Pierre Faure's technical-pedagogical visits to Brazil for teacher training
Main Article Content
Abstract
The purpose of this article is to understand Pierre Faure's technical-pedagogical visits to teach the Pedagogical Weeks that took place in Rio de Janeiro and São Paulo, respectively in 1955 and 1956. Faure was a French Jesuit priest who developed an innovative proposal for New Catholic Education: Personalized and Community Pedagogy (PPC). Faure's reference as an educator traveled around the world and was invited to visit Brazil and teach the Pedagogical Weeks promoted by the Catholic Education Association (AEC). The visits of this educator to Brazil are understood here as a way of circulation, since this concept, according to Roger Chartier (1992), means a series of operations for the dissemination of texts written in specialized magazines, speeches at conferences or visits by educators in specific circuits. So far, it is possible to affirm that Faure's pedagogy has strengthened the Catholic position in the Brazilian school field.
Downloads
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Os trabalhos publicados são de propriedade dos seus autores, que poderão dispor deles para posteriores publicações, sempre fazendo constar a edição original (título original, Cadernos de História da Educação, volume, nº, páginas).
References
AEC do Brasil. Semanas pedagógicas: de 1955 e 1956, promovidas pela AEC do Brasil – sob a orientação do rev. p. Pierre Faure, S. J. do Centre d´Études Pédagogiques de Paris. Rio de Janeiro: Edições da AEC do Brasil, s. d.
AUDIC, Anne-Marie. Pierre Faure, s.j.: Vers une pédagogie personnalisée et communautaire, ed. Don Bosco, 1998.
AVELAR, Gersolina Antônia de. Renovação Educacional Católica: Lubienska e sua influência no Brasil. São Paulo: Cortez & Moraeses, 1978.
CHARTIER, Roger. VI. Textos, impressões, leituras. In: HUNT, Lynn (org.). A nova história cultural. São Paulo: Martins Fontes, 1992. p. 211-238.
KLEIN, Luiz Fernando. Educação personalizada: desafios e perspectivas. São Paulo: Edições Loyola, 1998.
MAKOWIECKI, Cristina Aparecida Mendes. Representação das semanas pedagógicas feitas pelas edições da A.E.C. do Brasil. 2020. 98f. Dissertação de Mestrado. Centro de Ciências Humanas e da Educação – Universidade do Estado de Santa Catarina, 2016.
SILVA, Daniele Hungaro da; DALLABRIDA, Norberto. Circulação de textos pedagógicos de Pierre Faure no Boletim Servir (1952-1963). In: ENCONTRO ESTADUAL DE HISTÓRIA DA ANPUH-SP. XXV, São Paulo. Anais. 2020.
VIEIRA, Letícia. Um núcleo pioneiro na renovação da educação secundária brasileira: classes secundárias experimentais do Estado de São Paulo (1951-1964). Dissertação. Universidade do Estado de Santa Catarina. Florianópolis, Santa Catarina, 2015.