A foreign look at brazilian schools Carl Ernest Zeuner drawing wall charts (Revista do Ensino/RS, 1963-1969)

Main Article Content

Maria Helena Camara Bastos

Abstract

Carl Ernest Zeuner was born in Zwickau, in the neighborhoods of the border between Germany and the Czech Republic, on August 13, 1895. In 1922, he came to Brazil and settled in Porto Alegre/RS. He was a painter, drawer and illustrator, and worked at Globo Bookstore and Publishing House. In the 1960s, he collaborated with Revista do Ensino Magazine/RS (1951-1978), drawing a series of wall charts. This paper aims at analyzing his didactic supplies or wall charts, also called “Didactic Material for Primary Course Classrooms”. Approaching wall charts as an expression of the liturgy of Brazil's and Rio Grande do Sul's educational and school universe in that period, and considering that they express a certain language through images, the study analyzes 61 wall charts painted by Zeuner between 1963 and 1969.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Bastos, M. H. C. (2019). A foreign look at brazilian schools Carl Ernest Zeuner drawing wall charts (Revista do Ensino/RS, 1963-1969). Cadernos De História Da Educação, 18(2), 406–424. https://doi.org/10.14393/che-v18n2-2019-8
Section
Dossier: Schooling, school books and migratory moving
Author Biography

Maria Helena Camara Bastos, Universidade Federal do Rio Grande Sul (Brasil)

http://orcid.org/0000-0003-0246-9286
http://lattes.cnpq.br/4190797203813239
mhbastos1950@gmail.com

References

BASTOS, M.H.C. A Revista do Ensino do Rio Grande do Sul (1939-1942). O Novo e o Nacional em revista. Pelotas: Seiva Publicações, 2005. https://doi.org/10.1590/s0101-81082005000300014

BASTOS, M.H.C. As revistas pedagógicas e a atualização do professor: A Revista do Ensino do Rio Grande do Sul (1951-1992). In: CATANI, D.; BASTOS, M.H.C. (Org.). Educação em Revista. A Imprensa periódica e a História da Educação. São Paulo: Escrituras, 1997. P. 47 a 76. https://doi.org/10.1590/s0101-81082007000200004

BASTOS, M.H.C. Imprensa pedagógica rio-grandense: CACIQUE - a revista da garotada gaúcha (1954-1963). Educação. PUC/RS Porto Alegre, v. XVII, n. 27, p.85-100, 1994.

BASTOS, M.H.C.; BUSNELLO, Fernanda. Pedagogia em Imagens. A Revista do Ensino/RS : entre discursos e imagens (1951-1978). In : Anais do V ANPED Sul. Seminário de Pesquisa em Educação da Região Sul. Pesquisa em Educação e Compromisso Social. Curitiba/PR, PUCPr, 2004. (Cdrom). https://doi.org/10.5151/sosci-xisepech-gt6_121

BASTOS, M.H.C.; LEMOS, Elizandra A. Uma iconografia da cultura escolar: a Revista do Ensino/RS (1951-1978). In: ARAÚJO, José Carlos; SCHELBAEUR, Analete R. (Org.) A imprensa como objeto histórico-educacional: metodologias e abordagens. Campinas/SP: Autores Associados, 2006.

BASTOS, M.H.C.; LEMOS, Elizandra Ambrósio; BUSNELLO, Fernanda Bastani (2007). A pedagogia da ilustração: uma face do impresso. In: BENCOSTTA, Marcus Levy Albino (org.) Culturas escolares, saberes e práticas educativas. Itinerários históricos. 1ed.São Paulo: Cortez Editora, 2007, v. 1, p. 41-78.

BENCOSTTA, Marcus Levy Albino. Desfiles patrióticos: Memória e cultura cívica dos grupos escolares de Curitiba (1903-1971). In: VIDAL, Diana Gonçalves. Grupos Escolares: cultura escolar primária e escolarização da infância no Brasil (1893-1971). Campinas: Mercado de Letras, 2005. https://doi.org/10.1590/0104-4060.236

BENCOSTTA, Marcus Levy Albino. Imagem e História: As Fotografias Escolares no Estudo da Escola Primária Curitibana (1903-1971). In: Anais do XXII Simpósio Nacional de História. João Pessoa: UFPB/ANPUH, julho de 2003, p. 10-25. https://doi.org/10.1590/s0101-90742011000100019

BITTENCOURT, Circe. Livros didáticos entre textos e imagens. In: BITTENCOURT, Circe (Org.). O saber histórico na sala de aula. São Paulo: Contexto. 2002. pp.69-90.

BURKE, Peter. Testemunha Ocular. História e Imagem. Bauru: EDUSC, 2004.

CHAGAS, Viktor. EXTRA! EXTRA! Os jornaleiros e as bancas de jornais como espaço de disputas pelo controle da distribuição da imprensa e da economia política dos meios. Rio de Janeiro: FGV-CPDOC, 2013. Tese de Doutorado em História, Política e Bens culturais. file:///C:/Users/mbastos/Downloads/TESE-FINAL-final%C3%ADssima-finalmente-%C3%BAltima_forma-vers%C3%A3o_mais_recente-absoluta-enfim-2%20(1).pdf. Acessado em 3 de abril de 2017. https://doi.org/10.12660/rm.v4n7.2013.62805

CHALMEL, Loic. Imagens de crianças e crianças nas imagens: representações da infância na iconografia pedagógica nos séculos XIX e XX. Educação & Sociedade. Campinas, vol. 25, n. 86, p. 57-74, abril 2004. https://doi.org/10.1590/s0101-73302004000100005

CHAMON, Carla Simone. Festejos Imperiais: Festas Cívicas em Minas Gerais (1815-1845). Bragança Paulista/SP: EDUSF, 2002.

CHARTIER, Roger. As utilizações do objecto impresso. Portugal, DIFEL, 1998.

FELDMAN, Daniel. Imágeneas en la historia de la enseñanza: la lámina escolar. Educação & Sociedade. Campinas, vol. 25, n. 86, p. 75-101, abril 2004. https://doi.org/10.1590/s0101-73302004000100006

FERREIRA, Marieta de M.; KORNIS, Mônica A. Entrevista com Phillippe Dubois. Estudos Históricos. Rio de Janeiro, nº34, jul-dez. 2004pp.139-156.

FISCHER, Beatriz T. Daudt. Professoras: Histórias e Discursos de um Passado Presente. Pelotas: Seiva, 2005.

GARCIA, Fabiane Fernandes; PERES, Eliane. Leituras de formação docente: produção e circulação de obras pedagógicas no Rio Grande do Sul (1869-1970). In: Anais do VIII Encontro Sul-rio-grandense de pesquisadores em História da Educação. Iconografia e Pesquisa Histórica. Gramado: ASPHE, 2002. pp. 97-104. https://doi.org/10.5327/z0375-75362012000200010

GOMES, Leonardo Menna Barreto. Ernest Zeuner: artista e designer. Porto Alegre: PUCRS. 2001. 296f. Dissertação de Mestrado do Programa de Pós-graduação da Faculdade de Comunicação Social. https://doi.org/10.18226/610001/mostraxvi.2016.45

HALLEWELL, Laurence. O Livro no Brasil: História. São Paulo: EDUSP, 2005.

JACQUES, Alice Rigoni. O Ensino Primário no Colégio Farroupilha: Da Nacionalização do Ensino à LDB Nº 4.024 (Porto Alegre/ RS: 1937/1961). Porto Alegre: PPGE-PUCRS, 2015. Tese de Doutorado em Educação (Programa de Pós-Graduação em Educação Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul). https://doi.org/10.19070/2572-7354-160006

JODELET, Denise. Representações sociais: um domínio em expansão. In: JODELET, Denise (Org.). As representações sociais. Rio de Janeiro: EdUERJ, 2001. p. 17-44. https://doi.org/10.17771/pucrio.acad.16772

MÁRQUEZ, Gabriel García. [1997] 2011. Garrafa ao mar para o Deus das palavras. In: MÁRQUEZ, Gabriel G. Eu não vim fazer discurso. Rio de Janeiro: Record. p. 101-103.

MARTELLI, Josyanne Milléo. O Uso da Imagem na Pesquisa Educacional. In: Anais da XXVI Reunião Anual da ANPED. Novo Governo, nova política. O papel histórico da ANPED na produção de políticas educacionais. Poços de Caldas/MG, 5 a 8 de outubro de 2003. (CDRom) 23p. https://doi.org/10.5380/jpe.v11i0.54624

PERES, Eliane T. A Escola Ativa na visão de Adolphe Ferrière – Elementos para compreender a Escola Nova no Brasil. In: STEPHANOU, M.; BASTOS, M.H.C (Org.) Histórias e Memórias da Educação no Brasil. Petrópolis: Vozes, 2005. Volume III, pp. 114-128.

PERES, Eliane T. Aprendendo formas de pensar, de sentir e de agir – a escola como oficina da vida: discursos pedagógicos e práticas escolares da escola pública primária gaúcha (1909-1959). Belo Horizonte: UFMG, 2000. Tese (Doutorado em Educação). https://doi.org/10.17648/galoa-cbee-6-30656

QUADROS, Claudemir. Centro de pesquisas e Orientação Educacional – CPOE/RS: discursos e ações institucionais. Porto Alegre: UFRGS, 2005. Projeto de Tese (Doutorado em Educação)

RAMOS, Paula. A Modernidade impressa. Artistas Ilustradores da Livraria do Globo - Porto Alegre. Porto Alegre/RS: UFRGS Editora, 2016. https://doi.org/10.17140/oroj-3-124

RENONCIAT, Annie (Dir.). Voir/Savoir. La pédagogie para l’image aux temps de l’imprimé (du XVI au XIX siècle). Paris: CNDP-CRDP, 2011.

REVISTA do Ensino. Análise e sugestões. São Paulo/Porto Alegre, 20 de fevereiro de 1978. (mimeo)

RODRIGUES, Maria Manuela P.F. Festas escolares: as festas da árvore no Barreiro. História da Educação/ASPHE, v.14, n.31, p. 95-119, maio/ago 2010.

SOUZA, Rosa Fátima. Fotografias escolares: a leitura de imagens na história da escola primária. Educar em Revista. Curitiba/PR, nº18. 2001. pp.75-101. https://doi.org/10.1590/0104-4060.235

TORRESINI, Elizabeth Wendhausen Rochadel. Editora Globo: uma aventura editorial nos anos 30 e 40. Porto Alegre: Editora Globo, 1998.

SCARINCI, Carlos. A Gravura no Rio Grande do Sul (1900-1980). Porto Alegre: Mercado Aberto, 1982.