“Wonderful South”: Northeastern diaspora experiences in Brazilian popular music in the 60’s and 70’s
DOI:
https://doi.org/10.14393/ArtC-V18n33-2016-2-03Abstract
The article aims at identifying the creation of a topic that is disseminated as a long literary and musical tradition within our popular song: the diasporic experience of composers (mainly from the Brazilian Northeast) during their migration to the urban centers that were the protagonists of national modernization throughout the twentieth century, which will manifest itself as a civilizing tension between the cultural universes of “sertão” and “metropolis” in the 1960s and 1970s. The object of this analysis is a set of songs, based on which we try to understand this diasporic experience as a germinal theme in Brazilian popular music linked to the invention of “sertão” as a physical and immaterial “space of memory” as well as the manifestation of a symptomatic “malaise of civilization” that will become widespread in the Brazilian popular song from the mid-1960s on.
keywords: diaspora; cultural history; Brazilian popular music.
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos da licença Creative Commons, adotada a partir da ArtCultura, v. 21, n. 39 (jul.-dez. 2019).
CC BY-NC-ND 4.0: o artigo pode ser copiado e redistribuído em qualquer suporte ou formato. Os créditos devem ser dados ao autor original e mudanças no texto devem ser indicadas. O artigo não pode ser usado para fins comerciais. Caso o artigo seja remixado, transformado ou algo novo for criado a partir dele, ele não pode ser distribuído.
Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.