Memories in Palimpsesto: Buildings and school spaces in student narratives in Porto Alegre/RS (1920-1980)

Main Article Content

Lucas Costa Grimaldi
Dóris Bittencourt Almeida

Abstract

The present study investigates oral memories’ narratives of students about spaces and school buildings inhabited by them, from 1920 to 1980. Its main objective is to produce a kind of cartography of the sensations about the spaces lived during schooling, Identified in the documentation. The research privileged the examination of the discursive content of the eight interviews carried out using oral history methodology. From the analyzes of recurrences and dissonances in the narratives, two categories of analysis were constructed: "The Old and the New: relationships between students and school buildings"; "Between surveillance and fun: the school space as a curricular element"; For the research, the spaces of schooling acquire a prominent place at the time of remembrance. These memories, loaded with resignification, bring evidence to understand school architecture as an agent in building student sensitivities.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Grimaldi, L. C. ., & Almeida, D. B. . (2020). Memories in Palimpsesto: Buildings and school spaces in student narratives in Porto Alegre/RS (1920-1980). Cadernos De História Da Educação, 19(1), 249–270. https://doi.org/10.14393/che-v19n1-2020-15
Section
Papers
Author Biographies

Lucas Costa Grimaldi, Universidade Federal do Rio Grande do Sul (Brasil)

https://orcid.org/0000-0003-4654-1032
http://lattes.cnpq.br/4525729591970937
lucascgrimaldi@gmail.com

Dóris Bittencourt Almeida, Universidade Federal do Rio Grande do Sul (Brasil)

https://orcid.org/0000-0002-4817-0717
http://lattes.cnpq.br/5715085520250456
almeida.doris@gmail.com

References

ALMEIDA, Milton José de. Alguma memória do futuro. Educ. Soc., Campinas, v. 31, n. 111, p. 501-515, abr.-jun. 2010. https://doi.org/10.1590/S0101-73302010000200011

BRESSAN, Renan Gonçalves. Urbanização e escolarização nos estudos sobre instituições escolares. Rev. bras. hist. educ., Campinas-SP, v.13, n.3 (33), p. 29-56, set./dez. 2013. https://doi.org/10.4322/rbhe.2014.003

CORBIN, Alain. O prazer do historiador. Entrevistador: Laurent Vidal. Revista Brasileira de História, São Paulo, v.25, n. 49, p. 11-31, 2005. https://doi.org/10.1590/S0102-01882005000100002

DÓREA, Célia Rosângela. A arquitetura escolar como objeto de pesquisa em História da Educação. Educar em Revista, Curitiba, Brasil, n.49, p. 161-181, jul. /set. 2013. Editora UFPR. https://doi.org/10.1590/S0104-40602013000300010

ERMEL, Tatiane de Freitas. O “gigante do alto da bronze” : um estudo sobre o espaço e arquitetura escolar do Colégio Elementar Fernando Gomes em Porto Alegre/RS (1913 – 1930). 2011. 173 f. Dissertação. (Mestrado em Educação) – Programa de Pós-Graduação em Educação/PPGE, Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2011.

ESCOLANO, Agustin. Arquitetura como programa. Espaço-escolar e currículo. IN: VIÑAO FRAGO, Antonio; ESCOLANO, Agustín. Currículo, Espaço e Subjetividade: a arquitetura como programa. Rio de Janeiro: DP&A, 2001.

FARGE, Arlette. O sabor do arquivo. São Paulo: Edusp, 2009.

FOUCAULT, Michel. Vigiar e punir: o nascimento da prisão. Rio de Janeiro: Vozes, 1977.

GRUZINSKI, Serge. Por uma história das sensibilidades. In: PESAVENTO, Sandra Jatahy; LANGUE, Frédérique. (Orgs.). Sensibilidades na história: memórias singulares e identidades sociais. Porto Alegre: UFRGS, 2007.

HARTOG, François. Regimes de Historicidade: presentismo e experiências do tempo. Belo Horizonte: autêntica, 2014.

IZQUIERDO, Ivan. Questões sobre memória. São Leopoldo: Unisinos, 2005.

JACQUES, Alice Rigoni; ERMEL, Tatiane de Freitas. O VELHO CASARÃO: UM ESTUDO SOBRE O KNABENSCHULE DES DEUTSCHES HILFSVEREIN/COLÉGIO FARROUPILHA (1895-1962) In: BASTOS, Maria Helena Camara; JACQUES, Alice Rigoni; ALMEIDA, Dóris Bittencourt. (Orgs.) Do DeutscherHilfsverein ao Colégio Farroupilha: entre memórias e histórias (1858-2013). Porto Alegre: Edipucrs, 2013.

MARTINS, Cyro. Um menino vai para o colégio. Porto Alegre: movimento, 1992.

PESAVENTO, Sandra Jatahy; LANGUE, Frédérique. (Orgs.). Sensibilidades na história: memórias singulares e identidades sociais. Porto Alegre: UFRGS, 2007.

PESAVENTO, Sandra Jatahy. Cidades visíveis, cidades sensíveis, cidades imaginárias. Revista Brasileira de História, v. 27, n.53, jun. 2007. https://doi.org/10.1590/S0102-01882007000100002

RICOEUR, Paul. A memória, a história, o esquecimento. Campinas: Unicamp, 2007.

VIÑAO FRAGO, Antonio. Do espaço escolar e da escola como lugar: propostas e questões. In: VIÑAO FRAGO, Antonio; ESCOLANO, Agustín. Currículo, Espaço e Subjetividade: a arquitetura como programa. Rio de Janeiro: DP&A, 1998.

WEIMER, Günter. Arquitetos e construtores no Rio Grande do Sul, 1892/1945. Santa Maria: UFSM, 2004.

Entrevistas
ANA LUISA. Entrevista concedida à Lucas Grimaldi. Porto Alegre, 11 de janeiro de 2016. Entrevista.

ELAINE. Entrevista concedida à Lucas Grimaldi. 2016. Porto Alegre, 12 de abril de 2016. Entrevista.

FERNANDO. Entrevista concedida à Lucas Grimaldi. Porto Alegre, 07 de março de 2016. Entrevista.

José Eduardo. Entrevista concedida à Lucas Grimaldi. Porto Alegre, 07 de março de 2016. Entrevista.

MARCOS. Entrevista concedida à Lucas Grimaldi. Porto Alegre, 07 de abril de 2016. Entrevista.

MARTIN. Entrevista concedida à Lucas Grimaldi. Porto Alegre, 10 de dezembro de 2015. Entrevista.

Nelly. Entrevista concedida à Lucas Grimaldi. Porto Alegre, 09 de março de 2015. Entrevista.

SERGIO. Entrevista concedida à Lucas Grimaldi. Porto Alegre, 25 de fevereiro de 2016. Entrevista.