Museum of inconfidence and the marks of education in the visitors’s books (1945-1965)

Main Article Content

Betânia dos Anjos do Carmo
Juliana Cesário Hamdan
Rosana Areal de Carvalho

Abstract

This article originated from a research, whose main objective was to identify, quantify and analyze, in the Museum of the Inconfidência, located in the city of Ouro Preto, Minas Gerais, the presence of self - declared school subjects. For this purpose, oficial letters sent by teachers and school principals, directed to the directors of the Museum, and the books with the signatures of the visitors, privileged sources in this research, were used. It is an original source still little explored by research in the field of History and History of Education. The period defined for this study comprised the years 1945, when the museum was inaugurated, and 1965, when a new political phase began, with the establishment of the dictatorship, in which there are changes in cultural discourses, in general, and educational, in particular. The analyzes were made from the quantitative surveys of self-declared visitors to students and teachers, or linked to educational institutions. Thus, the predominance of a greater number of visitors connected to private and religious institutions and a significant number of visitors to military schools was observed, while the presence of the the presence of subjects connected to the public school, even those geographically close, was very rarefied.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Carmo, B. dos A. do, Hamdan, J. C. ., & Carvalho, R. A. de. (2019). Museum of inconfidence and the marks of education in the visitors’s books (1945-1965). Cadernos De História Da Educação, 18(2), 445–460. https://doi.org/10.14393/che-v18n2-2019-10
Section
Papers
Author Biographies

Betânia dos Anjos do Carmo, Universidade Federal de Ouro Preto (Brasil)

https://orcid.org/0000-0002-2477-732X
http://lattes.cnpq.br/9204430058462159
betania.dosanjos@yahoo.com.br

Juliana Cesário Hamdan, Universidade Federal de Ouro Preto (Brasil)

https://orcid.org/0000-0002-3078-4876
http://lattes.cnpq.br/9913625333771045
julianach62@gmail.com

Rosana Areal de Carvalho, Universidade Federal de Ouro Preto (Brasil)

https://orcid.org/0000-0002-0114-4239
http://lattes.cnpq.br/0015367380312522
rosanareal@ufop.edu.br

References

ABREU, Regina. A Fabricação do imortal: memória, história e estratégias de consagração no Brasil. Rio de Janeiro: Rocco, Lapa, 1994. https://doi.org/10.1590/s0104-93131997000200008

ARQUIVO HISTÓRICO DO MUSEU DA INCONFIDÊNCIA. Livros de visitação da Casa do Pilar. Ouro Preto, [19--].

BRUSADIN, L. B. O Museu da Inconfidência em Ouro Preto (MG) e sua interface com o turismo, o patrimônio e a comunidade local. Rio de Janeiro: [s.n.], 2014.

CARMO, Betânia dos Anjos do. O Museu da Inconfidência e as marcas da educação nos livros de visitantes (1945-1965). Dissertação (Mestrado em Educação). Programa de Pós Graduação em Educação - PPGE do Departamento de Educação – DEEDU, da Universidade Federal de Ouro Preto - Mariana, 2018. https://doi.org/10.29280/rappge.v2i2.4342

CARVALHO, José Murilo de. A formação das almas: o imaginário da República no Brasil. São Paulo: Companhia das Letras,1990. https://doi.org/10.29078/rp.v0i36.41

COELHO, Priscilla Arigoni. Metáforas em rede no processo de institucionalização: um estudo sobre memória e discurso da museologia no Brasil (1932 a 1985). Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro. Centro de Ciências Humana e Sociais. (Tese de doutorado em Memória Social). 2015. 360 f.. https://doi.org/10.1590/1807-01912016223524

FONSECA, Thais Nivia de Lima e. A Inconfidência Mineira e Tiradentes vistos pela imprensa: a vitalização dos mitos (1930-1960). Rev. Bras. Hist., São Paulo, v.22, n.44, p.439-462, 2002. Disponível em . Acesso em 08 fev. 2019. https://doi.org/10.1590/s0102-01882002000200009

GATTI, Bernadete. A. Estudos quantitativos em educação. Educação e Pesquisa, São Paulo, v.30, n.1, p.11-30, jan./abr. 2004. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/ep/v30n1/ a02v30n1.pdf. Acesso em: 03 jun. 2018. https://doi.org/10.1590/s1517-97022004000100002

HALBWACHS, Maurice. A Memória Coletiva. Tradução de Beatriz Sidou. 2. ed. São Paulo: Ed. Centauro, 2013.

JULIÃO, Letícia. Apontamentos sobre a história do museu. 2. ed. Brasília: Caderno de diretrizes museológicas, 2006, p. 17-30.

LE GOFF, Jacques. História e Memória. São Paulo: Unicamp. 2003.

RIBEIRO, M. L. S. História da educação brasileira: a organização escolar. 6. ed. São Paulo: Moraes. 1986

ROCHA, M. B. M. Tradição e modernidade: o processo constituinte de 1933/34. In: FÁVERO, Osmar. (Org.). A Educação nas constituintes brasileiras: 1823-1988. 2. ed. Campinas: Autores Associados, 1996, p. 119-138.

ROMANO, Luís. Manuel Bandeira e Cecília Meireles em Ouro Preto. Revista Turismo & Desenvolvimento, s.d., v.1, n. 27/28, p. 1127-1139, 2017. Disponível em: . Acesso em: 12 jun. 2018. https://doi.org/10.22533/at.ed.27919150411

VEIGA, Cynthia Greive. História da Educação. São Paulo: Ática, 2007.