Tropical sketches from Brasil: art and British anti-slavery politic

Authors

  • Emerson Dionisio Gomes de Oliveira

DOI:

https://doi.org/10.14393/artc-v22-n41-2020-58643

Keywords:

Brasiliana, Paul HarroHarring, Moreira Salles Institute

Abstract

In 1840 the newspaper The African Colonizer sent the Danish artist Paul Harro-Harring to Rio de Janeiro. The trip resulted in the series of paintings titled Tropical sketches from Brazil. The author of a controversial biography, Harro-Harring crafted an important set of works that reveal aspects of everyday life of slavery at the Rio de Janeiro coast. This article seeks to understand how the works of Tropical sketches from Brazil relate to Harring's literary and polemista work, setting conditions to undestanding his observational capacity, which is situated between lyric perspective, estrangement and documental registry. Works linked to an ample set of images that derives from expeditions, trips and (missions) dedicated to popularizing natural and human-made landscapes from distant lands.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Emerson Dionisio Gomes de Oliveira

Doutor em História pela Universidade de Brasília (UnB). Professor do Instituto de Artes e dos Programas de Pós-graduação em Artes e em Ciência da Informação da UnB. Pesquisador do CNPq. Coorganizador, entre outros livros, de Historias da arte em museus. Rio de Janeiro: Rio Books, 2020. 

References

ANDRÉ, Michael G. Weimar Classicism and the image of historical time. University of Michigan: Ann Arbor, 2010. Disponível em ˂http://citeseerx.ist.psu.edu/viewdoc/download?doi=10.1.1.1034.992&rep=rep1&type=pdf˃. Acesso em 10 abr. 2020.

BELLIZZO, Ana Maria. O Brasil dos viajantes. São Paulo-Salvador: Metalivros/Fundação Odebrecht, 1994.

BETHELL, Leslie. A abolição do comércio brasileiro de escravos: a Grã-Bretanha, o Brasil, e a questão do comércio de escravos (1807-1869). Brasília: Senado Federal, 2002.

BOIME, Albert. The art of exclusion: representing blacks in the nineteenth century. Washington: Smithsonian Institution Press, 1990.

Business and financial papers, guide. 1780-1939: selected titles from the Bodleian Library. London: Oxford and the British Library. Disponível em ˂http://www.ampltd.co.uk/digital_guides/business_and_financial_papers_series_one_parts_1and2/Publishers-Note.aspx ˃. Acesso em 10 jun. 2019.

CARVALHO, Anna Maria. Baía de Guanabara: os itinerários da memória. Revista USP, n. 30, São Paulo, 1996. Disponível em ˂https://doi.org/10.11606/issn.2316-9036.v0i30p156-169˃. Acesso em 8 abr. 2020.

CORRADINI, José (org.). Picturesque illustrations of Rio de Janeiro. Paris: L´Amateur, 1961.

Correio Mercantil, 31 out. 1955.

DERRICK, Jonathan. Victorian Papers for Africa. In: Africa, Empire and Fleet Street. New York: Oxford University Press, 2018.

Diário do Rio de Janeiro, n. 120, 2 jul. 1842.

EVERETT, Alexander H. Paul Harro-Harring: a biographical sketch. The United States Democratic Review, v. 15, n. 76, Nova York, ouy. 1844.

GESTRICH, Andreas. The abolition act and abolitionist movements. In: LINDEN, Marcel Van Der. (org.). Humanitarian intervention and changing labor relations: the long-term consequences of the abolition of the slave trade. Leiden: Brill Academic Publishers, 2011.

GRAVE, Johanne. Ideal and history. Johann Wolfgang Goethe’s Collection of Prints and drawings, Artibus et Histoirae, n. 53, Cracovia, 2006. Disponível em ˂http://wwwhomes.uni-bielefeld.de/jgrave/pub/ideal_and_history.pdf˃. Acesso em 8 jun. 2019.

HARRO-HARRING, Paul. Paul Harro-Harring: esboços tropicais do Brasil. Rio de Janeiro: Instituto Moreira Salles, 2006.

HASLAM, Emily. International Criminal Law and Legal Memories of Abolition: intervention, mixed Commission Courts and “Emancipation”. Journal of the History of International Law, 18, Leiden, 2016. Disponivel em <https://doi.org/10.1163/15718050-12340074>. Acesso 10 abr. 2020.

Instituto Moreira Salles. ˂http://201.73.128.131:8080/portals/#/search?filtersStateId=16˃. Acesso em 10 abr. 2020.

Jornal do Brasil, Rio de Janeiro, 16 dez. 1965.

Jornal do Brasil, Rio de Janeiro, 17 dez. 1965, Caderno B.

Jornal do Commercio, 14 ago 1840.

Jornal do Commercio, n. 0191, Rio de Janeiro, 21 jul. 1840.

Jornal do Commercio, Rio de Janeiro, 3 maio 1840.

KÜHL, Thusnelda. Harro-Harring, der Friese, Kühl. Publicado por Max Hansen (Auflage), 1906.

MACEDO, Rafael Gonzaga de. Paul Harro-Haring: visualidade melancólica da escravidão no Rio de Janeiro -1840. Dissertação (Mestrado em História Social) – PUC-SP, São Paulo, 2014.

MACEDO, Rafael Gonzaga de. Paul Harro-Harring e a revolução: correlações possíveis. Anais do VII Encontro de História da Arte. Campinas: Unicamp, 2011.

MAMIGONIAN, Beatriz. O Estado nacional e a instabilidade da propriedade escrava: a lei de 1831 e a matrícula dos escravos de 1872. Almanack, n. 2, Guarulhos, 2011.

MARQUESE, Rafael de Bivar e PARRON, Tâmis. Internacional escravista: a política da Segunda Escravidão. Topoi, v. 12, n. 23, Rio de Janeiro, 2011.

MARTINS FILHO, Eneas (org.). Paul Harro-Harring: Tropical sketches from Brasil, 1840. Rio de Janeiro: Instituto Histórico e Geográfico Brasileiro, 1965.

O Despertador, do dia 24 jul., 1840.

PARRON, Tâmis. A política da escravidão no Império do Brasil, 1826-1865. Rio de Janeiro: Civilização Bra¬sileira, 2011.

PEREIRA, Walter Luiz Carneiro de Mattos e PESSOA, Thiago Campos. Silêncios atlânticos: sujeitos e lugares praieiros no tráfico ilegal de africanos. Estudos Históricos, v. 32, n. 66, Rio de Janeiro, 2019.

RÉ, Henrique Antonio. “Missão nos Brasis”: a BFASS e a organização de uma missão abolicionista secreta ao Brasil no início da década de 1840. Revista de História, n. 174, São Paulo, 2016.

RÉ, Henrique Antonio. Uma história da British and Foreign Anti-Slavery Society: a instituição que internacionalizou o antiescravismo britânico. Revista de História, n. 176, São Paulo, 2017.

REIS, João and KLEIN, Herbert. Slavery in Brazil. In: MOYA, José C. (ed.). Handbook of Latin American History. New York: Oxford University Press, 2011.

SCHIEDER, Wolfgang. Wilhelm Weitling und die deutsche politische Handwerker-Lyrik im Vormârz. International Review of Social History, v. 5, n. 2, Cambridge, 1960. Disponível em ˂https://www.jstor.org/stable/44581435?read-now=1&seq=1#page_scan_tab_contents˃. Acesso em 10 mar. 2020.

Spectator Review, 2, London, jan., 1841.

TÁRTARO, Diego. Incunable jesuítico-guaraní: ‘de la diferencia entre lo temporal y eterno’ del padre Juan Eusebio Nieremberg S. J. Loreto 1705. Revista Cruz de Sur, año IV, n. 6, San Isidro, 2014. Disponível em ˂http://www.revistacruzdelsur.com.ar/Numeros_001-010/RHCZDS-00611-Lo_Tartaro-Incunable_jesuitico-guarani.pdf˃. Acesso em 10 mar. 2020.

THODE, Thomas. Erzählungen aus den Papieren eines Reisenden. Munique, Erscheinungsjarh, Verlag: Lindauer, 1827.

THODE, Thomas. Harro-Harring: eine kommentierte bibliographie seiner werke. Eutin : Eutiner Landesbibliothek, 2006.

WOOD, Marcus. Blind memory: visual representations of slavery in England and America, 1780–1865. Manchester, UK: Manchester University Press, 2000.

Published

2020-12-26

How to Cite

Gomes de Oliveira, E. D. . (2020). Tropical sketches from Brasil: art and British anti-slavery politic. ArtCultura, 22(41), 74–89. https://doi.org/10.14393/artc-v22-n41-2020-58643

Issue

Section

Dossiê: História & visualidades