Primary school teacher’s housing in rural environment during the First Portuguese Republic (1910-1926): analysis of school projects and residences

Main Article Content

Carlos Manique da Silva

Abstract

In this article, I assume that the republican integrating project seeks to enhance the social role of primary school teachers, namely, in rural areas, assigns them (or, at least, intends to assign them) the conditions for the development of their task. One of these conditions had to do with housing for the teacher. Adopting the analytical perspective defined by Viñao (2004), I try to understand the importance that the teacher’s house has in some projects of schools and autonomous residences designed by the architect Raul Lino during the First Portuguese Republic (1910-1926). It was concluded that the overvaluation of this space, showed at the drawing level, didn’t find practical correspondence; thus, the limits of the republican reformist project are evident, particularly in rural environments (where urgent solutions were expected).

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Silva, C. M. da . (2020). Primary school teacher’s housing in rural environment during the First Portuguese Republic (1910-1926): analysis of school projects and residences. Cadernos De História Da Educação, 19(3), 707–722. https://doi.org/10.14393/che-v19n3-2020-3
Section
Papers
Author Biography

Carlos Manique da Silva, Universidade de Lisboa (Portugal)

https://orcid.org/0000-0003-4210-0723
manique@net.sapo.pt

References

AFONSO, José António. Escolas rurais na I República Portuguesa. 1910-1926. Discursos e representações sobre a periferia. Santo Tirso: Whitebooks, 2016.

AMIGUINHO, Abílio. Escola em meio rural: uma escola portadora de futuro? Educação, Santa Maria, v. 33, n. 1, p. 11-32, 2008.

BAUDIN, Henri. Les Constructions Scolaires en Suisse. Genebra: Editions d’Art et d’Architecture, 1907.

BONIFÁCIO, Fátima. O século XIX português. 2.ª edição. Lisboa: Imprensa de Ciências Sociais, 2005.

BRULLET, Manuel. L’arquitectura dels espais educatius. Temps d’Educació, Barcelona, n. 19, p. 23-34, 1998.

CANÁRIO, Rui. Escola rural: de objecto social a objecto de estudo. Educação, Santa Maria, v. 33, n. 1, p. 33-44, 2008.

DAVID, Abílio. Escolas Móveis. Lisboa: Bibliotrónica Portuguesa, 2015 [texto de 1916].

GHIRA, Mariano. Casas para escolas. Archivo Pittoresco, Lisboa, v. VII, n. 21 e n. 26, p. 164-166 e 207-208, 1864.

JEAN, Yves (dir.). Géographies de l’école rurale : acteurs, réseaux, territoires. Paris: Éditions Ophrys, 2007.

MAGALHÃES, Justino. Prefácio. In Escolas rurais na I República Portuguesa. 1910-1926. Discursos e representações sobre a periferia, AFONSO, José António, 7-12. Santo Tirso: Whitebooks, 2016.

MAGALHÃES, Justino. Da cadeira ao banco. Escola e modernização (séculos XVIII-XX). Lisboa: Educa e UI & DCE, 2010.

MARKUS, Thomas. Buildings and Power. Freedom and Control in the Origin of Modern Building Types. London and New York: Routledge, 1993.

“Normas Técnicas, Higiénicas e Pedagógicas a que devem satisfazer os novos edifícios escolares”, Decreto n.º 2947, de 20 de janeiro de 1917.

NÓVOA, António. A República e a Escola. Das intenções generosas ao desengano das realidades. Revista Portuguesa de Educação, Braga. v. 1, n. 3, p. 29-60, 1988.

PERRENOUD, Philippe. Espaces-temps de formation et organisation du travail, 2001. www.unige.ch/fapse/SSE/groups/life/seminaire/S06 texte 07 11 2001.htm (acesso em 01/03/2020)

PINTASSILGO, Joaquim. A República e a educação: dos projetos às realizações. In José Mendes Cabeçadas Júnior e a Primeira República no Algarve, GUERREIRO, Luís M. Mendes & GASPAR, Diogo (coord.), 182-191. Loulé: Câmara Municipal de Loulé, 2010.

Portaria de 20 de julho de 1866, Diário de Lisboa, n. 163.

SILVA, Carlos Manique da. A Primeira República Portuguesa Recria o Ministério da Instrução Pública: um esforço de aproximação aos sistemas escolares europeus. História da Educação, Santa Maria, v. 20, n. 50, p. 367-381, 2016. https://doi.org/10.1590/2236-3459/63180

SILVA, Carlos Manique. Projetos de escolas primárias do arquiteto Raul Lino durante a I República portuguesa. Revista Linhas, Florianópolis, v. 12, n. 1, p. 33-50, 2011.

SILVA, Carlos Manique da. Do modo de aprender e de ensinar. Renovação pedagógica e cenários de experimentação da escola graduada (1834-1892). Tese de Doutorado. Lisboa: Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, 2008.

SILVA, Carlos Manique da. Escolas belas ou espaços sãos? Uma análise histórica sobre a arquitetura escolar (1860-1920). Lisboa: IIE, 2002.

TERRÓN, Aida & ROSADA, José María (2005). La escuela rural. In Los Asturianos. Raíces culturales y sociales de una identidade, RODRÍGUEZ MUÑOZ, J. (dir.), 546-560. Oviedo: Prensa Asturiana, 2005.

VIÑAO, Antonio. Espacios escolares, funciones y tareas: la ubicación de la dirección en la escuela graduada. Revista Española de Pedagogía, n. 228, p. 279-304, 2004.