A country was starting to end while another one was starting to begin: Bye Bye Brazil
DOI:
https://doi.org/10.14393/ArtC-V18n33-2016-2-05Abstract
This discussion of Bye-bye Brazil (1979), film by Cacá Diegues, aims to understand how the director interacted with the 1970s Brazilian cultural policy. On the one hand, there was a filmmaker identified with the cinema novo nationalistic and authorial cultural perspective; on the other hand, an authoritarian and also nationalistic State that was fostering economic modernization. In these circumstances, there was a dispute over preponderance in the production of films that addressed issues related to national identity. The starting point here is the premise that the cinema field is an arena of representations of moving images where social players dispute hegemonic production of nation’s images amidst contradictions involving popular culture and mass culture notions. The outcome of these confrontations was a rich movie diversity of which Bye bye Brazil is an emblematic case.
keywords: Bye-bye Brazil; authoritarian modernization; national identity.
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos da licença Creative Commons, adotada a partir da ArtCultura, v. 21, n. 39 (jul.-dez. 2019).
CC BY-NC-ND 4.0: o artigo pode ser copiado e redistribuído em qualquer suporte ou formato. Os créditos devem ser dados ao autor original e mudanças no texto devem ser indicadas. O artigo não pode ser usado para fins comerciais. Caso o artigo seja remixado, transformado ou algo novo for criado a partir dele, ele não pode ser distribuído.
Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.