In the (dis)course of fashion, the greatest of all
Gisele Bündchen and the historical emergence of the notion of übermodel
DOI:
https://doi.org/10.14393/HTP-v4n2-2022-66047Keywords:
Discourse, Fashion, Media, Übermodel, Gisele BündchenAbstract
This article deals with the historical emergence, at the level of discourse, of a subject who has walked the international fashion catwalks for at least three decades. In the sense of this discussion, we take as an object of analysis the discursive production around a Brazilian fashion personality known internationally, namely, Gisele Bündchen; production of meanings that wove an apotheotic place to be occupied solely and exclusively by the referred model in the History of Fashion in the West. Methodologically, we will carry out exploratory research on the internet in search of journalistic articles from the fashion universe produced on the trajectory of Gisele Bündchen as a model, and we will proceed with an analysis of the statements, discourses, and meanings around the übermodel, following the theoretical-methodological assumptions French Discourse Analysis and Michel Foucault's studies on discourses, knowledge, and subjects. In general terms, our analyzes point to the fact that the emergence of the notion of übermodel is linked to discursive and non-discursive events, to the enormous growth and expansion of the fashion industry between the end of the 20th century and the beginning of the 21st century, to the expressive job opportunities and the extraordinary visibility achieved by Gisele Bündchen throughout her career as a model, something never seen in fashion until then.
Downloads
References
BALDINI, Massimo. A invenção da moda: as teorias, os estilistas, a história. Tradução Sandra Escobar. Lisboa: Edições 70, 2006.
CALANCA, Daniela. História e moda. In: SORCIENELLI, P. (Org.). Estudar a Moda: corpos, vestuários, estratégias. São Paulo: Editora SENAC, 2008.
CALEFATO, Patrizia. Mass moda. Gênova: Costa & Nolan, 1996.
COURTINE, Jean-Jacques. Decifrar o corpo: pensar com Foucault. Petrópolis: Vozes, 2013.
DELEUZE, Gilles. Conversações 1972-1990. Rio de Janeiro: Ed. 34, 1992.
FERNANDES, Cleudemar Alves. Discurso e sujeito em Michel Foucault. São Paulo: Intermeios, 2012.
FOUCAULT, Michel. O Sujeito e o poder. In: DREYFUS, H.; RABINOW, P. Michel Foucault, uma trajetória filosófica: para além do estruturalismo e da hermenêutica. Rio de janeiro: Forense Universitária, 1995a, p. 231-239.
FOUCAULT, Michel. Sobre a História da sexualidade. In: Microfísica do poder. Rio de Janeiro: Graal, 1995b, p. 244.
FOUCAULT, Michel. A Arqueologia do Saber. Tradução Luiz Felipe Baeta Neves. 7. ed. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2010.
VEYNE, Paul. Foucault: seu pensamento, sua pessoa. Tradução Marcelo J. de Moraes. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2011.
GREGOLIN, Maria do Rosário. Linguagem e História: relações entre a Linguística e a Análise do Discurso. 2003. Disponível em: <http://www.cchla.ufpb.br/proling/pdf/minicurso/texto3_rosario_gregolin.pdf>. Acesso em: 13 jul. 2012.
GREGOLIN, Maria do Rosário. No diagrama da AD brasileira: heterotopias de Michel Foucault. In: NAVARRO, P. (Org.). O discurso: nos domínios da linguagem e da história. São Carlos: Claraluz, 2008, p. 23-36.
GREGOLIN, Maria do Rosário. Análise do Discurso e Semiologia: enfrentando discursividades contemporâneas. In: SARGENTINI, V.; PIOVEZANI, C.; CURCINO, L. (Orgs.). Discurso, Semiologia e História. São Carlos: Claraluz, 2011. p. 83-106.
LIPOVETSKY, Gilles. Império do efêmero: a moda e seu destino nas sociedades modernas. Tradução Maria Lúcia Machado. São Paulo: Companhia das Letras, 1989.
ORLANDI, Eni. Discurso, imaginário social e conhecimento. Em Aberto, Brasília, ano 14, n. 61, p. 52-59, jan./mar. 1994.
ORLANDI, Eni. Análise de discurso: princípios e procedimentos. 7. ed. Campinas: Pontes Editores, 2007.
VINHAS, Luciana. Aquilo que excede no funcionamento discursivo da voz. In: MITTMANN, S.; CAMPOS, L. (Orgs.). Análise do Discurso: da inquietude ao incômodo do lugar. Campinas: Pontes Editores, 2019, p. 73-86.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Marcelino Gomes dos Santos
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
Autores mantêm os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.