Revisiting recording industry in the digital era
Abstract
Just over a decade ago, the recording industry created a discourse about online piracy, blaming it for its alleged crisis. In fact, technical changes concerned a new profile of the recorded music field. After seventy years of full control, the recording industry lost its central position in this field and started negotiating its rules with technology and media companies that operate the Internet. Opposite to what many had foreseen, neither the recording industry succumbed, nor was it the end of the control over access to music. The recorded music field has increasingly devised its own rules based on the strong valorisation of copyrights and on the exploitation of user’s immaterial work. Thus, the Internet is a space of temporal intensification and geographical extension of the profits of companies that economically exploit the phonogram and strive to increase control over user’s online practices.
Keywords: recording industry, technology, internet.
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos da licença Creative Commons, adotada a partir da ArtCultura, v. 21, n. 39 (jul.-dez. 2019).
CC BY-NC-ND 4.0: o artigo pode ser copiado e redistribuído em qualquer suporte ou formato. Os créditos devem ser dados ao autor original e mudanças no texto devem ser indicadas. O artigo não pode ser usado para fins comerciais. Caso o artigo seja remixado, transformado ou algo novo for criado a partir dele, ele não pode ser distribuído.
Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.