Factor analysis and cronbach’s alpha for studying the knowledge of adolescents on HIV/AIDS: a construct validation study
DOI:
https://doi.org/10.14393/BJ-v39n0a2023-62735Keywords:
Acquired Immunodeficiency Syndrome, Adolescent, Sexually Transmitted Diseases, Validation study.Abstract
To analyze the efficacy and psychometric properties of the Knowledge, Attitudes, and Practices Questionnaire when applied to adolescents. It was a cross-sectional construct validation study. Ten questions on the knowledge of HIV/AIDS were selected from the questionnaire for further data analysis and applied to 623 adolescents attending high school. The Statistical Package for the Social Sciences (SPSS) 25.0™ and Stata 14.0 software processed the data. Cronbach's Alpha verified the reliability of items, and the mean of each value ranged from 0.198 to 0.379. Factor analysis assessed the structure of correlations between variables. The resulting factors were lifestyle/habits, preventive actions, and endogenous and exogenous transmission. The scale was reliable for the studied population, ensuring the quality of the instrument.
Downloads
References
ALMEIDA, R.A.A.S., et al. Conhecimento de adolescentes relacionados às doenças sexualmente transmissíveis e gravidez. Revista Brasileira de Enfermagem. 2017, 70(5), 1087-1094. http://dx.doi.org/10.1590/0034-7167-2016-0531
BOTTEGA, A., et al. Abordagem das Doenças Sexualmente Transmissíveis na Adolescência: revisão de literatura. Revista de Saúde Pública. 2016, 2016, 91-104. https://doi.org/10.5902/2236583421481
BRAZIL. Ministério da Saúde. Boletim Epidemiológico - HIV Aids 2018. Available from: http://www.aids.gov.br/pt-br/pub/2018/boletim-epidemiologico-hivaids-2018
CANO, S.J. and HOBART, J.C. The problem with health measurement. Patient Preference and Adherence. 2011, 5, 279–290. https://doi.org/10.2147/PPA.S14399
CARVALHO, C.P., et al. Conhecimentos sobre sexualidade: Construção e validação de um instrumento de avaliação para adolescentes em contexto escolar. Revista Portuguesa de Educação. 2017, 30(2), 249-274. https://doi.org/10.21814/rpe.9032
CORDEIRO, J.K.R., et al. Adolescentes escolares acerca das DST/AIDS: Quando o conhecimento não acompanha as práticas seguras. Revista de Enfermagem UFPE on line. 2017, 11(7), 2888-2896. https://periodicos.ufpe.br/revistas/revistaenfermagem/article/view/9014
CUNHA, C.M. NETO, O.P.A. and STACKFLETH, R. Principais métodos de avaliação psicométrica da confiabilidade de instrumentos de medida. Revista de Atenção à Saúde. 2016, 14(49), 98-103. https://doi.org/10.13037/ras.vol14n49.3671
DOUBOVA, S.V., et al. Effects of an Internet-based Educational Intervention to Prevent High-risk Sexual Behavior in Mexican Adolescents. Health Education Research. 2017, 32(6), 487-498. https://doi.org/10.1093/her/cyx074
LEITE, S.S., et al. Construction and validation of an Educational Content Validation Instrument in Health. Revista Brasileira de Enfermagem. 2018, 71(4), 1635-1641. https://doi.org/10.1590/0034-7167-2017-0648
MOITA-NETO, J.M. Estatística multivariada: Uma visão didática-metodológica. Filosofia da Ciência, 2004.
MOSER, A.M.M. and TRAEBERT, J. Adaptação transcultural do questionário HIV/AIDS- Target Quality of Life para avaliação da qualidade de vida em pacientes com HIV/aids. Revista Ciência & Saúde Coletiva. 2011, 16, 1357-1362. http://dx.doi.org/10.1590/S1413-81232011000700070
OKAMOTO, C.T., et al. Perfil do Conhecimento de Estudantes de uma Universidade Particular de Curitiba em relação ao HPV e Sua Prevenção. Revista Brasileira de Educação Médica. 2016, 40(4), 611-620. https://doi.org/10.1590/1981-52712015v40n4e00532015
TENORIO, M.C.M., et al. Validação do perceived locus of causality questionnaire para avaliação da motivação nas aulas de educação física. Revista Brasileira de Ciência e Movimento. 2019, 27(4), 156-167. http://dx.doi.org/10.31501/rbcm.v27i4.9300
VIEIRA, S. Introdução à bioestatística. Rio de Janeiro: Elsevier, 2011.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Jéssica Kelly Ramos Cordeiro, Waleska Fernanda Souto Nóbrega, Milena Edite Casé de Oliveira, Kedma Anne Lima Gomes, Tiago Almeida de Oliveira, Ângelo Giuseppe Roncalli da Costa Oliveira
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.