“We are nationalizing!”: the schools of the Lutheran Church – Missouri Synod in Rio Grande do Sul and the Nationalization Campaign of the Teaching of the New State
Main Article Content
Abstract
This article seeks to understand the process of nationalization of education proposed by the Brazilian State and its relationship with the schools of the Lutheran Church - Missouri Synod, at the end of the 1930s. Although the synod understands that it is not part of its sphere of action, in the educational area, the issue of defending a Germanic culture, and of being nationalizing such understandings were not so evident especially with the Secretary of Education and Health of Rio Grande do Sul who, at the very least, suspected and employed surveillance over the synod. Finally, if, on the one hand, the synod claimed to be in the process of nationalization, on the other, several schools of the synod were closed for failing to comply with the rules of nationalization of education.
Downloads
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Os trabalhos publicados são de propriedade dos seus autores, que poderão dispor deles para posteriores publicações, sempre fazendo constar a edição original (título original, Cadernos de História da Educação, volume, nº, páginas).
References
ALBRECHT, Elias K. Cartilhas em língua alemã produzidas pelos sínodos luteranos no Rio Grande do Sul: usos e memórias (1923-1945). 2019. 225f. Dissertação. (Mestrado em Educação). Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Federal de Pelotas/UFPEL, Pelotas, 2019.
BOMENY, Helena M. B. Três decretos e um ministério: a propósito da educação no Estado Novo. In.: PANDOLFI, Dulce. (Org.). Repensando o Estado Novo. Rio de Janeiro: Fundação Getúlio Vargas, 1999. p. 137-166.
DREHER, Martin N. Igreja e Germanidade. São Leopoldo: Sinodal, 1981.
DREHER, Martin N. O Estado Novo e a Igreja Evangélica Luterana do Brasil. In: SIMPÓSIO DE IMIGRAÇÃO E COLONIZAÇÃO ALEMÃ. 1994, São Leopoldo/RS. Nacionalização e Imigração. São Leopoldo: Editora da Unisinos, 1994, p. 85-104.
FUNDAÇÃO GETÚLIO VARGAS – CPDOC. Campanha de Nacionalização. Ofício Reservado n. 4, de 24 de janeiro de 1938, do Chefe do Estado Maior do Exército ao ministro da Guerra - assinado por Góis Monteiro. Arquivo Gustavo Capanema. CGg 1934.11.30, 1938.
FUNDAÇÃO GETULIO VARGAS – CPDOC. Relatório da Comissão de Nacionalização ao Ministro da Educação. 05 de outubro de 1940, Arquivo Gustavo Capanema. CGg 1934.11.30, 1940.
GELLNER, Ernest. Nações e nacionalismo. Lisboa: Gadiva, 1983.
GERTZ, René E. O fascismo no sul do Brasil: Germanismo, nazismo e integralismo. Porto Alegre: Mercado Aberto, 1987.
GERTZ, René E. O perigo alemão. 2 ed. Porto Alegre: Editora da UFRGS, 1998.
HOBSBAWM, Eric. Nações e nacionalismo desde 1780: programa, mito e realidade: Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1990.
IGREJA EVANGÉLICA LUTERANA DO BRASIL. Correspondência da direção do Sínodo Evangélico Luterano do Brasil ao Dr. Plínio Brasil Milano. Porto Alegre/RS, 1942.
IGREJA EVANGÉLICA LUTERANA DO BRASIL. Relatório das Escolas Paroquiais da Igreja Evangélica Luterana do Brasil. Porto Alegre/RS, s/d.
JULIA, Dominique. A cultura escolar como objeto histórico. Revista Brasileira de História da Educação. n. 1, p. 09-43, jan/jun 2001.
JUNGHANS, Helmar. Temas da teologia de Lutero. São Leopoldo: Sinodal, 2001.
KREUTZ, Lúcio. A representação de identidade nacional em escolas da imigração alemã no Rio Grande do Sul. História da Educação. vol. 5, p. 141-164, abril 1999.
KREUTZ, Lúcio. Escolas étnicas da imigração alemã no Rio Grande do Sul. In: XI CONGRESSO NACIONAL DE EDUCAÇÃO. 2013, Curitiba/PR. Anais do XI Congresso Nacional de Educação. Curitiba/PUCPR, p. 22261-22274.
KREUTZ, Lúcio. A nacionalização do ensino no Rio Grande do Sul: medidas preventivas e repressivas. In: QUADROS, Claudemir. (Org.). Uma gota amarga: itinerários da nacionalização do ensino. Santa Maria: Editora da UFSM, 2014, p. 127-148.
KUHN, Malcus C.; BAYER, Arno. Recursos didáticos nas Aritméticas da Série Ordem e Progresso e da Série Concórdia. Alexandria: Revista de Educação em Ciência e Tecnologia. vol. 10, n. 2, p. 147-170, nov 2017. DOI: https://doi.org/10.5007/1982-5153.2017v10n2p147.
MAGALHÃES, Marionilde B. Pangermanismo e nazismo: a trajetória alemã rumo ao Brasil. Campinas: Editora da Unicamp, 1998.
MARLOW, Sergio L. Confessionalidade a toda prova: O Sínodo Evangélico Luterano do Brasil e a questão do Germanismo e do Nacional-Socialismo Alemão durante o Governo de Getúlio Vargas no Brasil. 2013, 226 f. Tese (Doutorado em História Social). Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas. São Paulo: Universidade de São Paulo, 2013.
QUADROS, Claudemir de. Estado Novo e nacionalização do ensino no Rio Grande do Sul: a população e a educação como um problema de governo. In: XI CONGRESSO INTERNACIONAL DE ESTUDOS IBERO-AMERICANOS. 2017, Porto Alegre/RS. Anais do XI Congresso Internacional de Estudos Ibero-Americanos, Porto Alegre/RS, out 2017, p. 1-8.
REHFELDT, Mário L. Um grão de mostarda: a história da Igreja Evangélica Luterana do Brasil. vol. 1, Porto Alegre: Concórdia, 2003.
SANTOS, Ademir V. dos; CECCHETI, Elcio. A presença de Lutero no Brasil: o poder da fé, a imigração alemã e a educação. In: Revista Comunicações. v. 25, n. 2, p. 283-305, mai-ago 2018. DOI: https://doi.org/10.15600/2238-121X/comunicacoes.v25n2p283-305.
SCHWARTZMAN, Simon; BOMENY, Helena M. B; COSTA, Vanda M. R. Tempos de Capanema. 2 ed. Rio de Janeiro: Editora da FGV, 2000.
SECRETARIA DE EDUCAÇÃO E SAUDE PÚBLICA DO RIO GRANDE DO SUL. Correspondência do secretário de educação do Rio Grande do Sul, J. P. Coelho de Souza ao Sínodo Evangélico Luterano do Brasil. Porto Alegre/RS, 1941.
SEYFERTH, Giralda. Nacionalismo e identidade étnica: a identidade germanista e o grupo teuto-brasileiro numa comunidade do Vale de Itajaí. Florianópolis: Fundação Catarinense de Cultura, 1981.
SEYFERTH, Giralda. Socialização e etnicidade: a questão escolar teuto-brasileira. Revista Mana, vol.23, n.3, p. 579-607, 2017. DOI: https://doi.org/10.1590/1678-49442017v23n3p607.
SOUZA, J. P. Coelho. Denúncia: o nazismo nas escolas do Rio Grande. Porto Alegre: Globo, 1942.
STEYER, Walter O. Os imigrantes alemães no Rio Grande do Sul e o Luteranismo. Porto Alegre: Singulart, 1999.
WARTH, Carlos H. Crônicas da Igreja: Fatos históricos da Igreja Evangélica Luterana do Brasil (1900-1974). Porto Alegre: Concórdia, 1979.
WEIDUSCHADT, Patrícia; TAMBARA, Elomar A. C. Cartilhas e livros didáticos nas escolas pomeranas luteranas do sul do Rio Grande do Sul (1900-1940). História da Educação. vol. 20, n. 50, p. 275-296, 2016. DOI: https://doi.org/10.1590/2236-3459/62018.