Brazilian “regional bands” and the choro sound: performance characterization in choro accompaniment
DOI:
https://doi.org/10.14393/artc-v21-n38-2019-50169Keywords:
choro, regional ensemble, guitar duos, performanceAbstract
The paper aims at discussing the process of formation of the regional ensemble and how this process influences the development of a model of performance accompaniment of choro. We propose a historical perspective based on phonograms choro since the emergence of groups and duos of guitars in the early twentieth century, the consolidation of this set in the decade of 1930/1940, with the Regional of Benedito Lacerda. A key feature of the approach is the focus on how to accompaniment on the guitar duos in the context of the regional ensemble, creating a performance model that is formed by the consolidation and development of choro while an inserted musical practice in the emerging phonographic industry. The main theoretical basis for analysis of the recordings was the sound concept, proposed by Delalande, who understands how the media and the phonofixation allow a new sound listening, expanding the concept of timbre and performance itself.
Downloads
References
CABRAL, Sérgio. Pixinguinha: vida e obra. Rio de Janeiro: Funarte, 1978.
CORRÊA, Roberto. A arte de pontear viola. 2. ed. Brasília: Viola Corrêa, 2002.
CAZES, Henrique. Choro: do quintal ao Municipal. São Paulo: Editora 34, 1998.
DELALANDE, François. De uma tecnologia a outra: cinco aspectos de uma mutação da música e suas consequências estéticas, sociais e pedagógicas. In: VALENTE, Heloísa (org.) Música e mídia: novas abordagens sobre a canção. São Paulo: Via Lettera/Fapesp, 2007.
DINIZ, André. Almanaque do choro. 2. ed. Rio de Janeiro: Zahar, 2003.
PINTO, Alexandre Gonçalves. O choro: reminiscências dos chorões antigos. Rio de Janeiro: Typografia Glória, 1936.
TINHORÃO, José Ramos. Música popular: do gramofone ao rádio e TV. São Paulo: Ática, 1981.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos da licença Creative Commons, adotada a partir da ArtCultura, v. 21, n. 39 (jul.-dez. 2019).
CC BY-NC-ND 4.0: o artigo pode ser copiado e redistribuído em qualquer suporte ou formato. Os créditos devem ser dados ao autor original e mudanças no texto devem ser indicadas. O artigo não pode ser usado para fins comerciais. Caso o artigo seja remixado, transformado ou algo novo for criado a partir dele, ele não pode ser distribuído.
Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.