“This is not a school, it’s a zoo. There are the animals”: Death at an early age by Jonathan Kozol and the injustices and violence promoted by the American school system in the 1960s
Main Article Content
Abstract
This manuscript deals with the relationships between teachers and students and the oppressions, violence and inequalities present in the North American school system. For this purpose, the analysis of Jonathan Kozol’s memoirs, who in his book Death at an Early Age (1960) recounts his brief experience as a teacher in a segregated school in Boston-USA, is here presented. At the time when he published his teaching autobiography, Kozol offered an important work to question public education in his country. In addition, his story unfolds the school day by showing the pedagogical contents, teaching approaches and abusive behaviors of his professional colleagues to their students who, not corresponding to their representations of excellence, ended up suffering physical and symbolic violence, such as those perceiving the school as a “zoo” and the students as “animals”. His book evidences what we automate and naturalize and give us literature as a tool for education in the knowledge of social, historical and psychological reality.
Downloads
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Os trabalhos publicados são de propriedade dos seus autores, que poderão dispor deles para posteriores publicações, sempre fazendo constar a edição original (título original, Cadernos de História da Educação, volume, nº, páginas).
References
AMARAL, Daniele K. Histórias de (re) provação escolar: vinte e cinco anos depois. Dissertação de Mestrado, FEUSP, 2010.
BOURDIEU, Pierre. La noblesse d’État: grandes écoles et sprit de corps. Paris: Editions de Minuit, 1989.
BOURDIEU, Pierre. O racismo da inteligência. In: _____. Questões de Sociologia. Rio de Janeiro: Vozes, 2019, p. 248-251.
BOURDIEU, Pierre.; SAINT-MARTIN, Monique.. As categorias do juízo professoral. In: BOURDIEU, P. Escritos de Educação. 15° edição: Petrópolis, 2014.
CATANI, Denice Barbara.; GALLEGO, Rita de Cássia. Avaliação. São Paulo: Unesp, 2009.
ELIAS, Norbert. La civilisation des parents. In: ____. Au-delà de Freud: sociologie, psychologie, psychanalyse. Paris: Éditions la Découvert, 2010.
KOZOL, Jonathan. Morte em tenra idade. São Paulo: Loyola, 1983.
MORALES, Pedro. A relação professor-aluno: o que é, como se faz. 4ª Ed., São Paulo: Loyola, 2003.
PATTO, Maria Helena Souza. A produção do fracasso escolar: histórias de submissão e rebeldia. 4ª Ed. São Paulo: Intermeios, 2015.
PERRENOUD, Philippe. O currículo real e o trabalho escolar. In: _____. O Ofício de aluno e o sentido do trabalho escolar. Porto: Porto Editora, 1995, p. 39-71.
ROSENTHAL, Robert.; JACOBSON, Lenore. Profecias auto-realizadoras na sala de aula: as expectativas dos professores como determinantes não intencionais da capacidade intelectual dos alunos. In: PATTO, M. H. S. (Org.). Introdução à psicologia escolar. São Paulo: T. A. Queiroz, 1981.
TRENTO, Denise Rebello de S.; AMARAL, Daniele K. Quatro histórias de (re) provação escolar – Notas sobre os rumos das vidas de Ângela, Nailton, Augusto e Humberto. In: PATTO, M. H. S. A produção do fracasso escolar: histórias de submissão e rebeldia. 4ª Ed. São Paulo: Intermeios, 2015.