The meanings of a life: the construction of self and the group in the materiality of an autobiography

Main Article Content

Loyde Anne Carreiro Silva Veras
Evelyn de Almeida Orlando

Abstract

This article is an analysis of the book 8:28, the autobiography of Eva Yarwood Mills published in 1976, in Lancaster, United States. Eva Mills lived and worked in Brazil as a Protestant missionary from 1928 to 1959 and she retired to the United States. From the book's materiality, identifying the author's senses in the representations of both himself and the religious group to which he belongs. We explore the elements of the autobiographical pact and discuss the strategies with which they are triggered from the relationship between publisher, author-character and readership. We identified in this research a book rich in analyses paths, capable of raising important questions such as the strategies used in the representation of a life, the uses of autobiography in the identity construction of a subject and the group to which he belongs and the roles which education assumes in the life of this character from his place of belonging. Although Eva Mills is a teacher and building herself through education, it is in the relationship with the religious group of her old age that she reelaborates as a missionary and legitimizes herself as an educator who has been in the service of a mission European-American Protestant (self)defined as a civilizer.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Veras, L. A. C. S., & Orlando, E. de A. (2018). The meanings of a life: the construction of self and the group in the materiality of an autobiography. Cadernos De História Da Educação, 17(3), 799–820. https://doi.org/10.14393/che-v17n3-2018-11
Section
Papers
Author Biographies

Loyde Anne Carreiro Silva Veras, Pontifícia Universidade Católica do Paraná (Brasil)

Doutoranda em Educação pela Pontifícia Universidade Católica do Paraná. E-mail: loydeanne08@gmail.com. ORCID: https://orcid.org/0000-0001-7755-2434. LATTES: http://lattes.cnpq.br/2317824254994363.

Evelyn de Almeida Orlando, Pontifícia Universidade Católica do Paraná (Brasil)

Doutora em Educação pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro, com estágio de pesquisa na Universidade de Lisboa. Professora do Programa de Pós-Graduação em Educação da Pontifícia Universidade Católica do Paraná. E-mail: evelynorlando@gmail.com. ORCID: https://orcid.org/0000-0001-5795-943X. LATTES: http://lattes.cnpq.br/5837085501572080.

References

BOURDIEU, Pierre. Razões práticas: sobre a teoria da ação. Trad. Mariza Corrêa. 10.ed. Campinas, São Paulo: Papipus, 1996.

BLOCH, Marc Leopold Benjamin. Apologia da história ou o ofício de historiador. Trad. André Telles. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Ed., 2001.

BURKE, Peter. Testemunha ocular: história e imagem. São Paulo: EDUSC, 2005.

CERTEAU, Michel de. Uma variante: a edificação hagiográfica. In: CERTEAU, Michel de. A escrita da História. Trad. Maria de Lourdes Menezes. 3.ed. Rio de Janeiro: Forense, 2011.

CHAMON, Carla Simone. Maria Guilhermina Loureiro de Andrade e a educação como missão. In: CONGRESSO INTERNACIONAL SOBRE PESQUISA (AUTO)BIOGRÁFICA, 2., 2006, Salvador. Anais tempos, narrativas e ficções: a invenção de si, 2006.

CHAMON, Carla Simone. Maria Guilhermina Loureiro de Andrade:a trajetória profissional de uma educadora (1869/1913). Tese (Doutoradoem Educação) – Faculdade de Educação, Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte,2005.

CHARTIER, Roger.A história cultural, entre práticas e representações. Trad. Maria Manuela Galhardo. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil,1990.

CHARTIER, Roger. À beira da falésia: a história entre incertezas e inquietudes. Trad. Patrícia Chittoni Ramos. Porto Alegre: Ed. Universidade/UFGS, 2002.

CHARTIER, Roger.A mão do autor e a mente do editor. Trad. George Schlesinger. São Paulo: Editora Unesp, 2014.

CUCHE, Denys. A noção de cultura nas ciências sociais. Trad. Viviane Ribeiro. 2.ed. Bauru: EDUSC, 2002.

DAVINA, Anna. Cartão postal enviado a Eva Mills. 4 dez. 1975. Arquivo pessoal da família Doepp.

HILSDORF, Maria Lúcia Spedo. Escolas americanas de confissão protestante na Província de São Paulo, um estudo de suas origens. Dissertação (Mestrado) – Universidade Estadual de São Paulo,1977.

HILSDORF, Maria Lúcia Spedo. Francisco Rangel Pestana, jornalista, político, educador. Tese (Doutorado em Educação) –Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo, São Paulo, 1986.

HILSDORF, Maria Lúcia Spedo. Educadoras metodistas no século XIX: uma abordagem do ponto de vista da História da Educação. Revista do Cogeime, São Paulo, ano 2, p. 93-98, jun. 2002.

LEJEUNE, Philippe. O pacto autobiográfico: de Rousseau à internet. Belo Horizonte: ed. UFMG, 2008.

MENDONÇA, Antônio Gouvêa. O celeste porvir:a inserção do protestantismo no Brasil. São Paulo: Aste, 1995.

MESQUIDA, Peri; FERREIRA, J. B. M. Uma escola norte-americana de língua alemã em Curitiba: Ellen White e o Colégio Internacional, 1896-1904. In: MIGUEL, Maria Elisabeth Blanck; FERREIRA,Jacques de Lima (Orgs.). Formação de Professores: História, políticas educacionais e práticas pedagógicas. Curitiba: Appris, 2015.p. 93-107.

MESQUIDA, Peri. Hegemonia norte-americana e educação protestante no Brasil: um estudo de caso. Trad. Celso Rodrigues Filho. Juiz de Fora: EDUJF; São Bernardo do Campo: Editeo, 1994.

MESQUIDA, Peri. Mulheres missionárias metodistas e educação no Brasil, de 1880 a 1920: A educação da elite republicana. Revista Diálogo Educacional (PUCPR), Curitiba, p. 65-78, 2005.

MESQUIDA, Peri. Um destino manifesto: a presença de mulheres missionárias metodistas na educação brasileira. VIEIRA C. R. A.;NASCIMENTO, E. F. V. C. (Orgs.). Contribuições do Protestantismo para a história da educação no Brasil e em Portugal. Piracicaba: Editora Unimep, 2016.

MIGNOT, Ana Chrystina Venâncio. Baú de memórias, bastidores de histórias: o legado pioneiro de Armanda Álvaro Alberto. Bragança Paulista: Editora da Universidade de São Francisco, 2002.

MIGNOT, Ana Cristina Venâncio; CUNHA, Maria Teresa Santos (Orgs.). Práticas de Memória Docente. São Paulo: Cortez, 2003.

MILLS, Eva. 8:28. Lancaster: Brookshire Publications, 1976.

MILLS, Eva. Em lugar do espinheiro. Belém: Missão Cristã Evangélica do Brasil, [1982?].

MILLS, Eva. Stories from parakeet country. Lancaster: UFM internacional, [1986?].

NASCIMENTO, Ester F. V. C. Educar, curar, salvar: uma ilha de civilização no Brasil tropical. Maceió: EDUFAL, 2007.

REAPSOME, James W. The imitation of Saint Paul: examining our lives in light ofhis example. Eugene, Oregon: Casca de Books, 2013.

REILY, Ducan Alexander. História documental do protestantismo no Brasil. 3. ed. São Paulo: Aste, 2003.

SILVA, Alexandra Lima da. Narrativas de vida de ex-escravos como fonte/objeto para a história da educação. In: VASCONCELOS, M. C. C.;CORDEIRO, V. M. R.;VICENTE, P. P. (Orgs.). (Auto)biografia, literatura e história. Curitiba, PR: CVR, 2014.

SOUZA, Elizeu Clementino; PASSEGGI, Maria da Conceição. Apresentação. Dossiê (Auto)biografia e educação: pesquisa e práticas de formação. Educação em Revista,Belo Horizonte, vol. 27, n. 1,2011.

TENNET, Timothy C. The Lausanne Movement:a range of perspectives. Oxford: Regnum Books, 2014. Disponível em https://www.lausanne.org/pt-br/recursos-multimidia-pt-br/o-movimento-de-lausana-e-o-evangelicalismo-global-distintivos-teologicos-e-impacto-missiologico. Acesso em: 5abr. 2017.

THE LAUSANNE COVENANT. Lausanne mouvement. Connecting influencers and ideas for global mission. [on-line].01 aug. 1974. Disponível em:https://www.lausanne.org/content/covenant/lausanne-covenant. Acesso em:5 abr. 2017.

WEBER, Max. A ética protestante e o “espírito” do capitalismo. Trad. José Marcos M. Macedo. São Paulo: Companhia das Letras, 2004.

VERAS, Loyde Anne Carreiro Silva. Memórias da Terra de Beulá: a construção de uma vida e a produção de um lugar nas autobiografias de Eva Mills. Dissertação (Mestrado em Educação) – Escola de Educação e Humanidades, Pontifícia Universidade Católica do Paraná, Curitiba, 2017.

VERAS, Loyde Anne C. S.;ORLANDO, Evelyn de Almeida. Autobiografia e educação: análise do livro autobiográfico de uma professora inglesa no Brasil. In: CONGRESSO NACIONAL DE EDUCAÇÃO – EDUCERE, 13., 2017. Anais..., Curitiba, PUCPR, 2017.