Between the cinema images and melodies

outlines of the musical-cinematographic dispositive trough the animation soundtrack

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14393/HTP-v4n2-2022-66852

Keywords:

Discourse, Animation Cinema, Musical-cinematographic dispositive, Soundtrack

Abstract

The discourse from the animation cinema has been performing a preponderant role in possible conducts that can be socially assumed, including self-care perspectives and subjectivation processes. The cinema is crossed, as well as the subject positions constituted nowadays, by power forces and knowledges which advocate different settings to the subjectivity production. In order to develop a discursive study about the forces and knowledges that set up the musicality in the cinematographic field, this study takes the theoretical assumptions from Michel Foucault, especially the concept of statement (FOUCAULT, 2008) and about the discursive dispositive (FOUCAULT, 2019), to analyze an enunciative series constituted by excerpts from two animation movies. From these semiological statements, being supported by discourse (NAVARRO, 2020; SARGENTIN, 2015) and musical field authors (CAZARIM, 2019; PASCHOAL, 2017), it was charted possible settings of what is entitled here musical-cinematographic dispositive. It is defended the existence of subjectivation processes manifested in the animation movies, mediated by the dispositive strategical fill, which is integrated in a network and can act directly in the individuals and discourses constitution.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Íngrid Lívero, Universidade Estadual de Maringá - UEM

Graduada em Letras - Português/Inglês pela Universidade Estadual de Maringá, mestra em Estudos Linguísticos, com foco em Estudos do Texto e do Discurso, pelo Programa de Pós-graduação em Letras da mesma instituição (PLE/UEM). Integrante do Grupos de Estudos Foucaultianos (GEF/UEM).

References

AUMONT, Jacques; MARIE, Michel. A Análise do filme. Lisboa: Texto e Grafia, 2004.

CAZARIM, Thiago. Estética, saber e modernidade: a arqueologia de Michel Foucault e os signos musicais. Curitiba: Appris, 2019.

FOSSATI, Carolina Lanner. Cinema de animação: uma trajetória marcada por inovações. In: ENCONTRO NACIONAL DE HISTÓRIA DA MÍDIA, 7., 2009, Fortaleza. Anais eletrônicos [...]. Fortaleza: Alcar, 2009. Disponível em: . Acesso em: 7 maio 2022.

FOUCAULT, Michel. A arqueologia do saber. Tradução Luiz Felipe Baeta Neves. 7. ed. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2008.

FOUCAULT, Michel. Outros espaços. In: MOTTA, M. B. (Org.). Ditos e escritos III: Estética: literatura e pintura, música e cinema. Tradução Inês A. D. Barbosa. Rio de Janeiro: Forense Editora, 2009, p. 411-422.

FOUCAULT, Michel. A ordem do discurso: aula inaugural no Collège de France. Tradução Laura Fraga de Almeida Sampaio. 24. ed. São Paulo: Edições Loyola, 2014.

FOUCAULT, Michel. Microfísica do poder. Organização, introdução e revisão técnica de Roberto Machado. 10. ed. Rio de Janeiro/São Paulo: Paz e Terra, 2019.

GREGOLIN, Maria do Rosário. Recitações do mito: a história na lente da mídia. In: GREGOLIN, M. R. (Org.). Filigranas do discurso: as vozes da história. Araraquara: FCL/Laboratório Editorial/ UNESP; São Paulo: Cultura Acadêmica Editora, 2000. p. 19-34.

JORDÃO, Íngrid F. Lívero. Um cinema de sinfonias: a trilha sonora de filmes de animação como dispositivo discursivo e seus efeitos subjetivadores. 2022. 170 f. Dissertação (Mestrado em Letras) – Programa de Pós-graduação em Letras, Universidade Estadual de Maringá, Maringá, 2022.

NAVARRO, Pedro. Estudos discursivos foucaultianos: questões de método para análise de discursos. Moara – Revista Eletrônica do Programa de Pós-Graduação em Letras, [S. l.], v. 1, n. 57, p. 8-33, 2020. Disponível em: <https://www.periodicos.ufpa.br/index.php/moara/article/view/9682/6672>. Acesso em: 5 ago. 2021. DOI: https://doi.org/10.18542/moara.v1i57.9682

PASCHOAL, Stefano. Anáfora ou repetição em Música: figura e recurso expressivo. Revista ouvirOUver, v. 13, n.1, p. 216-230, 2017. Disponível em: <https://seer.ufu.br/index.php/ouvirouver/article/view/35495>. Acesso em: 7 maio. 2022. DOI: https://doi.org/10.14393/OUV20-v13n1a2017-16

RANCIÈRE, Jacques. Dos regimes da arte e do pouco interesse da noção de modernidade. In: RANCIÈRE, J. A partilha do sensível: estética e política. Tradução Mônica Costa Netto. 2 ed. São Paulo: EXO experimental/ Editora 34, 2009, p. 27-44.

SARGENTINI, Vanice Maria de Oliveira. Dispositivo: um aporte metodológico para o estudo do discurso. In: SOUZA, K. M.; PAIXÃO, H. P. (org.). Dispositivos de poder/saber em Michel Foucault: biopolítica, corpo e subjetividade. São Paulo: Intermeios; Goiânia: UFG, 2015, p. 17-27.

SOUSA, Kátia Menezes. A História da Sexualidade e outras histórias do presente. In: MARQUES, W.; CONTI, M. A.; FERNANDES, C. A. (org.). Michel Foucault e o discurso: aportes teóricos e metodológicos. Uberlândia: EDUFU, 2013, p. 197-215.

UP, ALTAS AVENTURAS. Direção de Pete Docter e Bob Peterson. Produção de John Lasseter, Jonas Rivera e Andrew Stanton. Estados Unidos: Pixar Animation Studios e Walt Disney Studios, 2009. 1 DVD (96 min.), son., color.

VIVA, A vida é uma festa. Direção de Adrian Molina e Lee Unkrich. Produção de Darla K. Anderson e John Lasseter. Estados Unidos: Pixar Animation Studios e Walt Disney Studios, 2018. 1 DVD (105 min.), son., color.

Published

2023-01-31

How to Cite

LÍVERO, Íngrid. Between the cinema images and melodies: outlines of the musical-cinematographic dispositive trough the animation soundtrack. Revista Heterotópica, [S. l.], v. 4, n. 2, p. 226–254, 2023. DOI: 10.14393/HTP-v4n2-2022-66852. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/RevistaHeterotopica/article/view/66852. Acesso em: 23 jul. 2024.