Solar do Unhão Museum and Sesc Pompeia by architect Lina Bo Bardi: discussing the education / culture binomial
Abstract
I argue here that education means appropriation of the cultural heritage of humanity by all social layers of the population; the culture of a country is more than what can be taught in schools and through textbooks. To support my view of the relationship between education and culture, I resorted to the work of the Italian-Brazilian architect Lina Bo Bardi (1914-1992), who perfectly understood the meaning of these two concepts, which she applied to the Brazilian population. Through the analysis of the change of use for Solar do Unhão as a museum and a Popular University in Salvador, state of Bahia, and of the setting up of a pedagogical project at a Leisure and Sports Center in the SESC of Pompeia Factory in São Paulo, including classes and cultural activities, I could identify how to value the diverse forms of culture emanating from the people and the unconventional education applied to this same people as something that makes sense to the political and cultural formation of a nation.
Keywords: education; cultural practices; Lina Bo Bardi.
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos da licença Creative Commons, adotada a partir da ArtCultura, v. 21, n. 39 (jul.-dez. 2019).
CC BY-NC-ND 4.0: o artigo pode ser copiado e redistribuído em qualquer suporte ou formato. Os créditos devem ser dados ao autor original e mudanças no texto devem ser indicadas. O artigo não pode ser usado para fins comerciais. Caso o artigo seja remixado, transformado ou algo novo for criado a partir dele, ele não pode ser distribuído.
Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.