ENXERGANDO O MUNDO ATRAVÉS DO GOOGLE EARTH:

cartografia digital e o ensino da geografia no Município de Saquarema/RJ

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14393/BGJ-v16n1-a2025-76608

Keywords:

Imagens de satélite, Cartografia digital, Ensino de Geografia, Percepção do espaço

Abstract

This text aims to present the results and reflections of the application of a Digital Cartography course for students at the Jurandir da Silva Melo Municipal Education Center (CMEJSM), located on the outskirts of the city of Saquarema (RJ). In order to offer students a new lens to see the geographical space, in which they are inserted at different scales, they were offered, in the after-school period, a 120-hour course in digital cartography using Google Earth images. The hypothesis that guided the work was that this device (geotechnology) is capable of improving the quality of teaching, in addition to favoring critical, aesthetic and creative thinking, giving more autonomy to the students. The methodology used was built from several research methods ranging from the bibliographic review (construction of a theoretical framework on the subject), through the qualitative (participant observation, perception analysis, qualitative evaluation), quantitative (test applications with attribution of grades for the performance of the students) to the use of some field research techniques. This research is justified to the extent that it offers theoretical and empirical analysis of innovative teaching practice, in addition to equipping students with devices capable of broadening their vision of and in the world. The results found corroborate the hypothesis raised, since there was a qualitative and quantitative improvement in the quality of teaching, as shown in the data: 90% of the students who attended the course obtained a 27,39% increase in their school performance.

Author Biography

  • Matheus Alves de Barros, Universidade Federal do Rio de Janeiro

    Possui graduação em Geografia pela Universidade Estadual do Rio de Janeiro (UERJ). Mestrado e doutorado em Planejamento Urbano e Regional  pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (IPPUR/UFRJ).

References

BARROS, M. A. Uso do Google Earth para acompanhamento de processos erosivos na superfície terrestre. In: Congresso Brasileiro de Cartografia e XXVI Exposicarta, 2017, Rio de Janeiro. XXVII Congresso Brasileiro de Cartografia e XXVI Exposicarta, 2017.

___________. Uso das geotecnologias no ensino de geografia física. In: Congresso Brasileiro de Cartografia e XXVI Exposicarta, 2017, Rio de Janeiro. XXVII Congresso Brasileiro de Cartografia e XXVI Exposicarta, 2017.

___________. Sensores, Máquinas e Equipamentos de Medição Eletrônica de Distância (MED): uma análise do instrumental existente. Anais do XIX Simpósio Brasileiro de Sensoriamento Remoto. Vol. 19. ISBN: 978-85-17-00097-3, Rio de Janeiro/RJ (2019).

CARAVELA INFO. Saquarema - RJ. Disponível em: https://www.caravela.info/regional/saquarema---rj. Acesso em: 11 jan. 2025.

FLORENZANO, T. G.; LIMA, S. F. S.; MORAES, E. C. Formação de professores em geotecnologia por meio de ensino a distância. Educar em Revista, Curitiba, PR, n. 40, p. 60-84, abr./jun. 2011.

IBGE –INSTITUTO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTATÍSTICA. Censo Demográfico 2022: População e Domicílios - Primeiros Resultados. Rio de Janeiro: IBGE, 2023. Disponível em: www.ibge.gov.br/cidades-e-estados/rj/saquarema.html. Acesso em 10 jan. 2025.

JUSTEN-ZANCANARO, R.; CARNEIRO, C D. R. Trabalhos de campo na disciplina Geografia: estudo de caso em Ponta Grossa, PR. TERRÆ 9:49-60, 2012.

MAPBIOMAS. Coleção 6. Disponível em: https://mapbiomas.org. Acesso em: 17 de fevereiro de 2024.

MARTINELLI, M. Mapas da geografia e cartografia temática. 6. ed. São Paulo: Contexto, 2016, 142 p.

RICHTER, D. A linguagem da cartografia no ensino da geografia. Revista Brasileira de Educação em Geografia, Campinas, v. 7, n. 13, p. 277-300, jan./jun. 2017.

ROSA, I. G. G. F. Discutindo a introdução de novas tecnologias no espaço escolar: O caso do Projeto “Escolas do amanhã” na rede municipal do Rio de Janeiro/RJ, 2014.

SAQUAREMA. Prefeitura de Saquarema. Índice de Desenvolvimento da Educação Básica (IDEB) de Saquarema 2019. Saquarema: Prefeitura Municipal de Saquarema, 2019. Disponível em: https://www.saquarema.rj.gov.br/dados. Acesso em: 11 jan. 2025.

SOUZA, S. O.; CHIAPETI, R. J. N. O trabalho de campo como estratégia no ensino em geografia. Revista de Ensino de Geografia, Uberlândia, v. 3, n. 4, p. 3-22, jan./jun. 2012.

ZAIDAN, R. T. Geoprocessamento conceitos e definições. Revista de Geografia, v. 7, n. 2, p. 195–201. 2017.

Published

2025-06-30

How to Cite

ENXERGANDO O MUNDO ATRAVÉS DO GOOGLE EARTH:: cartografia digital e o ensino da geografia no Município de Saquarema/RJ. Brazilian Geographical Journal, Ituiutaba, v. 16, n. 1, p. 166–177, 2025. DOI: 10.14393/BGJ-v16n1-a2025-76608. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/braziliangeojournal/article/view/76608. Acesso em: 6 dec. 2025.