The uncommon path of a popular educator
Main Article Content
Abstract
This article discusses the professional life of a popular education teacher, who began teaching while still a teenager on a coffee farm in the state of Paraná, Brazil. As an adult living in a neighborhood on the outskirts of the city of São Paulo, she drew near the Landless Workers’ Movement (Movimento dos Trabalhadores sem Terra – MST) and became active in it. Due to this activism, she was able to earn a degree in Ecopedagogy (Pedagogia da Terra), with specialization in the use of native and landrace seeds in agriculture. It is no coincidence that she now advocates education from the rural area for the rural area, that is, an education conceived and practiced by those who, like her, live in rural encampments and settlements. The life path of this educator was reconstructed through interviews conducted according to research procedures observed by historians active in the field of Oral History. Narration of this story was conducted in the same way; it was conceived, structured, and produced according to such procedures, especially those related to a particular technique called interview transcreation.
Article Details
Section
Os trabalhos publicados são de propriedade dos seus autores, que poderão dispor deles para posteriores publicações, sempre fazendo constar a edição original (título original, Cadernos de História da Educação, volume, nº, páginas).
How to Cite
References
FERREIRA, Marieta de Moraes (Org.). História Oral e Multidisciplinaridade. Rio de Janeiro: Diadorim, 1994.
GRAMSCI, Antonio. Cadernos do Cárcere, volume 1 (Introdução ao estudo da filosofia. A filosofia de Benedetto Croce.). Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1999.
GRAMSCI, Antonio. Cadernos do Cárcere, volume 2 (Os intelectuais. O princípio educativo. Jornalismo.). 2. ed. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2001.
GRAMSCI, Antonio. Cadernos do Cárcere, volume 3 (Maquiavel. Notas sobre o estado e a política.). 3. ed. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2007.
HAAS, Clarissa. A história oral como itinerário de pesquisa na educação especial: construindo narrativas de “aceitação do outro como legítimo outro”. In: IX ANPEd Sul: Seminário de Pesquisa em Educação na Região Sul. Caxias do Sul, RS, 2012. Disponível em: http://www.ucs.br/etc/conferencias/index.php/anpedsul/9anpedsul/paper/viewFile/312/683. Acesso em: 17 abr. 2021.
LAROSSA BONDÌA, Jorge. Experiência e Auteridade em Educação. Revista Reflexão e Ação, Santa Cruz do Sul, vol.19, n.2, p.4-27, jul./dez/ 2011. DOI: https://doi.org/10.17058/rea.v19i2.2444
LOURO, Guacira Lopes. A História (Oral) da Educação: algumas reflexões. Em Aberto, Brasília, DF, v. 9, n. 47, jul./set. 1990a, p. 20-29.
LOURO, Guacira Lopes. Lembranças de Velhas Colonas Italianas: trabalho, família, educação. Educação & Realidade, Porto Alegre, v. 15, n. 2, jul./dez. 1990b, p. 33-43.
MEIHY, José Carlos Sebe Bom. Augusto & Lea: um caso de (des)amor em tempos modernos. São Paulo: Contexto, 2006a.
MEIHY, José Carlos Sebe Bom. Canto de Morte Kaiowa: história oral de vida. São Paulo: Loyola, 1991.
MEIHY, José Carlos Sebe Bom. Os novos rumos da história oral: o caso brasileiro. Revista de História, São Paulo, n.155, 2 sem./2006b, p.191-204. DOI: https://doi.org/10.11606/issn.2316-9141.v0i155p191-203
MEIHY, José Carlos Sebe Bom; HOLANDA, Fabíola. História Oral: como fazer, como pensar. São Paulo: Contexto, 2007.
MEIHY, José Carlos Sebe Bom; SEAWRIGHT, Leandro. Memórias e Narrativas: história oral aplicada. São Paulo: Contexto, 2020.
SCHAFF, Adam. História e Verdade. São Paulo: Martins Fontes, 1978.
SILVA, Maria Alves. A Luta por Terra e Educação no Acampamento da Comuna da Terra Irmã Alberta. São Carlos, SP: Universidade Federal de São Carlos (Trabalho de Conclusão de Curso em Pedagogia da Terra), 2011.
SILVA, Maria Alves. Práticas Sociais e Processos Educativos de Conservação e Uso de Sementes Nativas e Crioulas na Comuna da Terra Irmã Alberta. São Paulo: Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo (Trabalho de Conclusão de Curso – Especialização/Residência Agrária: Educação do Campo e Agroecologia), 2015.
TEIXEIRA, Paulo Rogério de Oliveira. A Educação Escolar no Movimento dos Trabalhadores sem Terra, na Visão dos Acampados. Santos, SP: Programa de Pós-Graduação Stricto Sensu em Educação da Universidade Católica de Santos (Dissertação de Mestrado), 2019.
THOMPSON, Edward Palmer. A Miséria da Teoria ou Um Planetário de Erros: uma crítica ao pensamento de Althusser. Rio de Janeiro: Zahar, 1981.
THOMPSON, Edward Palmer. Educação e Experiência. In: Os Românticos. A Inglaterra na Era Revolucionária. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2002, p. 11-47.