A Cartography about Commercial Education: recent research on Brazil, Italy, Portugal and Spain (2008-2017)
Main Article Content
Abstract
This paper results from a literature review survey, which aimed at producing a cartography on Commercial Education, locating, systematizing, and analyzing works produced on Italy, Portugal, Spain, and Brazil. Methodologically, we resorted to the literature review as a form to circumscribing the subject “Commercial Education” and of analyzing some of the productions that approach it. We chose to select works that are directly related to the subject, which was followed by a process of reading, systematizing and analyzing them. Articles, books, Brazilian dissertations, and theses were analyzed, as well as studies produced in/about the studied countries. Generally, the results point that, in the Brazilian context, productions resulting from Masters' degree researches prevail; they focus on specific institutions; therefore, we observe an absence of general studies on the subject. Regarding works produced in/about Italy, Portugal, and Spain, we identified studies that analyze Commercial Education in a comprehensive way, offering methodological and thematic indications for Brazilian researchers.
Downloads
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Os trabalhos publicados são de propriedade dos seus autores, que poderão dispor deles para posteriores publicações, sempre fazendo constar a edição original (título original, Cadernos de História da Educação, volume, nº, páginas).
References
ABREU, Carina Vasconcellos. O curso técnico em guia de turismo na faculdade SENAC Porto Alegre/RS (2012 – 2015). Tese (Doutorado em Educação), Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul, 264 p. 2015.
ALVES, Luis Alberto Marques Ensino técnico: uma necessidade ou uma falácia? Notas para a compreensão da filosofia do ensino técnico em Portugal e no Brasil. Revista História da Educação, 17, n.41 (2013): 103-122. DOI: https://doi.org/10.1590/S2236-34592013000300007
ANDRADE, Francielle Aparecida Garuti de. O Colégio Marista no contexto da urbanização de Cascavel (1962-1989). Dissertação (Mestrado em Educação), Universidade Estadual de Maringá, 170 p. 2016.
ANDRADE, José Paulo de. Escola Técnica de Comércio de Itabaiana: a formação de profissionais contabilistas (1967-1978). Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal de Sergipe, São Cristóvão, 177 p. 2014.
CHERVEL, André. A história das disciplinas escolares: reflexões sobre um campo de pesquisa. Teoria & Educação, n. 2 (1990): 177-229.
DONOSO ANES, Rafael. Una contribución a la Historia de la Contabilidad: análisis de las prácticas contables desarrolladas por la Tesorería de la Casa de la Contratación de las Indias de Sevilla (1503-1717). Sevilla: Editorial Universidad de Sevilla, 1996.
DUARTE FILHO, Gilberto Escórcio. Porta-vozes da conquista da riqueza: o Ensino Comercial e a escola União Caixeral de Parnaíba (1918 -1950). Dissertação (Mestrado em Educação), Universidade Federal do Piauí, 118 p. 2010.
ESCOLANO BENITO, Augustín. Memoria de la educación y cultura de la escuela. In La memoria y el deseo: Cultura de la escuela y educación deseada, editado por Augustín Escolano Benito e José Maria Hernández Días. Valencia: Editorial Tirant Lo Blanch, 2002. 19-42.
FARIA, Juliano Espezin Soares. O ensino de Matemática da Academia de Comércio de Santa Catarina na década de 1930 e 1940. Dissertação (Mestrado em Educação), Universidade Federal de Santa Catarina, 269 p. 2011.
GARCIA, Daniele da Costa. História do Colégio Agrícola de Uberlândia: da criação a formatura da primeira turma de Técnicos em Agropecuária (1957 - 1972). Dissertação (Mestrado em Ciências Humanas), Universidade Federal de Uberlândia, 167 p. 2011.
GRASSI, Italo Luis. Libros de comercio: antecedentes históricos, legislación, jurisprudencia. Buenos Aires: Universidad de Buenos Aires, Facultad de Ciencias Económicas, 1944.
LUNA, Sergio Vasconcelos de. Planejamento de Pesquisa: uma introdução. São Paulo: EDUC, 2011.
MACHADO, Raphael Ribeiro. A construção de uma cultura política republicana em Minas Gerais nos discursos das reformas da educação pública nas primeiras décadas da República (1891-1910). Dissertação (Mestrado em Educação Tecnológica), Centro Federal de Educação Tecnológica de Minas Gerais, 2013.
MALATESTA, Maria. Professional Men, Professional Women: The European Professions from the Nineteenth Century until Today. Cornwall: Sage Publications, 2011.
MORAES, Maria Célia Marcondes de. Reformas de Ensino, modernização administrada: a experiência de Francisco Campos – anos vinte e trinta. Florianópolis: UFSC, Centro de Ciências da Educação, Núcleo de Publicações, 2000.
PEQUIN, Bento Salvio. Curso Técnico Médio Público em Administração: um estudo sobre grades curriculares e formação no período de 1969 a 1982 na cidade de São Paulo. Dissertação (Mestrado em Educação), Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, 2015.
POLATO, Maurício Fonseca. A Fundação Escola de Comércio Álvares Penteado (FECAP) e o Ensino Comercial em São Paulo - 1902-1931. Dissertação (Mestrado em Educação), Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, 98 p. 2008.
SABINO, Rosimeri Ferraz. A Configuração da Profissão de Secretário em Sergipe: Educação, Atuação e Organização da Área (1975 – 2010). Tese (Doutorado em Educação), Fundação Universidade Federal de Sergipe, 387 p. 2017.
SANTOS, José Pereira dos. Criação da Escola Estadual Professor José Ignácio de Souza 1966 -1969. Dissertação de Mestrado, Universidade Federal de Uberlândia, 2008.
SCHRIEWER, Jürgen. Pesquisa em educação comparada sob condições de interconectividade global. São Leopoldo: Oikos, 2018. Tradução de Geraldo Korndörfer e Luís Marcos Sander.
SILVA, Eduardo Cristiano Hass da. A Gênese de um Espaço Profissional: A Escola Técnica de Comércio do Colégio Farroupilha de Porto Alegre/RS (1950-1983). Porto Alegre, 2017. Dissertação (Mestrado) - Escola de Humanidades, Programa de Pós-Graduação em História, PUCRS, 2017.
SILVA, Jóbio Balduino da. Colégio Comercial Oficial de Ituiutaba: reflexões sobre a história da educação profissional pública no pontal do Triângulo Mineiro (1965-1979). Dissertação (Mestrado em Educação), Universidade Federal de Uberlândia, 2012.
SILVA, Marli Auxiliadora da. De Portugal ao Brasil - a trajetória histórica do Ensino Superior de Contabilidade (1940-1985): concepções e tendências relativas aos aspectos de formação dos profissionais em Contabilidade. Tese (Doutorado em Educação), Universidade Federal de Uberlândia, 208 p. 2015.
VIEIRA, Mário Lázaro Santos. A Escola Prática Comercial Raul Dória: memória de um espaço de Ensino Comercial (1902-1964). Dissertação (Mestrado em História da Educação), Universidade do Porto, 178 p. 2010.
VIOLA, Valeria. Il segreto dela ricchezza degli altri paesi è la scienza, è l’istruzione técnica: Percorsi di formazione: Percorsi di formazione técnica e professionale nell’Italia dell’Ottocento. Lecce: Pensa MultiMedia Editores, 2016.