.30962/ec.120
ROSEMBERG, F.; AMADO, T. Mulheres na escola. Cadernos de pesquisa. São Paulo, n.80, 1992. p.62-74.
SILVA, V. P. Mães manauaras e a educação das crianças pequenininhas: pluralidades históricas e resistência na cidade da floresta. 2021. 142 f. Tese (Doutorado) - Curso de Doutorado, Educação, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2021.
SIMÕES, I. F. TV à Chateaubriand. Artepensamento, IMS, 1986. Disponível em: https://artepensamento.com.br/item/tv-a-chateaubriand/. Acesso em 18 fev. 2021.
SOUZA, L. J. B. Cultura Impressa no Amazonas e a trajetória de um jornal centenário. Tempos Históricos, Marechal Cândido Rondon, v. 14, n. 2, p.106-133, dez. 2010. Semestral. Disponível em: http://e-revista.unioeste.br/index.php/temposhistoricos/article/view/4861. Acesso em: 23 jan. 2018.
THOMPSON, E. P. Folclore, antropologia e história social. In: NEGRO, A. L.; SILVA, S. (org.). As peculiaridades dos ingleses e outros artigos. Campinas, SP: Editora da Unicamp, 2001, p. 227-267.
VALENTE, W. R. O que é número? Produção, circulação e apropriação da Matemática Moderna para crianças. Bolema: Boletim de Educação Matemática [online]. 2012, v.26, n.44 [Acessado 26 Out. 2021], p.1417-1442. DOI: https://doi.org/10.1590/S0103-636X2012000400014.
VASCONCELOS, K. R. M. Parques Infantis no Amazonas: 1940 a 1996. 2018. 233 f. Dissertação (Mestrado) - Curso de Mestrado em Educação, Universidade Federal do Amazonas, Manaus, 2018. Disponível em: https://tede.ufam.edu.br/handle/tede/6738. Acesso em: 16 ago. 2021.