The presence of the intuitive method in public instruction in Paraná: dialogues with the Journal A Escola (1906-1910)

Main Article Content

Tony Honorato
Rosiclea Rodrigues da Silva

Abstract

In this article, we discuss the presence of the Intuitive Method in Public Instruction in Paraná, published by the magazine A Escola (The School) (1906-1910). For this purpose, we have used the editions from the Journal A Escola: Revista do Grêmio dos Professores Públicos do Paraná (The School Magazine: Guild’s Magazine of Public Teachers in Paraná). Our premises were anchored in the perspective of Cultural History and our discussions were supported by authors who research about the Intuitive Method, such as Valdemarin (2004) and Schelbauer (2003) and in authors who research the pedagogical press, such as Catani (1996), Carvalho (1998), Bastos (2002) and Rodrigues and Biccas (2015). The fundamental question of this research was to identify and analyze the discussions made by the collaborators of Revista A Escola about the Intuitive Method. As a result, we could consider that the Intuitive Method had space in the policies for Public Instruction in Paraná and that the collaborators of the magazine A Escola used this press to disseminate the actions that were being carried out connected with the concept of a modern school for the time.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Honorato, T., & Silva, R. R. da. (2022). The presence of the intuitive method in public instruction in Paraná: dialogues with the Journal A Escola (1906-1910). Cadernos De História Da Educação, 21(Contínua), e090. https://doi.org/10.14393/che-v21-2022-90
Section
Papers
Author Biographies

Tony Honorato, Universidade Estadual de Londrina (Brasil)

https://orcid.org/0000-0003-3057-1157
http://lattes.cnpq.br/7101545385569249
tony@uel.br

Rosiclea Rodrigues da Silva, Universidade Estadual de Londrina (Brasil)

https://orcid.org/0000-0001-5583-9928
http://lattes.cnpq.br/4490192423588566
rodriguesrosicleia@hotmail.com

References

A ESCOLA: Revista do Grêmio dos Professores Públicos do Estado da Paraná. 1906-1910. Curitiba: Acervo Biblioteca Pública do Paraná: divisão estadual, ano 1, n. 1, p. 1, 1906.

BASTOS, Maria Helena Camara. As Revistas Pedagógicas e a atualização do professor: a Revista do Ensino do Rio Grande de Sul (1951-1992). In: CATANI, Denise Bárbara; BASTOS, Maria Helena Câmara (org.). Educação em Revista: a imprensa pedagógica e a História da Educação. São Paulo: Escrituras, 2002. p. 47-75.

BOGONI, Marcia Ferreira Pinto. Ensinar a ser cidadão: as abordagens dos docentes do Paraná na Revista “A Escola” (1906/1910). 2018. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Estadual de Maringá, Maringá, 2018.

BOUÉ, João Podelek. Parecer sobre o compendio de Pedagogia que está elaborando o Snr. Dario Vellozo, lente de História Universal e do Brasil, do Gymnasio Paranaense e da Escola Normal. A Escola, Curitiba, ano 2, n. 6-7, p. 72-74, 1907.

BRAGA, Conego. Sintaxiologia. A Escola, Curitiba, ano 1, n. 1, p. 5-7, 1906.

CARVALHO, Marta Maria Chagas de. Por uma história cultural dos saberes pedagógicos. In: SOUSA, Cyntia Pereira de; CATANI, Denice Barbara (org.). Práticas educativas, culturas escolares, profissão docente. São Paulo: Escrituras, 1998.

CARVALHO, Marta Maria Chagas. Reformas da instrução pública. In: LOPES, Eliane Marta Teixeira; FARIA FILHO, Luciano Mendes; VEIGA, Cynthia Greive (org.). 500 anos de educação no Brasil. 2. ed. Belo Horizonte: Autentica, 2000. p. 225-251.

CATANI, Denise Bárbara. A imprensa periódica educacional: as revistas de Ensino e o estudo do campo educacional. Educação e Filosofia, Uberlândia, v. 10, n. 20, p. 115-130, jul./ dez. 1996.

CONGRESSO LEGISLATIVO DO PARANÁ. Projecto. A Escola, Curitiba, ano 3, n. 1, p. 17-18, 1908.

DIÁRIO. Instrução Publica. A Escola. Curitiba, ano 3, n. 1, p. 16-18, 1908.

FAUSTO, Boris. História geral da civilização brasileira. São Paulo: DIFEL, 1978. v. 2. t. III.

FRIZZARINI, Claudia Regina Boe; SILVA, Maria Célia Leme da. Saberes elementares geométricos e formas: passado e presente. HISTEMAT – Revista de História da Educação Matemática. v. 2, n. 2, p. 122-139, 2016.

LOPES, Eliana Marta Teixeira; GALVÃO, Ana Maria de Oliveira. História da Educação. 2. ed. Rio de Janeiro; DS&A, 2005.

MACEDO, Francisco Ribeiro de Azevedo. Epistolas Pedagógicas. A Escola. Curitiba, ano 2, n. 6-7, p. 67-71, 1907.

MARACH, Caronline Baron. Inquietações Modernas: discurso educacional e civilizacional no periódico A Escola (1906-1910). 2007. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal do Paraná, Curitiba, 2007.

MONGRUEL, Georgina. Ensino Didactico. A Escola. Curitiba, ano 2, n. 8-9, p. 115-116, 1907.

MORANDI, Franc. Modelos e métodos em pedagogia. Tradução de Maria Leonor Loureiro. Bauru: EDUSC, 2002.

MOREAU, Alicia. A pedagogia e a eschola. A Escola. Curitiba, ano 1, n. 10-11, p. 155-161, 1906.

NÓVOA, António. A imprensa de Educação e Ensino: concepção e organização do Repertório Português. In: CATANI, Denise Bárbara; BASTOS, Maria Helena Câmara (org.). Educação em Revista: a imprensa pedagógica e a História da Educação. São Paulo: Escrituras, 2002. p. 11-31.

OLIVEIRA, Antonio de Almeida. O ensino público. Brasília: Senado Federal, 2003.

P. C. Biographia. A Escola. Curitiba, ano 1, n. 5, p. 93-95, 1906.

PARANÁ. Decreto n. 93, de 11 de março de 1901. Regulamento da Instrucção Pública do Estado do Paraná. Leis, Decretos e Regulamentos do Estado do Paraná, 1901. Coritiba: Typ. da Penitenciaria do Ahú. 314p.

PEREIRA, Esther. Curso de Pedagogia. A Escola. Curitiba, ano 1, n. 7, p. 122-129, 1906.

PEREIRA, Esther. Principios Didacticos. A Escola. Curitiba, ano 3, n. 3-5, p. 89, 1908.

PETRICH, Julia Wanderley. Relatórios. A Escola. Curitiba, ano 1, n. 1, p. 17-25, 1906.

REIS FILHO, Casemiro. A educação e a ilusão liberal. São Paulo: Cortez/Autores Associados, 1981.

ROCHA, Josephina Carmen. Relatório. A Escola. Curitiba, ano 1, n. 3, p. 43-46, 1906.

RODRIGUES, Elaine; BICCAS, Maurilane de Souza. Imprensa Pedagógica e o fazer historiográfico: o caso da Revista do Ensino (1929-1930). Acta Scientiarum Education, Maringá, v. 37, n. 2, p. 151-163, abr./jun. 2015. DOI: https://doi.org/10.4025/actascieduc.v37i2.22666

SCHELBAUER, Analete Regina. A constituição do método de ensino intuitivo na província de São Paulo (1870 – 1889). 2003. Tese. (Doutorado em Educação) – Faculdade de Educação da USP, São Paulo, 2003.

SOUZA, Veríssimo de. A nossa História. A Escola. Curitiba ano 1, n. 8-9, p. 140-141, 1906.

VALDEMARIN, Vera Teresa. Estudando as lições de coisas: análise dos fundamentos filosóficos do método de ensino intuitivo. Campinas: Autores Associados, 2004.

VELLOZO, Dario. Subsídios Pedagógicos. A Escola. Curitiba, ano 4, n. 2-3, p. 50-51, 1909.

ZANLORENZI, Claudia Maria Petchak. A Expressão do Liberalismo na Revista A Escola (1906- 1910) no Paraná. 2014. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Estadual de Ponta Grossa, Ponta Grossa, 2014.