Personalized and community pedagogy in Mexico: the first summer course in Guadalajara (1975)

Main Article Content

Norberto Dallabrida
Norma Cecilia Bross Leal

Abstract

This article aims to understand the first summer course animated by the French Jesuit Father Pierre Faure, which took place in mid-1975, in the city of Guadalajara, Mexico. Initially, it contextualizes the circulation of personalized and community pedagogy as proposed by Pierre Faure in Latin America, particularly in Mexico. The text focuses on the main pedagogic aspects explored by Faure in his lectures, which are the core of this course. In the light of Marta Carvalho’s historiographic perspective, the summer course is regarded as a strategy for the circulation of personalized and community pedagogy. The 1975 summer course was remarkable due to Father Faure’s pioneering presence in Guadalajara, which attracted educators from Mexico and other countries.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Dallabrida, N., & Leal, N. C. B. (2022). Personalized and community pedagogy in Mexico: the first summer course in Guadalajara (1975). Cadernos De História Da Educação, 21(Contínua), e114. https://doi.org/10.14393/che-v21-2022-114
Section
Dossier 3 - Personalized and community pedagogy in the ibero-american space (1950-1970)
Author Biographies

Norberto Dallabrida, Universidade do Estado de Santa Catarina (Brasil)

Bolsista de Produtividade em Pesquisa do CNPq
https://orcid.org/0000-0002-5100-2028
http://lattes.cnpq.br/7488521314793134
norbertodallabrida@hotmail.com

Norma Cecilia Bross Leal, Instituto Pierre Faure de Guadalajara (México)

https://orcid.org/0000-0003-3601-8803
nbross@pierrefaure.edu.mx

References

ALONSO S. J., Artur. Resumo do Relatório Geral da A.E.C. SERVIR-Boletim da A.E.C. do Brasil. Rio de Janeiro, n.3, set.1952. p.10-15.

AUDIC, Anne-Marie. Pierre Faure S.J. 1904-1988: vers une pédagogie personnalisée et communautaire. Paris, Éditions Dom Bosco, 1988.

AVELAR, Gersolina Antônia de. Renovação Educacional Católica: Lubienska e sua influência no Brasil. São Paulo: Cortez & Moraes, 1978.

BROSS LEAL, Norma Cecilia. Colegio Pierre Faure. Informador.mx, 30 nov. 2012. Disponível em: https://www.informador.mx/Ideas/Norma-Cecilia-BrossLeal-Colegio-Pierre-Faure-20121130-0227.html. Acesso em 18 mai 2021.

BROSS LEAL, Norma Cecilia; ROMERO GARCIA, Bertha Margarita. Proyeto de formación permanente para los profesores de la primaria del Instituto Pierre Faure. Guadalajara, México: Instituto Tecnológico y de Estudios Superiores de Occidente, 2008.

CARVALHO, Marta Chagas de. A Escola e a República e outros ensaios. Bragança Paulista: EDUSF, 2003.

CIPE. Memoria del curso sobre Educación Personalizada: “Verano de 1975” – Conferencias de Pierre Faure. Guadalajara: Centro de Investigación y Planeación Educativa, A. C., 1975.

DALLABRIDA, Norberto. Circulação e apropriação da pedagogia personalizada e comunitária no Brasil (1959-1969). Educação UNISINOS. São Leopoldo, n. 22, n. 3, p.297-304, jul.-set.2018. DOI: https://doi.org/10.4013/edu.2018.223.08

DUSSEL, Inés; CARUSO, Marcelo. A invenção da sala de aula: uma genealogia das formas de ensinar. São Paulo: Moderna, 2003.

FAURE, Pierre. Ensino personalizado e comunitário. São Paulo: Edições Loyola, 1993.

FAURE, Pierre. Précurseurs et témoins: d`un enseignement personnalisé et communautaire, Paris, Éditions Don Bosco, 2008.

KLEIN, Luiz Fernando. Educação personalizada: desafios e perspectivas. São Paulo, Edições Loyola, 1998.

PEREIRA DE GÓMES, Maria Nieves. Educação personalizada: um projeto pedagógico em Pierre Faure. Bauru, SP: EDUSC, 1997.

SAVIANI, Demerval. História das idéias pedagógicas no Brasil. Campinas, Autores Associados, 2008.

SILVA, Daniele Hungaro da. Circulação da pedagogia personalizada e comunitária no Brasil e no México (1954-1983). 2021. Tese (Doutorado em Educação. Centro de Ciências Humanas e da Educação – Universidade do Estado de Santa Catarina, 2021.