The Orpheonic Singing in the brazilian republican school and its European influences (1890 - 1931)

Main Article Content

Wilson Lemos Junior

Abstract

This article aims to discuss the teaching of Orpheonic Singing in Brazilian legislation between 1890 and 1931 and its relation to the teaching of Orpheonic Singing that emerged in Europe in the 18th century. School legislations such as the educational reforms of Benjamin Constant (1890) and Francisco Campos (1931) are used as sources, as well as articles published by educators like Veríssimo de Souza (1907; 1910) and Chasteau (1899). Researches of authors such as Contier (1998), Souza (2000), Jardim (2003; 2006; 2009), and Gilioli (2008) are also used. The article is divided into two parts. The first part investigates the relationship between Brazilian and European Orpheonic practices. The second investigates the characteristics of Orpheonic Singing. The influence of the Orpheonic Singing practiced in Europe became definitive for Brazilian culture.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Lemos Junior, W. . (2020). The Orpheonic Singing in the brazilian republican school and its European influences (1890 - 1931). Cadernos De História Da Educação, 19(3), 1069–1079. https://doi.org/10.14393/che-v19n3-2020-24
Section
Papers
Author Biography

References

BRASIL. Decreto-lei n.º 9.494, de 22 de julho de 1946. A Lei Orgânica do Ensino de Canto Orfeônico. Diário Oficial da União. 27. jul. 1946

BRASIL. Decreto-lei n.º 4.993, de 26 de novembro de 1942. Diário Oficial da União. Seção 1, Página 17.353. 28. Nov. 1942.

BRASIL. Decreto-lei n.º 4.024, de 20 de dezembro de 1961. Leis de Diretrizes e Bases. Diário Oficial da União. 20. dez. 1961.

BRASIL. Decreto-lei n.º 5.692, de 11 de agosto de 1971. Leis de Diretrizes e Bases. Diário Oficial da União. 11. ago. 1971.

BRASIL, Decreto n.º 19890, de 18 de abril de 1931. In: Diário Oficial da União. Página 6.945. 01. mai. 1931.

BRASIL. Decreto n.º 981 de 8 de novembro de 1890. Disponível em: < http://www.histedbr.fe.unicamp.br/navegando/fontes_escritas/4_1a_Republica/decreto%20981-1890%20reforma%20benjamin%20constant.htm>. Acesso: 01. mai. 2015.

CHASTEAU. Lições de pedagogia. Porto: Ária Figueirinhas, 1899.

CONTIER, A. D. Passarinhada do Brasil: canto orfeônico, educação e getulismo. Bauru: EDUSC, 1998.

GILIOLI, R. S. P. Educação musical antes e depois de Villa-Lobos e os registros sonoros de uma época. Programa nacional de apoio à pesquisa. Fundação Biblioteca Nacional. Ministério da Cultura, 2008.

HOBSBAWN, E. Nações e Nacionalismo desde 1780. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1991.

HOBSBAWN, E. A invenção das tradições. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1984.

JARDIM, V. L. G. Educação musical: a concepção escolar para o ensino de música. In: OLIVEIRA, M. A. T. Educação do corpo na escola brasileira. Campinas: Autores Associados, 2006.

JARDIM, V. L. G. Institucionalização da profissão docente: o professor de música e a escola pública. Revista da ABEM, Porto Alegre, v. 21, p. 15-24, mar. 2009.

JARDIM, V. L. G. Os sons da República. 2003. 140 f. Dissertação de mestrado (Programa de Pós Graduação em Educação) - Pontifícia Universidade Católica, 2003.

KAMENS, D. e CHA, Y. K. La legitimación de nuevas asignaturas em la escolarización de masas: orígenes (siglo XIX) y difusión (siglo XX) de la enseñanza del arte y de la educación física. Revista de estudios del currículo. Barcelona, v. 2, n.º 1, jan. 1999.

SOUZA, R. F. de. Templos de civilização: a implantação da escola primária graduada no Estado de São Paulo: (1890 – 1910). São Paulo: Fundação Editora da UNESP, 1998.

SOUZA, V. O ensino de Musica. A Escola: Revista do Grêmio dos Professores Públicos do Estado do Paraná, Coritiba, ano II, jun./jul. 1907.

SOUZA, V. Educação Esthetica. A Escola: Revista do Grêmio dos Professores Públicos do Estado do Paraná, ano V, Coritiba, abr./jun. 1910.

THOMPSON, E. P. A miséria da teoria ou um planetário de erros: uma crítica ao pensamento de Althusser. Rio de Janeiro: Zahar, 1981.