THE COVID-19 AND THE DYNAMICS OF FAMILY-SCHOOL RELATIONSHIPS IN SPECIAL ZONES OF SOCIAL INTEREST (ZEIS) OF MARINGÁ AND SARANDI

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14393/BGJ-v14n2-a2023-72445

Keywords:

Zonas Especiais de Interesse Social (ZEIS)

Abstract

This article discusses the impacts of Covid-19 on the family-school relationship within Special Zones of Social Interest (ZEIS) in Maringá and Sarandi, highlighting how the it has exacerbated pre-existing socio-spatial inequalities. Utilizing qualitative approaches, including interviews and secondary data analysis, it aims to understand the challenges families faced during Emergency Remote Education (ERE). Findings show significant barriers to education access due to technological limitations and lack of pedagogical support, adversely affecting the teaching-learning process. The analysis underscores the urgent need for public policies addressing not just emergent educational issues but also the underlying socioeconomic conditions influencing them. Recommendations are made to strengthen the family-school relationship in underserved communities, suggesting investments in technological infrastructure and in training programs to foment a more inclusive and equitable education.

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Author Biographies

Alexandra Albertine Martins Miyamoto Sibin, Universidade Estadual de Maringá

Mestranda do Programa de Pós-Graduação em Geografia da Universidade Estadual de Maringá (UEM), licenciada em Geografia e em Pedagogia e professora da Educação Especial dos anos iniciais do Ensino Fundamental no Município de Maringá/PR.

Cleverson Alexsander Reolon, Universidade Estadual de Maringá

Docente do Departamento de Geografia e do Programa de Pós-graduação em Geografia da Universidade Estadual de Maringá (UEM). Possui graduação em Geografia pela Universidade Estadual do Oeste do Paraná (UNIOESTE), câmpus de Marechal Cândido Rondon (2004), mestrado em Desenvolvimento Regional e Agronegócio pela Unioeste, câmpus de Toledo (2007) e Doutorado em Geografia (Geografia Humana) pela Universidade Estadual Paulista (UNESP), câmpus de Presidente Prudente (2012). Realizou estágio doutoral em Geografia no Instituto de Geografia e Ordenamento do Território (IGOT), da Universidade de Lisboa, em Portugal (2011). Também pela Unesp de Presidente Prudente, possui pós-doutorado em Geografia Econômica. É pesquisador do Grupo de Pesquisa Produção do Espaço e Redefinições Regionais (GAsPERR), da Rede de Pesquisadores sobre Cidades Médias (ReCiMe), do Observatório das Cidades e do Grupo de Estudos e Pesquisas Sociedade, Ambiente e Geotecnologias (GEPAG). Tem experiência na área de Geografia, com ênfase em Geografia Econômica e Regional, atuando principalmente nos seguintes temas: dimensão espacial da reestruturação produtiva, processos de urbanização e de aglomeração urbana no interior do Brasil e utilização de geotecnologias no âmbito do ensino e pesquisa.

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Published

2023-12-27

How to Cite

SIBIN, A. A. M. M.; REOLON, C. A. THE COVID-19 AND THE DYNAMICS OF FAMILY-SCHOOL RELATIONSHIPS IN SPECIAL ZONES OF SOCIAL INTEREST (ZEIS) OF MARINGÁ AND SARANDI. Brazilian Geographical Journal, Ituiutaba, v. 14, n. 2, p. 4–14, 2023. DOI: 10.14393/BGJ-v14n2-a2023-72445. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/braziliangeojournal/article/view/72445. Acesso em: 22 jul. 2024.