Strategies for diffusing education in museums by means of writing: the performance of the National Historical Museum in its Annals and in the Revista do Ensino
Main Article Content
Abstract
The present work aims to reflect, based on publications by author Roger Chartier, how it deepens the investigation on the composition of the texts in the materialities that make them read, emphasizing aspects that intend the curtailed freedom of the reader (such as the author, typographic forms and reading protocols). As an approximation of the empirical exercise, I chose a text by an employee from the National Historical Museum, Sigrid Pôrto de Barros, about education in museums, which was published in two different supports - the Annals of the National Historical Museum and the Revista do Ensino of Rio Grande do Sul - it will serve as support for the construction of the analysis. It concludes that the meaning of the text is not indifferent to the materiality of the object that communicates it, that is, the form transforms the meaning of the writing.
Downloads
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Os trabalhos publicados são de propriedade dos seus autores, que poderão dispor deles para posteriores publicações, sempre fazendo constar a edição original (título original, Cadernos de História da Educação, volume, nº, páginas).
References
BARROS, Sigrid Pôrto. O Museu e a Criança. Anais do Museu Histórico Nacional, vol. IX. Rio de Janeiro: Ministério da Educação e Cultura, 1958. p.46-73. [? 1948]. Disponível em: http://www.docpro.com.br/mhn/bibliotecadigital.html. Acesso em 27 mar. 2020.
BARROS, Sigrid Pôrto. O Museu e a criança. Revista do Ensino, Rio Grande do Sul, v.12, nº94, 1963. p.148-150.
BASTOS, Maria Helena Camara. A imprensa de educação e de ensino: repertórios analíticos. O exemplo da França. Revista Brasileira da Educação, vl.12 n.34. Rio de Janeiro, 2007. DOI: https://doi.org/10.1590/S1413-24782007000100013
BASTOS, Maria Helena Camara; LEMOS, Elizandra Ambrosio; BUSNELLO, Fernanda. A Pedagogia da Ilustração: uma face do impresso. In: BENCOSTTA, Marcus Ley. Culturas escolares, saberes e práticas educativas. São Paulo: Cortez, 2007. p. 41-78.
BRASIL. Ministério da Educação e Cultura. Museu Histórico Nacional: Guia do Visitante. Rio de Janeiro, 1957. 35p.
CHARTIER, Roger. A cultura do objeto impresso. In: CHARTIER, Roger. As utilizações do objecto impresso. tr. Ida Boavida. Miraflores, Portugal: Difel, 1998b. 437p. p.09-21.
CHARTIER, Roger. Leituras e leitores na França do Antigo Regime. tr. Álvaro Lorencini. São Paulo: Unesp, 2004. 395p.
CHARTIER, Roger. (org). Práticas de leitura. tr. Cristiane Nascimento. São Paulo: Estação Liberdade, 1996. 266p.
CHARTIER, Roger. A aventura do livro o leitor ao navegador. Conversações com Jean Lebrun, tr. Reginaldo Carmello Corrêa de Moraes. São Paulo: Editora Unesp, 1998a. 160p.
CHARTIER, Roger. A Ordem dos livros. Leitores, autores e bibliotecas na Europa entre os séculos XIV e XVIII, tr. Mary del Priore, Brasília: Editora Universidade de Brasília, 2ªed., 1998c. 111p.
CHARTIER, Roger. Roger Chartier entrevistado por Robert Darton. MATRIZes, Ano 5, n°2. São Paulo, Jan/Jul, 2012. p.159-177. DOI: https://doi.org/10.11606/issn.1982-8160.v5i2p159-177
FARIA, Ana Carolina Gelmini de. O caráter educativo do Museu Histórico Nacional: O Curso de Museus e a construção de uma matriz intelectual para os museus brasileiros (1922-1958), 2013, 234p. Dissertação (Mestrado) - Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2013. Disponível em: https://www.lume.ufrgs.br/handle/10183/72139. Acesso em: 27 mar. 2020
MAGALHÃES, Aline Montenegro. Culto da Saudade na Casa do Brasil - Gustavo Barroso e o Museu Histórico Nacional (1922-1959). Fortaleza: Museu do Ceará, Secretaria da Cultura do Estado do Ceará, 2006. 142p. [Outras Histórias, 49].
MOREIRA, Afonsina Maria Augusto. No Norte da Saudade: esquecimento e memória em Gustavo Barroso, 2006, 271p. Tese (Doutorado) - Programa de Pós-Graduação em História, Pontifícia Universidade Católica, São Paulo, 2006. Disponível em: https://tede2.pucsp.br/handle/handle/12939. Acesso em 27 mar. 2020.
PERES, Eliane. A Escola Ativa na Visão de Adolphe Ferrière: elementos para compreender a Escola Nova no Brasil. In: STEPHANOU, Maria; BASTOS, Maria Helena Camara. Histórias e memórias da educação no Brasil, v. III. Petrópolis: Vozes, 2005. p. 114-128.
SÁ, Ivan Coelho; SIQUEIRA, Graciele Karine. Curso de Museus - MHN, 1932-1978: alunos, graduandos e atuação profissional. Rio de Janeiro: Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro, Escola de Museologia, 2007. 258p.
VIDAL, Diana Gonçalves; FARIA FILHO, Luciano Mendes. História da educação no Brasil: a constituição histórica do campo e sua configuração atual. In: VIDAL, Diana Gonçalves; FARIA FILHO, Luciano Mendes (orgs). As lentes da história: estudos de história e historiografia da educação no Brasil. São Paulo: Autores Associados, 2005. p. 73-139.