Education in the public space: the civic pedagogy of the Minas Gerais newspapers in the regency period

Main Article Content

Marcilaine Soares Inácio Gomes
Luciano Mendes de Faria Filho
Ilka Miglio de Mesquita

Abstract

The purpose of this article is to show, from newspapers, the use of public space by the associations in Minas Gerais, during the regency period, in the configuration of an education plan, in view of the civic pedagogy of disciplining, educating, civilizing and moralizing. Its educational projects are understood as political-cultural projects, defined in relation to two phenomena that are intertwined and complementary, yet distinct: the diffusion of the Lights and the configuration of a public sphere of power.


 

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How to Cite
Gomes, M. S. I., Faria Filho, L. M. de, & Mesquita, I. M. de. (2018). Education in the public space: the civic pedagogy of the Minas Gerais newspapers in the regency period. Cadernos De História Da Educação, 17(3), 604–626. https://doi.org/10.14393/che-v17n3-2018-2
Section
Dossiê: Educação e Espaço Público em experiências históricas latino-americanas (Séculos XIX-XX)
Author Biographies

Marcilaine Soares Inácio Gomes, Universidade Federal de Minas Gerais (Brasil)

Doutora em Educação pela Faculdade de Educação da Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG). Professora do Centro Pedagógico da Escola de Educação Básica e Profissional da UFMG. E-mail: marcisoares@yahoo.com.br. LATTES: http://lattes.cnpq.br/1753473690618480.

Luciano Mendes de Faria Filho, Universidade Federal de Minas Gerais (Brasil)

Doutor em Educação pela Universidade de São Paulo, com estágio de pós-doutorado em História da Educação concluído na Universidade de Brasília. Professor Titular da Faculdade de Educação da Universidade Federal de Minas Gerais, na qual coordena o Projeto Pensar a Educação, Pensar o Brasil - 1822/2022. E-mail: lucianomff@uol.com.br. ORCID: https://orcid.org/0000-0003-0210-2214. LATTES: http://lattes.cnpq.br/5231108948366370.

Ilka Miglio de Mesquita, Universidade Tiradentes (Brasil)

Doutora em Educação pela Universidade Estadual de Campinas, com estágio de pós-doutorado em História da Educação concluído na UFMG. Professora do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Tiradentes. E-mail: ilkamiglio@gmail.com. ORCID: https://orcid.org/0000-0002-5071-2415. LATTES: http://lattes.cnpq.br/4750940229067933.

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