“Cycle of Debats on Contemporary Brazilian Education”: conflicting positions on education at the Federal University of Paraiba

Main Article Content

Charliton José dos Santos Machado
Maria Lucia da Silva Nunes
Aline Maria Batista Machado

Abstract

Based on the theoretical and methodological notions of the New Cultural History, especially the History of the Present Time, the objective was to analyze the main ideas, communications and interventions, presented in the “Cycle of Debates on Contemporary Brazilian Education”, in 1979, in Federal University of Paraíba. The aim was to rescue the importance of this event, which, in the midst of the military dictatorship, confronted anti-democratic ideals in that period, and to highlight the role played by UFPB and the Education Center, in the context in which in defense of amnesty and political opennes were already foreshadowed. The main source of this study was the Annals of memory of the event, in 1981. The debates developed at the time covered since the basic education to higher education, and from a critical perspective they analyzed the obstacles and dilemmas that characterized brazilian education in all its modalities, but also sought to point out alternatives and perspectives for changes. Therefore, it is understood that the event ensured a leading role for UFPB and the EC at that juncture.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Machado, C. J. dos S. ., Nunes, M. L. da S. ., & Machado, A. M. B. . (2022). “Cycle of Debats on Contemporary Brazilian Education”: conflicting positions on education at the Federal University of Paraiba. Cadernos De História Da Educação, 21(Contínua), e064. https://doi.org/10.14393/che-v21-2022-64
Section
Papers
Author Biographies

Charliton José dos Santos Machado, Universidade Federal da Paraíba (Brasil)

Bolsista de Produtividade em Pesquisa do CNPq
https://orcid.org/0000-0002-4768-8725
http://lattes.cnpq.br/2036729143677618
charlitonlara@yahoo.com.br

Maria Lucia da Silva Nunes, Universidade Federal da Paraíba (Brasil)

https://orcid.org/0000-0001-9316-1281
http://lattes.cnpq.br/3488638146623774
mlsnunesml@gmail.com

Aline Maria Batista Machado, Universidade Federal da Paraíba (Brasil)

https://orcid.org/0000-0002-1144-6011
http://lattes.cnpq.br/9491559581049560
prof.alinemachado23@yahoo.com.br

References

CHARTIER, Roger. A visão do historiador modernista. In: FERREIRA, Marieta de Moraes; AMADO, Janaína (Orgs). Usos & abusos da história oral. Rio de Janeiro: Editora Fundação Getúlio Vargas, 1996. p. 37-49

CICLO DE DEBATES SOBRE EDUCAÇÃO BRASILEIRA CONTEMPORÂNEA, 1, 1979 Anais..... João Pessoa: Editora UFPB, 1981.

COELHO FILHO, Paulo Ramos. Debate sobre a Educação Brasileira Contemporânea. In: CICLO DE DEBATES SOBRE EDUCAÇÃO BRASILEIRA CONTEMPORÂNEA, 1, 1979 Anais..... João Pessoa: Editora UFPB, 1981. p. 53 – 58.

COELHO FILHO, Paulo Ramos; ELIAS SOBRINHO, Severino. Apresentação. In: CICLO DE DEBATES SOBRE EDUCAÇÃO BRASILEIRA CONTEMPORÂNEA, 1, 1979 Anais..... João Pessoa: Editora UFPB, 1981. p.5.

CONGRESSO NACIONAL. Relatório da Comissão sobre Anistia. Vol. 1. Brasília/DF: Gráfica do Senado Federal, 1982.

COSTA, Iveraldo Lucena. Discurso de Abertura. In: CICLO DE DEBATES SOBRE EDUCAÇÃO BRASILEIRA CONTEMPORÂNEA, 1, 1979 Anais..... João Pessoa: Editora UFPB, 1981. p. 17-18.

CUNHA, Luiz Antônio. Uma visão do Ensino de 2º Grau e do Superior – Conferência. In: CICLO DE DEBATES SOBRE EDUCAÇÃO BRASILEIRA CONTEMPORÂNEA, 1, 1979 Anais..... João Pessoa: Editora UFPB, 1981. p. 83-92.

CUNHA, Luiz Antônio. Debate com o professor Luiz Antônio Cunha. In: CICLO DE DEBATES SOBRE EDUCAÇÃO BRASILEIRA CONTEMPORÂNEA, 1, 1979 Anais..... João Pessoa: Editora UFPB, 1981. p. 105-112.

CUNHA, Luiz Antônio da; GÓES, Moacyr. O golpe na educação. 11. ed. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Editor, 2002.

DELGADO, Lucília de Almeida Neves; FEREIRA, Marieta de Moraes. Introdução. In: DELGADO, Lucília de Almeida Neves; FEREIRA, Marieta de Moraes. (Orgs.). História do tempo presente. Rio de Janeiro: Editora Fundação Getúlio Vargas, 2014. p.07-12.

FERREIRA, Marieta de Moraes. Notas iniciais sobre a história do tempo presente e a historiografia no Brasil. In: Revista Tempo & Argumento, Florianópolis, n. 23, v. 10, p. 80 ‐ 108, jan./mar. 2018. DOI: https://doi.org/10.5965/2175180310232018080

FIGUEIREDO, Sônia. Debates sobre o Ensino Superior no Brasil. In: Debate. In: CICLO DE DEBATES SOBRE EDUCAÇÃO BRASILEIRA CONTEMPORÂNEA, 1, 1979 Anais..... João Pessoa: Editora UFPB, 1981. p. 153-158.

FRANCISCO FILHO, Geraldo. A educação brasileira no contexto histórico. Campinas: Alínea Editora, 2001.

GASPARI, Elio. A ditadura derrotada. São Paulo: Companhia das Letras, 2003.

GINZBURG, Carlo. Medo, reverência, terror: quatro ensaios de iconografia política. Tradução de Federico Carotti. São Paulo: Companhia das Letras, 2014.

HOLANDA, Ivanildo Coelho de. Pronunciamento do Diretor do Centro de Educação da UFPB. In: CICLO DE DEBATES SOBRE EDUCAÇÃO BRASILEIRA CONTEMPORÂNEA, 1, 1979 Anais..... João Pessoa: Editora UFPB, 1981. p. 19.

HOLANDA, Ivanildo Coelho de. Pronunciamento do Professor Ivanildo Coelho de Holanda na Solenidade de Encerramento. In: CICLO DE DEBATES SOBRE EDUCAÇÃO BRASILEIRA CONTEMPORÂNEA, 1, 1979 Anais..... João Pessoa: Editora UFPB, 1981. p. 333.

KARNAL, Leandro; TATSCH, Flavia Galli. A memória evanescente. In: PINSKY, Carla Bassanezi; LUCA, Tania Regina de (Orgs.) O historiador e suas fontes. São Paulo: Editora Contexto, 2009. p. 09-28.

MOROSINI, Marília. O Ensino Superior no Brasil. In: STEPHANOU, Maria & BASTOS, Maria Helena Camara (Orgs.). Histórias e memórias da educação no Brasil. Vol III – Século XX. Petrópolis/RJ, 2005. p. 296-323.

POEL, Maria Salete Van Der. Debates sobre a Educação Popular. In: CICLO DE DEBATES SOBRE EDUCAÇÃO BRASILEIRA CONTEMPORÂNEA, 1, 1979 Anais..... João Pessoa: Editora UFPB, 1981. P. 191-195.

PORTO, Ivoneide Anacleto. Debate sobre a Educação Brasileira Contemporânea. In: CICLO DE DEBATES SOBRE EDUCAÇÃO BRASILEIRA CONTEMPORÂNEA, 1, 1979 Anais..... João Pessoa: Editora UFPB, 1981. p. 43-47.

RIBEIRO, Darcy. Debates sobre o Ensino de 1º e 2º Graus: obstáculos, impasses e superação. Conferência. In CICLO DE DEBATES SOBRE EDUCAÇÃO BRASILEIRA CONTEMPORÂNEA, 1, 1979 Anais..... João Pessoa: Editora UFPB, 1981. p. 233-255.

RIBEIRO, Darcy. Debates sobre o Ensino de 1º e 2º Graus: obstáculos, impasses e superação. Debate. In: CICLO DE DEBATES SOBRE EDUCAÇÃO BRASILEIRA CONTEMPORÂNEA, 1, 1979 Anais..... João Pessoa: Editora UFPB, 1981. P. 273-332.

RIBEIRO, Maria Luisa Santos. História da Educação Brasileira: a organização escolar. 18. ed. Capinas/SP: Editora Autores Associados, 2003.

RIDENTE, Marcelo. Cultura e política brasileira: enterrar os anos 60? In: BASTOS, Elide Rugai; RIDENTE, Marcelo; ROLLAND, Denis (Orgs.) Intelectuais: sociedade e política. São Paulo: Cortez, 2003. p. 31-44.

RODRIGUES, Cláudio José Lopes. Sociedade e universidade: um estudo de caso. João Pessoa: Editora A União, 1986.

RODRIGUES, Janine Marta Coelho; et al. Pesquisa em educação na Paraíba: 30 anos (1997-2007). João Pessoa: Editora UFPB, 2007.

SÁ, Nicanor Palhares. Estado, Intelectuais e Educação Popular. Conferência. In: CICLO DE DEBATES SOBRE EDUCAÇÃO BRASILEIRA CONTEMPORÂNEA, 1, 1979 Anais..... João Pessoa: Editora UFPB, 1981. p. 209 – 212.

SÁ, Nicanor Palhares. Debates sobre Educação Popular no Brasil. Debate. In: CICLO DE DEBATE SOBRE EDUCAÇÃO BRASILEIRA CONTEMPORÂNEA, 1, 1979 Anais..... João Pessoa: Editora UFPB, 1981. p. 257- 271.

SAMARA, Eni de Mesquita; TUPY, Ismênia S. Silveira T. História & documento e metodologia de pesquisa. Belo Horizonte: Editora Autêntica, 2007.

SANTOS, Wanderleia Farias. O primeiro Curso de Economia Rural Doméstica na Paraíba: Bananeiras (1950-1959). 2019. 167f. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa, Paraíba, 2019.

SAVIANI, Dermeval. Educação Brasileira Contemporânea: obstáculos, impasses, superação. Conferência. In. CICLO DE DEBATE SOBRE EDUCAÇÃO BRASILEIRA CONTEMPORÂNEA, 1, 1979 Anais..... João Pessoa: Editora UFPB, 1981.p. 21-36.

SILVA, Marília Gama da. Informação, repressão e memória: a construção do estado de exceção no Brasil na perspectiva do DOPS-PE (1964-1985). Recife: Editora UFPE, 2014.

SUCUPIRA, Newton. Debates sobre o Ensino do 1º e 2º Graus: obstáculos, impasses, superação. Conferência. In: CICLO DE DEBATES SOBRE EDUCAÇÃO BRASILEIRA CONTEMPORÂNEA, 1, 1979 Anais..... João Pessoa: Editora UFPB, 1981. p. 229-232.

SUCUPIRA, Newton. Debates sobre o Ensino do 1º e 2º Graus: obstáculos, impasses, superação. Debate. In: CICLO DE DEBATES SOBRE EDUCAÇÃO BRASILEIRA CONTEMPORÂNEA, 1, 1979 Anais..... João Pessoa: Editora UFPB, 1981. p. 273- 332.