The image as a utopia in heterotopias and the notion of intericonicity front of the writing event

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14393/HTP-v4n2-2022-61394

Keywords:

Intericonicity, Filmic discourse, Horror, Utopia, Heterotopias

Abstract

This work presents a discussion whose main objective is to propose a new risk to the contour of the notion of intericonicity, which notion appears in Courtine, precisely in 2003. There we find an opening that allows us to trace other curvatures in her notion. And it is precisely through this gap that we are going to propose the inclusion of two elements that, in our view, are in the order of the constitution of the images: utopias and heterotopias, as discussed earlier by Araújo (2014a, 2014b). Therefore, we take as a background the moving images of two French horror productions and the photographic images of Abou Ghraib's prison that will be analyzed in the light of the discussion carried out by Foucault in Le corps utopique, les heterotopies and in Of Other Spaces, Heterotopias, together with Courtine's and Milanez's discussions about intericonicity (cf. COURTINE, 2005; 2011; 2013; MILANEZ, 2011a; 2011b; 2013a, 2013b). Barthes' Elements of Semiology and The Writing of the Event are also part of the discussion, since this author appears early in Courtine's work, precisely at the time when he sought to present the notion of intericonicity.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Alex Pereira de Araújo, Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia - UESB

Doutor em Memória: Linguagem e Sociedade pela UESB (com bolsa da CAPES e bolsa do PDSE na França). Graduou-se em letras Português com Francês (1995-2000), tornando-se Mestre em Letras: Linguagens e Representações (2009-2011) pelo PPGL da UESC.  Participou dos programas do Ministério das Relações Exteriores da França (Ministère des Affaires Étrangères): Connaissance de la France em 2000 e do Profs en France (2007) no CAVILAM de Vichy (Universidade Blaise Pascal). Faz parte do grupo de Pesquisa em Linguagens, Poder e Contemporaneidade e é conselheiro do CACS/Fundeb (Itabuna-BA) e do Conselho Estratégico Social da UFSB.

References

ARAUJO, A. P. Heterotopias e utopias na construção de corpos no cinema francês contemporâneo de horror: lugares de memória para uma arqueologia do medo In: GARCÍA, F.; PINTO, M. O.; FRANÇA, J. (Org.). As arquiteturas do medo e o insólito ficcional: comunicações em simpósios e Livres do XII Painel Reflexões sobre o insólito na narrativa ficcional / IV Encontro Regional O Insólito como Questão na Narrativa Ficcional / VI Fórum Estudos em Língua e Literatura Inglesa / Rio de Janeiro: Dialogarts, 2014a, p. 240-253.

ARAUJO, A. P. Utopias e heterotopias no interior e nas fronteiras do discurso-corpo no cinema francês de horror contemporâneo. In: MILANEZ, N.; GHAMA-KHALIL, M.; PESSOA-BRAZ, A. (Org.). Outros corpos, espaços outros. Vitória da Conquista: Labedisco, 2014b.

ARAUJO, A. P. Michel Foucault entre a memória e o cinema de horror. – S/L: Exu Edições Virtuais, 2019.

ARAUJO, A. P. A ordem do discurso de Michel Foucault: 50 anos de uma obra que revelou o jogo da rarefação dos sujeitos e a microfísica dos discursos. Unidad Sociológica, Buenos Aires, n. 19, ano 5, p. 14-23, jun.-set. 2020.

ARAUJO, A. P. et al. (Org.). Cinema, corpo e discurso: entre conversações em Paris. S/L: Exu Edições Virtuais, 2019.

ARAUJO, A. P.; MILANEZ, M. Para além de Vigiar e Punir: o controle social do corpo e a recodificação da memória popular em filmes de horror. Unidad Sociológica, Buenos Aires, v. 4, n. 2, p. 56-64, 2015.

ARAÚJO, A. P.; MILANEZ, N. O discurso fílmico de horror francês e a questão “do quem somos nós hoje”: um lugar para memória do corpo. In: VII SPEL, 2012, Vitória da Conquista - BA. Anais do VII SPEL. Vitória da Conquista - Bahia, 2012.

ARAÚJO, A. P.; MILANEZ, N. O corpo como espaço e como posição em Foucault. 2013. Disponível em: <https://www.youtube.com/watch?v=0P7wNwGRHMo>. Acesso em: dez. 2013.

AUDOIN-ROUZEAU, S. Massacres: o corpo e a guerra. In: COURBIN, A.; COURTINE, J. -J.; VIGARELLO, G. (Orgs.). História do corpo. As mutações do olhar: o século XX. Tradução Ephraim Ferreira Alves. Petrópolis, RJ: Vozes, 2008.

AUMONT, J. O filme como representação visual e sonora. In: AUMONT, J. et al. A estética do filme. Tradução Marina Appenzeller. Campinas: Papirus, 1995, p. 53-86.

BAECQUE, A. O corpo no cinema. In: COURBIN, A.; COURTINE, J. -J.; VIGARELLO, G. (Orgs.). História do corpo. As mutações do olhar: o século XX. Tradução Ephraim Ferreira Alves. Petrópolis, RJ: Vozes, 2008, p. 481-507.

BAILLON, J. -F. Horreurs britanniques 1956-1976: une identité nationale en crise. In: PAQUET-DEYRIS, A. -M. Les cinémas de horreur: les maléfiques. Condé-sur-Noireau: Corlet, 2010, p. 36-43.

BARTHES, R. Elementos de semiologia. Tradução Izidoro Blikstein. São Paulo: Cultrix, 1971.

BARTHES, R. A escrita do acontecimento. In: TODOROV, T. et al. Semiologia e linguística (seleção de ensaios da revista Communications). Tradução Lígia Maria Pondé Vassalllo e Moacy Cirne. 2. ed. Petrópolis - RJ: Vozes, 1972, p. 161-168.

CHAVES FILHO, T. C.; MILANEZ, N. Discurso dos corpos: sexualidade e monstruosidade na materialidade fílmica de “amadas e violentadas” (1976). In: GASPAR, N. R.; ROMÃO, L. M. S. (Org.). Discurso e leitores de imagens. São Carlos: EdUFSCar, 2012, p. 8-13. Disponível em <http://www.jornadaadci.ufscar.br/pdfs/ebook/7.pdf> Acesso fev. 2013.

CHEVALIER-CHANDEIGNE, O. La philosophie du cinéma d'horreur: effroi, éthique et beauté. Paris: Ellises, 2014.

COURTINE, J. -J. Déchiffrer le corps: penser avec Foucault. Paris: Jérôme Millon, 2011.

COURTINE, J. -J. Decifrar o corpo: pensar com Foucault. Tradução Francisco Morás. Petrópolis, RJ: 2013

COURTINE, J. -J.; MILANEZ, N. Intericonicidade: entre(vista) com Jean-Jacques Courtine. Registro audiovisual, 2005. Disponível em: <http://www.grudiocorpo.blogspot.com/>. Acesso em: 11 nov. 2012.

FOUCAULT, M. O nascimento da clínica. Tradução Roberto Machado. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 1977.

FOUCAULT, M. A governamentalidade. In: Microfísica do Poder. Organização, introdução e tradução Roberto Machado. Rio de Janeiro: Graal, 1979, p. 277-293.

FOUCAULT, M. As palavras e as coisas: uma arqueologia das ciências humanas. Tradução Salma Tannus Muchail. São Paulo: Martins Fontes, 1981.

FOUCAULT, M. Arqueologia do Saber. Tradução Luiz Felipe Baeta Neves. 3. ed. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 1987.

FOUCAULT, M. O sujeito e o poder. In.: DREYFUS, H.; RABINOW, P. Michel Foucault, uma trajetória filosófica: para além do estruturalismo e da hermenêutica. Tradução Vera Porto Carrero. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 1995, p. 231-249

FOUCAULT, M. A ordem do discurso: aula inaugural no Collège de France: pronunciada em 2 de dezembro de 1970. Tradução Laura Fraga de Almeida Sampaio. São Paulo: Loyola, 1996.

FOUCAULT, M. Vigiar e punir: nascimento da prisão. Tradução Raquel Ramalhete. 16. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 1997.

FOUCAULT, M. Em defesa da sociedade: curso do Collège de France (1975-1976). Tradução Maria Ermantina Galvão. São Paulo: Martins Fontes, 1999.

FOUCAULT, M. As palavras e as imagens. In: Arqueologia das ciências e história dos sistemas de pensamento. Tradução Elisa Monteiro; organização, seleção e revisão técnica Manoel Barros da Mota. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2000, p. 81-84.

FOUCAULT, M. Os anormais: cursos no Collège de France (1974-1975). Tradução Eduardo Brandão. São Paulo: Martins Fontes, 2001.

FOUCAULT, M. Outros espaços. In: Estética: Literatura e pintura, música e cinema. Tradução Inês Autran Dourado Barbosa; organização, seleção e revisão técnica Manoel Barros da Mota. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2001, p. 411-422.

FOUCAULT, M. Le corps utopique – les heterotopies. Apresentação e posfácio Daniel Defert. Paris: Edições Lignes, 2009.

GENS, X. Frontières: interview du réalisateur Xavier Gens. Disponível em: <https://www.youtube.com/watch?v=RFmZTITo_88>. Acesso em: nov. 2012.

HALBWACHS, M. A memória coletiva. Tradução Beatriz Sidou. São Paulo: Centauro, 2003.

MARTIN, M. A linguagem cinematográfica. Tradução Paulo Neves. 2. ed. São Paulo: Brasiliense, 2011.

METZ, C. A significação no cinema. Tradução Jean Claude Barnadet. São Paulo: Perspectiva, 1972 (coleção Debates: cinema).

MILANEZ, N. A possessão da subjetividade. In: SANTOS, J. B. C. (Org.) Sujeito e subjetividade: discursividade contemporâneas. Uberlândia: EDUFU, 2009, p. 281-300.

MILANEZ, N. O nó discursivo entre corpo e imagem: intericonicidade e brasilidade. In: CHIARETTI, P.; MONTE-SERRAT, D. M.; TFOUNI, L. V. (Orgs.) A análise do discurso e suas interfaces. São Carlos - SP: Pedro&João Editores, 2011a, p.147-149.

MILANEZ, N. Discurso e imagem em movimento: o corpo horrorífico do vampiro no trailer. São Carlos - SP: Claraluz, 2011b.

MILANEZ, N. Intericonicidade: funcionamento discursivo da memória das imagens. Acta Scientiarum: Language and Culture, Maringá, v. 35, n. 4, p. 345-355, out.-dez., 2013. Disponível em: <http://periodicos.uem.br/ojs/index.php/ActaSciLangCult/article/view/20232/pdf>. Acesso em: out 2013a.

MILANEZ, N. Foucault e a história da análise do discurso: olhares e objetos. In: CONTI, M. A.; FERNANDES, C. A.; MARQUES, W. (Orgs.). Michel Foucault: aportes teóricos e metodológicos. Uberlândia: EDUFU, 2013b, p. 37-63.

PÊCHEUX, M. Semântica e discurso: uma crítica à afirmação do óbvio. Tradução Eni Puccinelli Orlandi. Campinas-SP: Ed. Unicamp, 1997.

REVEL, J. Foucault: conceitos essenciais. Tradução Maria do Rosário Gregolin, Nilton Milanez e Carlos Piovezanni Filho. São Carlos: Claraluz, 2005.

RODISNESCO, E. Filósofos na tormenta: Canguilhem, Sartre, Foucault, Althusser, Deleuze e Derrida. Tradução André Telles. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2007.

VERNET, M. Cinema e narração. In: AUMONT, J. et al. A estética do filme. Tradução Marina Appenzeller. Campinas - SP: Papirus, 1995, p. 89-148.

VILAS-BOAS, C. T. Para ler Foucault. Revisão Arnaldo de Almeida, José B. Donadon Leal. Ouro Preto: Imprensa Universitária da UFOP, 1993.

Published

2023-01-31

How to Cite

PEREIRA DE ARAÚJO, A. The image as a utopia in heterotopias and the notion of intericonicity front of the writing event. Revista Heterotópica, [S. l.], v. 4, n. 2, p. 4–32, 2023. DOI: 10.14393/HTP-v4n2-2022-61394. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/RevistaHeterotopica/article/view/61394. Acesso em: 23 jul. 2024.