Manuel de Brito’s carving work in Nossa Senhora do Pilar’s Mother Church.
DOI:
https://doi.org/10.14393/ArtC-V19n35-2017-2-12Abstract
Historic register point to carver Manuel de Brito as the author of two retables in the Nossa Senhora do Pilar’s Mother Church in Ouro Preto. It is possible he was the artist who issued the invoice for the main retable of São Miguel Lisbon’s Church in 1723 and later on workedfor the São Francisco da Penitência Church in Rio de Janeiro. Thus, the main focus of this article is studying Brito’s work in the universe of Luso-Brazilian carving, the space and temporal delimitation of his work in Minas Gerais, as well as examining the retables of Pilar’s Mother Church, in whichhe is documented to have worked. Then, I intend to fill in the remaining gaps as we still lack further research on the relevant retables to measure Brito’s interventions and assess his protagonism in the spreading of king D. João V style in 18th centurycolonial carving, mainly in Minas.
keywords: Manuel de Brito; Minas Gerais; king D. João V style.
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos da licença Creative Commons, adotada a partir da ArtCultura, v. 21, n. 39 (jul.-dez. 2019).
CC BY-NC-ND 4.0: o artigo pode ser copiado e redistribuído em qualquer suporte ou formato. Os créditos devem ser dados ao autor original e mudanças no texto devem ser indicadas. O artigo não pode ser usado para fins comerciais. Caso o artigo seja remixado, transformado ou algo novo for criado a partir dele, ele não pode ser distribuído.
Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.