Pedagogical Museums: ibero-American dialogues

Main Article Content

Vera Lucia Gaspar da Silva

Abstract

With this Dossier we intend to explore links between different Pedagogical Museums established in the Americas and Europe in the late nineteenth and early twentieth centuries, and highligh particularities of these institutions. References for these museums were not only French and Spanish models, and they include elements resulting from partnerships and dialogues. We gathered studies that consider the National Pedagogical Museum of Spain, founded in 1882 in the city of Madrid (in a study by Pedro Luis Moreno Martínez); the Pedagogical Museum of Portugal, created in 1883 in the city of Lisbon, Portugal (by Maria João Mogarro); the Pedagogical Museum of Argentina, created in 1888 in the city of Buenos Aires (by María Cristina Linares); the Pedagogical Museum of Uruguay, created in 1889 in the city of Montevideo (by Vera Gaspar and Gabriel Scagliola); and the National Pedagogical Museum of Brazil, created in 1890 in Rio de Janeiro (by Camila Marchi da Silva).

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Silva, V. L. G. da. (2022). Pedagogical Museums: ibero-American dialogues. Cadernos De História Da Educação, 21(Contínua), e101. https://doi.org/10.14393/che-v21-2022-101
Section
Dossiê 2 - Museus Pedagógicos: diálogos ibero-americanos
Author Biography

Vera Lucia Gaspar da Silva, Universidade do Estado de Santa Catarina (Brasil)

https://orcid.org/0000-0003-2957-5708
http://lattes.cnpq.br/8881750759405221
vera.gaspar.udesc@gmail.com

References

BARAUSSE, Alberto; POSSAMAI, Zita Rosane (Orgs) (2019). Dossiê “Museus de Educação: histórias e perspectivas transnacionais”. Museologia & Interdisciplinaridade. v.8, pp.12-124, 2019. DOI: https://doi.org/10.26512/museologia.v8i16.28104.

BUISSON, Ferdinand (Directeur) (1911). Nouveau dictionnaire de pédagogie et d’instruction primaire. Paris: Librairie Hachette et Cie. L’édition électronique. Disponível em: http://www.inrp.fr/edition-electronique/lodel/dictionnaire-ferdinand-buisson/. Acesso em 04 jun. 2021.

DUBOIS, Patrick (2001). O Dictionnaire de pédagogie et d'instruction primaire de F. Buisson (1878-1887 e 1911): Bíblia da escola republicana. História da Educação. ASPHE/UFPel. Pelotas, v.5, n.9, pp.59-76, abr.2001. Disponível em file:///C:/Users/User/AppData/Local/Temp/30470-118041-1-PB.pdf. Acesso em 24/05/2021.

GARCÍA del DUJO, Angel (1985). Museo Pedagogico Nacional (1882-1941): Teoría educativa y desarrollo histórico. Salamanca / Espanha: Ediciones Universidad de Salamanca. Instituto de Ciencias de la Educación.

GASPAR da SILVA, Vera Lucia; SCAGLIOLA, Gabriel (2019). Museu Pedagógico José Pedro Varela: expressando uma comunidade de aspirações! Museologia & Interdisciplinaridade. v.8, n.16, Ago./Dez., p.88-104. DOI: https://doi.org/10.26512/museologia.v8i16.25135.

GASPAR da SILVA, Vera Lucia; SCAGLIOLA, Gabriel (2022). Museu e Biblioteca Pedagógicos: um grande gabinete experimental de ciência popular (Montevidéu / Uruguai, 1889...). Cadernos de História da Educação. v.21, p.1-14, DOI: https://doi.org/10.14393/che-v21-2022-105

GASPAR da SILVA, Vera Lucia; SOUZA, Gizele (2018). Objetos de Utilidade Prática para o Ensino Elementar: Museus Pedagógicos e Escolares em debate. In: GASPAR da SILVA, Vera Lucia; SOUZA, Gizele; CASTRO, Cesar Augusto (Orgs.). Cultura material escolar em perspectiva histórica: escritas e possibilidades. Vitória: EDUFES, pp. 119-141) (Coleção Horizontes da Pesquisa em História da Educação no Brasil, Volume 14).

HÜBNER, Max (1906). Die Ausländischen Schulmuseen. Veröffentlichungen des Städtischen Schulmuseums zu Breslau, nº 6. Breslau: Ferdinand Hirt, Königliche Universitäts – ud Verlagsbuchhandlung.

KUHLMANN Jr., Moysés (2013). O Pedagogium: sua criação e finalidades. MIGNOT, Ana Chrystina Venancio (Org.) Pedagogium: Símbolo da Modernidade Educacional Republicana. Rio de Janeiro: Quartet / FAPERJ, pp. 25-42.

LAWN, Martin (2013). Uma pedagogia para o público: o lugar de objetos, observação, produção mecânica e armários-museus. Tradução de David Antonio da Costa & Gustavo Rugoni de Sousa. Revista Linhas, Florianópolis, v.14, n.26, p.222–243. DOI: https://doi.org/10.5965/1984723814262013222.

LINARES, María Cristina (2022). El Museo Pedagógico en Argentina: nacimiento y avatares de una Institución renovadora (1883-1940). Cadernos de História da Educação. v.21, p.1-13, DOI: https://doi.org/10.14393/che-v21-2022-104

MARCHI da SILVA, Camila (2022). Museu Pedagógico Nacional – Pedagogium, uma vitrine comercial (1890-1919). Cadernos de História da Educação, v.21, p.1-20. DOI: https://doi.org/10.14393/che-v21-2022-106

MOGARRO, Maria João (2022). O Museu Pedagógico Municipal de Lisboa (Portugal, 1883-1933): Percurso e significado de uma instituição renovadora. Cadernos de História da Educação, v.21, p.1-22. DOI: https://doi.org/10.14393/che-v21-2022-103

MORENO MARTÍNEZ, Pedro Luis (2022). El Museo Pedagógico Nacional y la renovación educativa en España (1882-1941). Cadernos de História da Educação, v.21, p.1-15. DOI: https://doi.org/10.14393/che-v21-2022-102

MUNAKATA, Kazumi; BRAGHINI, Katya M. Z. (2014). Fontes para a história da educação dos sentidos, numa abordagem transnacional. In: XVIII Jornadas Argentinas de Historia de la Educación, 2014, General Sarmiento. Historia de la educación: usos del pasado y aportes a los debates educativos contemporáneos. ANAIS… General Sarmiento: Sociedad Argentina de Historia de la Educación (pp. 1-11).

PELLISSON, Maurice (1911). BUISSON, Ferdinand (Directeur) (1911). Nouveau dictionnaire de pédagogie et d’instruction primaire. Paris : Librairie Hachette et Cie. L’édition électronique. Disponível em : http://www.inrp.fr/edition-electronique/lodel/dictionnaire-ferdinand-buisson/. Acesso em 04/06/2021.

PETRY, Marilia Gabriela (2013). Da Recolha À Exposição: A Constituição de Museus Escolares em Escolas Públicas Primárias de Santa Catarina (Brasil - 1911 a 1952). Dissertação de Mestrado. Programa de Pós-graduação em Educação da Universidade do Estado de Santa Catarina. Disponível em: http://www.faed.udesc.br/arquivos/id_submenu/151/marilia_gabriela_petry.pdf.

PETRY, Marília Gabriela; GASPAR da SILVA, Vera Lucia (2013). Museu Escolar: Sentidos, Propostas e Projetos para a Escola Primária (Séculos 19 e 20). Revista História da Educação, v.17, p.79-101. DOI: https://doi.org/10.1590/S2236-34592013000300006.