Between alleys, hills and rails: expansion of primary education in the city of Rio de Janeiro (1870-1906)

Main Article Content

Alessandra Frota Martinez de Schueler
Irma Rizzini

Abstract

A study about the process of the primary education expansion in Rio de Janeiro, between the 1870s and 1906, which emphasizes rural or peripheral regions, further away from the center of the city, that is, areas designated as suburban. The approach encompasses the possible convergences, as well as disputes, between distinct educational actions and projects, initiated by the state and civil society and observed through sources, such as the requests made to the General Board of Public Instruction and the suburban press. Differentiated responses from the State were presented to the demands for instruction, since the municipality favored the subsidy of private schools to serve the suburbs’ population, while in central areas (nominated as the "city") the public schools predominated.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Schueler, A. F. M. de, & Rizzini, I. (2019). Between alleys, hills and rails: expansion of primary education in the city of Rio de Janeiro (1870-1906). Cadernos De História Da Educação, 18(1), 160–175. https://doi.org/10.14393/che-v18n1-2019-9
Section
Papers
Author Biographies

Alessandra Frota Martinez de Schueler, Universidade Federal Fluminense

Doutora em Educação pela Universidade Federal Fluminense (UFF). Professora Adjunta da Universidade Federal Fluminense (UFF), Programa de Pós-Graduação em Educação. E-mail: alefrotaschueler@gmail.com. ORCID: http://orcid.org/0000-0002-7708-6899. LATTES: http://lattes.cnpq.br/4995163093041019.

Irma Rizzini, Universidade Federal do Rio de Janeiro

Doutora em História pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ). Professora Associada da Universidade Federal do Rio de Janeiro, Programa de Pós-Graduação em Educação. E-mail: irma.rizzini@gmail.com. ORCID: http://orcid.org/0000-0002-6195-6490. LATTES: http://lattes.cnpq.br/6035943662384263.

References

BARRETO, Afonso Henriques de Lima. Crônicas escolhidas. São Paulo, Ática, 1995.

BARRETO, Afonso Henriques de Lima. Clara dos Anjos, 1922. Disponível em http://www.dominiopublico.gov.br/download/texto/bn000048.pdf.

BARRETO, Lima. Feiras e mafuás.Gazeta de Notícias, ano XLVI ed. 206, ano XLVI, ed. 206, p. 2, 28de julho de 1921.

BENCHIMOL, Jaime Larry. Pereira Passos: um Haussmann tropical. Rio de Janeiro: Secretaria Municipal de Cultura, Turismo e Esportes, Departamento Geral de Documentação e Informação Cultural, Divisão de Editoração, 1992.

BRAZIL. Ministério do Império. Relatório apresentado à Assembleia Legislativa na 1ª sessão da 16ª legislatura pelo Ministro e Secretario de Estado dos Negocios do Imperio Conselheiro Dr.José Bento da Cunha Figueiredo. Rio de Janeiro: Typografia Nacional, 1877. Disponível em: http://brazil.crl.edu/bsd/bsd/u1742/000001.html.

GOUVEA, Maria Cristina Soares; NICÁCIO, Karina. Escolarização e territorialidade na Cidade Republicana: Belo Horizonte(1897-1912). História da Educação, v. 1, n. 51, p. 371-390, jan./abr. 2017.

LIMEIRA, Aline de Morais. O comércio da instrução: práticas educativas e publicidade no século XIX. Linguagem, Educação e Sociedade (UFPI), v. 13, p. 84-102, 2008.

LIMEIRA, Aline de Morais. O Comércio da Instrução no século XIX: colégios particulares, propagandas e subvenções públicas. Rio de Janeiro: UERJ, 282fL. Dissertação (Mestrado em Educação). Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2010.

MARQUES, Jucinato de Sequeira. O fio e os rastros da escolarização do Distrito Federal (1890-1906). Rio de Janeiro: UFRJ, 2015, 233f. Tese (Doutorado em Educação). Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Federal do Rio de Janeiro.

MARQUES, Jucinato de Sequeira. O processo de escolarização do Distrito Federal (1888-1906). Rio de Janeiro: Universidade Federal do Rio de Janeiro-PPGE, 2013.48.

MARTINEZ, Alessandra Frota. Niterói, RJ: UFF, 241f. Educar e instruir: a instrução popular na Corte imperial.Dissertação (Mestrado em História). Programa de Pós-Graduação em História, Universidade Federal Fluminense, Niterói, 1997.

MENDONÇA, Leandro. Nas margens: experiências de suburbanos com periodismo no Rio de Janeiro, 1880-1920. Niterói, RJ: UFF, 2011, 149f. Dissertação(Mestrado em História Social). Programa de Pós-Graduação em História, Universidade Federal Fluminense.

MIYASAKA, Cristiane Regina. Viver nos subúrbios: a experiência dos trabalhadores de Inhaúma (Rio de Janeiro, 1890–1910). Rio de Janeiro: Secretaria Municipal de Cultura/Arquivo Geral da Cidade do Rio de Janeiro, 2011.

PASCHE, Aline de Morais Limeira. Entre o trono e o altar: sujeitos, saberes e instituições escolares na capital do Império (1860-1880). Rio de Janeiro: UERJ, 372f. Tese. Doutorado em Educação, Programa de Pós-Graduação em Educação. Rio de Janeiro, Universidade do Estado do Rio de Janeiro, 2014.

RECENSEAMENTO DO RIO DE JANEIRO (Districto Federal). Realizado em 20 de setembro de 1906, Rio de Janeiro, Officina da Estatistica, 1907.

SCHUELER, Alessandra. Trajetórias cruzadas e ação docente em luta por educação: André Rebouças, José do Patrocínio e Manuel Querino. In: FONSECA, Marcus Vinícius; BARROS, Surya Pombo. (orgs.) A História da Educação dos Negros no Brasil. Niterói, EDUFF, 2016, p. 191-216.

SEVCENKO, Nicolau. Literatura como missão: tensões sociais e criação cultural na Primeira República. 2. ed. São Paulo, Companhia das Letras, 2003.

REVEL, Jacques (org.). Jogos de escalas: a experiência da microanálise. Rio de Janeiro: Fundação Getúlio Vargas, 1998.

SILVA, Eduardo. As queixas do povo. Rio de Janeiro, Paz e Terra, 1988.

SILVA, Raphael Frederico Acioli Moreira. Os macaquitos na Bruzindanga. Racismo, folclore e nação em Lima Barreto (1881-1922). In: CHALHOUB, Sidney; NEVES, Margarida de Souza; PEREIRA, Leonardo Affonso de Miranda (orgs.). Histórias em cousas miúdas: capítulos de história social da crônica no Brasil. Campinas, São Paulo, Editora da Unicamp, 2005, p. 159-198.