The Samuel Graham Institute junior high school: rites of passage
Main Article Content
Abstract
This paper aims to study the aspects that may help us to discover the scholastic practices experienced at the Samuel Graham Institute, an institution founded in 1942, in the city of Jataí, Goiás. Our main goal is to analyse how the junior course was implemented, explaining the general organization of the subjects that participated in this segment of education; the curriculum; the admission exams and the evaluation. Thus, we opted for the qualitative research, of documental approach, anchored in the analysis of sources that delineated the historical research.
Downloads
Article Details
Os trabalhos publicados são de propriedade dos seus autores, que poderão dispor deles para posteriores publicações, sempre fazendo constar a edição original (título original, Cadernos de História da Educação, volume, nº, páginas).
References
AKSENEN, Elisângela Zarpelom; MIGUEL, Maria Elizabeth Blanck. Desvelando os exames de admissão ao ginásio na educação paranaense. In: VII CBHE, 2013, Cuiabá. Disponível em: <http://gem.ufmt.br/cbhe7/CadernoResumosCompletoAprovacao.pdf, 2013>. Acesso em: 10 out. 2015.
AKSENEN, Elisângela Zarpelon. Os Exames de Admissão ao Ginásio, seu significado e função na educação paranaense: análise dos conteúdos matemáticos (1930-1971). 145f. Dissertação (Mestrado em Educação), Pontifícia Universidade Católica do Paraná, Curitiba, 2013.
BASTOS, Maria Helena Câmara; ERMEL, Tatiane de Freitas. Ritos de passagem, classificação mérito: os exames de admissão ao Ginásio (1930 1961). In: DALLABRIDA, Norberto; SOUZA, Rosa Fátima de (Org.). Entre o ginásio de elite e o colégio popular: estudos sobre o ensino secundário no Brasil (1931-1961). Uberlândia: EDUFU, 2014. p.115-159.
BONATO, Nailda Marinho da Costa. Os arquivos escolares como fonte para a história da educação. Revista Brasileira de História da Educação, n. 10, p. 193-220, jul./dez. 2005.
BRASIL. Decreto-lei nº 19 890 de 18 de abril de 1931. Dispõe sobre a organização do ensino secundário. Disponível em: <http://www2.camara.leg.br/legin/fed/decret/1930-1939/decreto-19890-18-abril-1931-504631-publicacaooriginal-141245-pe.html>. Acesso em: 10 fev. 2015.
BRASIL. Lei nº 4024, de 20 de dezembro de 1961. Fixa as Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Disponível em: <http://www.histedbr.fe.unicamp.br/navegando/fontes_escritas/6_Nacional_Desenvolvimento/ldb%20lei%20no%204.024,%20de%2020%20de%20dezembro%20de%201961.htm>. Acesso em: 10 out. 2015.
BRASIL.Lei nº 5692, de 11 de agosto de 1971. Fixa Diretrizes e Bases para o ensino de 1º e 2º graus. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/CCIVIL_03/leis/L5692.htm.>. Acesso em: 10 out. 2015.
BRASIL. Lei Orgânica do Ensino Secundário. Decreto-lei nº 4244 de 9 de abril de 1942. Disponível em: <http://www.histedbr.fe.unicamp.br/navegando/fontes_escritas/5_Gov_ Vargas/decreto-lei%204.244-1942%20reforma%20capanema-ensino%20secund%E1rio.htm >. Acessoem: 11 out. 2015.
CHERVEL, André. História das disciplinas escolares: reflexões sobre um campo de pesquisa. Teoria & Educação, n. 2, p. 177-229, 1990.
DALLABRIDA, Norberto; SOUZA, Rosa Fátima de. “O todo-poderoso império do meio”: transformações no ensino secundário entre a Reforma Francisco Campos e a primeira LDBEN (à guisa de apresentação). In: DALLABRIDA, Norberto; SOUZA, Rosa Fátima de (Org.). Entre o ginásio de elite e o colégio popular: estudos sobre o ensino secundário no Brasil (1931-1961). Uberlândia: EDUFU, 2014. p. 11-29.
FORQUIN,J. C. Escola e Cultura:as bases sociais e epistemológicas do conhecimento escolar. Porto Alegre: Artes Médicas, 1993.
GOMES, Maria Luiza da Silva. Entrevista concedida à mestranda Kamila Gusatti Dias. Jataí, 31 de julho de 2015.
INSTITUTO SAMUEL GRAHAM. Ato nº 9 de 1958. Portaria nº 302 de 30 de agosto de 1957. Concede ao Ginásio do Instituto Samuel Graham, Jataí -GO, autorização para funcionamento de quatro anos. Goiânia, 1958.
INSTITUTO SAMUEL GRAHAM. Boletim Informativo do ISG. Jataí, 1961.
INSTITUTO SAMUEL GRAHAM. Boletim Informativo do ISG. Jataí, 1965.
INSTITUTO SAMUEL GRAHAM. Regimento interno do ISG. Jataí, 1963.
NEPOMUCENO, Maria de Araújo. A Ilusão Pedagógica (1930-1945): estado, sociedade e educação em Goiás. Goiânia: Editora da UFG, 1994.
PIRES, Luciene Lima de Assis. O Ensino Secundário em Jataí nas décadas de 40 e 50. 218f. Dissertação (Mestrado em Educação), Universidade Federal de Goiás, Goiânia, 1997.
ROMANELLI, Otaíza de Oliveira. História da Educação no Brasil. 39. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2013.
SILVA, Maria Aparecida Alves. Gênese e desenvolvimento do Grupo Escolar César Bastos no cenário educacional de Rio Verde/GO (1947-1961).142f. Dissertação (Mestrado em Educação), Universidade Federal de Uberlândia, 2013.
SOUZA, Rosa Fátima de. Entre as ciências e as letras: a consolidação do currículo científico no ensino secundário (1950-1971). In: PESSANHA, Eurize Caldas; GATTI JÚNIOR, Décio (Org.). Tempo de cidade, lugar da escola: História, Ensino e Cultura escolar em “escolas exemplares”. Uberlândia: EDUFU, 2012. p. 57-84.
SOUZA, Rosa Fátima de. História da organização do trabalho escolar e do currículo no século XX (ensino primário e secundário no Brasil). São Paulo: Cortez, 2008.
STEPHANOU, Maria; BASTOS, Maria Helena Câmara. História, Memória & História da Educação. In: STEPHANOU, Maria; BASTOS, Maria Helena Câmara. (Org.). História e Memória da Educação no Brasil: século XX. Petrópolis: Vozes, 2011. p. 487-499.