An interrupted experiment: the Colégio Integrado do Centro Pedagógico da Universidade Federal de Minas Gerais (1971)
Main Article Content
Abstract
The article discusses the experience of the Colégio Integrado do Centro Pedagógico da UFMG, held in 1971, soughtting to understand the school dynamics, as well as its relationship with the educational policy established by the Brazilian civil-military dictatorship. The Colégio Integrado was planned with its own structure and curriculum, that intended to represent one of the most daring possibilities of teaching and to adjust with new demands of the Brazilian 1st and 2nd degrees education reform at the federal level, which became official by the following year. However, this experience was interrupted by a mandatory professionalization proposal, created by a new law, as well as by university internal circumstances. We conclude that this experience was joined by the others in the same period that had intend to innovate high school education. But them were not able to overcome some obstacles of a conservative and pragmatic educational system.
Downloads
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Os trabalhos publicados são de propriedade dos seus autores, que poderão dispor deles para posteriores publicações, sempre fazendo constar a edição original (título original, Cadernos de História da Educação, volume, nº, páginas).
References
ALVES, M. M. O beabá dos MEC-USAID. Rio de Janeiro: Gernasa, 1968.
AMADO, H.; MESQUITA, S.; DOURADO, C.; BRAZIL, C. V. Uma experiência interrompida. Rio de Janeiro: Lidador, 1972.
ARAPIRACA, J. O. A USAID e a educação brasileira: um estudo a partir de uma abordagem crítica do capital humano. Dissertação de Mestrado em Educação. Rio de Janeiro: Instituto de Estudos Avançados em Educação da Fundação Getúlio Vargas, 1979.
BELTRÃO, T. Reforma tornou ensino profissional obrigatório em 1971. Agência Senado. Brasília, 3 de março de 2017.
BRASIL. Conselho Federal de Educação. Parecer nº 853 de 12 de novembro de 1971. Núcleo-comum para os currículos de 1º e 2º graus. A doutrina do currículo na lei n° 5.692. Rio de Janeiro, 1971a.
BRASIL. Ministério da Educação e Cultura. Conselho Federal de Educação. Lei 5.692 de 11 de agosto de 1971. Reforma do ensino: 1º e 2º Graus. Brasília: Ministério da Educação e Cultura, 1971b.
BOSON, G. B. M. Depoimento. In: RESENDE, M. E. L.; NEVES, L. A. Universidade Federal de Minas Gerais: memória de reitores (1961-1990). Belo Horizonte: Editora UFMG, 1998.
BUFFA, E. História e filosofia das instituições escolares. In: ARAÚJO, J. C. S.; GATTI JÚNIOR, D. (org.) Novos temas em história da educação brasileira. Campinas, SP: Autores Associados; Uberlândia, MG: Edufu, 2002.
COELHO, M. V. Depoimento. In: RESENDE, M. E. L.; NEVES, L. A. Universidade Federal de Minas Gerais: memória de reitores (1961-1990). Belo Horizonte: Editora UFMG, 1998.
CORRÊA, R. L. T. Lei 5692/71: formação de professores e implicações na organização da escola. In: GONÇALVES, N. G.; RANZI, S. M. F. (orgs.). Educação na ditadura civil-militar: políticas, ideários e práticas (Paraná, 1964-1985). Curitiba: Editora UFPR, 2012.
CRUZ, T. R. Uma experiência de educação interrompida (CIEM-UnB, 1964-1971). Brasília: Plano Editora, 2001.
CUNHA, L. A. Ensino profissional: o grande fracasso da ditadura. Cadernos de Pesquisa, v. 44, n. 154, p. 912-933, out./dez. 2014. DOI: https://doi.org/10.1590/198053142913
CURY, R. J.; TAMBINI, M. I. S. B.; SALGADO, M. U. C.; AZZI, S. A profissionalização do Ensino na Lei nº 5692/71. Brasília: INEP, 1982.
DORNELLES, L. Nova experiência pioneira: Colégio Integrado em Minas. Correio da Manhã, edição nº 23.487, Rio de Janeiro, 8 de novembro de 1969.
GARCIA, W. E. (coord.). Inovação educacional no Brasil: problemas e perspectivas. São Paulo: Cortez, 1980.
GATTI JÚNIOR, D. A história das instituições educacionais: inovações paradigmáticas e temáticas. In: ARAÚJO, J. C. S.; GATTI JÚNIOR, D. (org.) Novos temas em história da educação brasileira. Campinas, SP: Autores Associados; Uberlândia, MG: Edufu, 2002.
GERMANO, J. W. Estado militar e educação no Brasil (1964-1985). São Paulo: Cortez, 1993.
GUIA do Colégio Integrado do Centro Pedagógico, 1971.
HATOUM, M. A noite da espera (O lugar mais sombrio. Livro 1). São Paulo: Companhia das Letras, 2017.
LIRA, A. T. N. A legislação de educação no Brasil durante a Ditadura Militar (1864-1985): um espaço de disputas. Tese de Doutorado em História Social pela Universidade Federal Fluminense. Niterói, 2010.
MAGALHÃES, J. Tecendo nexos: história das instituições educativas. Bragança Paulista, SP: Edusf, 2004.
MINAS GERAIS. Parecer nº 211 do Conselho Estadual de Educação de Minas Gerais. Aprovado em 20 de dezembro de 1971.
MOTTA, R. P. S. As universidades e o regime militar. Rio de Janeiro: Zahar, 2014.
OLIVEIRA, J. V. F.; FARIA FILHO, L. M. Educação e modernização: a UFMG na trajetória de um projeto modernizante (1968-1974). Revista Contemporânea de Educação, v. 14, n. 29, jan./abr. 2019. DOI: https://doi.org/10.20500/rce.v14i29.18426
PASSARINHO, J. G. Exposição de Motivos. Diário do Congresso Nacional. Brasília, 30 de junho de 1971.
PAUL, G. Inovação e esquecimento na trajetória do Colégio Universitário. Boletim da UFMG, nº 744, ano 15, 11 de março de 1988.
PEDROSA, J. G.; BITTENCOURT JÚNIOR, N. F. Americanismo e educação para o trabalho no Brasil: os Ginásios Polivalentes (1971-1974). Trabalho & Educação. Belo Horizonte, v. 24, nº 1, p. 11-30, jan./abr. 2015.
PEREIRA, F. C. A lei 5.692/71 doze anos depois. In: CÂMARA DOS DEPUTADOS. Educação: doze anos depois. Brasília, Câmara dos Deputados, 1985.
PIMENTA, A. Universidade: a destruição de uma experiência democrática. Petrópolis, RJ: Vozes, 1984.
RELATÓRIO Final do Grupo de Trabalho da Reforma de Ensino de 1º e 2º graus, 1971. In: AGUIAR, J. M. (org.). CFE – Pareceres Básicos: Reforma – Ensino de 1º e 2º graus. Brasília: MAI Editora, 1975.
RELATÓRIO da Comissão Anísio Teixeira de Memória e Verdade da Universidade de Brasília. Brasília: FAC-UnB, 2016.
ROMANELLI, O. História da Educação no Brasil (1930-1973). Petrópolis, RJ: Vozes, 1986.
SAVIANI, D. O Congresso Nacional e a educação brasileira: significado político da ação do Congresso Nacional no processo de elaboração das leis nº 4024/61, 5540/68 e 5672/71. Tese de livre-docente de História da Educação apresentada na Universidade Estadual de Campinas. Campinas: UNICAMP, 1986.
SAVIANI, D. História das ideias pedagógicas no Brasil. Campinas, SP: Autores Associados, 1999.
SOARES, Magda. Metamemória-memórias: travessia de uma educadora. São Paulo: Cortez, 1991.