The method of equality: Jacotot and the experience of universal teaching method in the context of French Revolution
Main Article Content
Abstract
This paper aims to present life and work of the founder of Universal Teaching Method, Joseph Jacotot (1770 - 1840), as well as to analyze the historical and philosophical aspects of his educative method in order to present a preliminary comprehension about his ideas concerning early years education in XIX century, when the pedagogical thinking that originated modern education had consolidated. The Universal Teaching Method, also known as intellectual emancipation method, is based on the following principles: 1) all man have equal intelligence; 2) every man has received from God the ability to instruct himself; 3) we can teach what we don’t know; 4) everything is in everything. This method, which objected the pedagogical thinking of that period, considered that all intelligences are equal and no equality among men will be reached - as the French Revolution intended - with the establishments of teaching institutions and formation of tutors, but only by providing every man the power of recognizing their own intellectual capacity. The theoretical framework of this research is the historical and dialectical materialism method.
Article Details
Section
Os trabalhos publicados são de propriedade dos seus autores, que poderão dispor deles para posteriores publicações, sempre fazendo constar a edição original (título original, Cadernos de História da Educação, volume, nº, páginas).
How to Cite
References
CASTILLO, Xavier Laudo Educación y emancipación: de la experiencia de Jacotot a la expectativa de Rancière. Educació i història: Revista d'història de l'educació, 2013, Issue 21, pp.65-87. Disponível em: http://link.periodicos.capes.gov.br/sfxlcl41?ctx _ver=Z39.88-2004&ctx_enc=info:ofi/enc:UTF-8&ctx_tim=2016-07-28. Acesso em: 15. Jun. 2016.
CERLETTI, Alejandro A. La política del maestro ignorante: la lección de Rancière. Educação & Sociedade, 01 April 2003, Vol.24(82), pp.299-308. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/es/v24n82/a21v24n82.pdf. Acesso em: 15. Jun. 2016. DOI: https://doi.org/10.1590/S0101-73302003000100021.
HILSDORF, Maria Lúcia Spedo. O aparecimento da escola moderna; uma história ilustrada. Belo Horizonte: Autêntica, 2006. ISBN 85-7526-186-X.
HOBSBAWN, Eric. J. A Revolução Francesa. In: HOBSBAWN, Eric. J. A era das revoluções: Europa 1789-4848; tradução de Maria Tereza Lopes Teixeira e Marcos Penchel. 3ª ed.; Rio de Janeiro, Paz e Terra, pp. 71-94, 1981.
JACOTOT, Joseph. Enseñanza universal. Lengua Materna. Tradução para o Espanhol de Pablo Ires. Buenos Aires: Cactus, 2008. ISBN 978-24075-2-0.
JÓDAR Francisco; GÓMEZ Lucía. Emancipación e igualdad: aspectos sociopolíticos de una experiencia pedagógica. Educação & Sociedade, 01 January 2003, Vol.24(82), pp.241-250. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/es/v24n82/a14v24n82.pdf. Acesso em: 15.jun.2016. DOI: https://doi.org/10.1590/S0101-73302003000100014.
RANCIÈRE, J. O Mestre Ignorante: Cinco Lições sobre a Emancipação Intelectual. Tradução de Lílian do Valle. Belo Horizonte: Autêntica, 2013 (Coleção: Experiência e Sentido). ISBN 978-85-7526-045-6.
SIRINELLI, Jean-François. Os intelectuais. In: RÉMOND, René (Org.). Por uma história política. Tradução: Dora Rocha. 2. ed. Rio de Janeiro: Editora FGV, 2003. p. 231-269.
STALIN, J. O materialismo Dialético e o Materialismo Histórico. Tradução de Olinto Beckerman. São Paulo: Global editora, 1979. (Coleção Bases 10).
TONIATTI, Tadeu Bernardes de Souza. O Ensino Universal, uma discursividade a traduzir. In: TONIATTI, Tadeu Bernardes de Souza. Ensino Universal – Língua Materna: uma tradução de Jacotot contra o monopólio da violência simbólica. 2015, 190 f. Dissertação (Mestrado em Línguas Estrangeiras e Tradução) - Universidade de Brasília, Brasília, pp. 45-74. Disponível em: http://repositorio.unb.br/bitstream/ 10482/19084/1/2015_TadeuBernardesdeSouzaToniatti.pdf. Acesso em: 10. Jan. 2017.