Oh, blessed is he who sows books, who sows books prodigiously!

Literacy, pandemic and Brazilian social exclusion

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14393/HTP-v3n1-2021-59032

Keywords:

Pandemic, Literacy, Social Exclusion, Republican School, Archeogenealogy

Abstract

The COVID 19, pandemic (2020) required facing unusual situations, such as the suspension of face-to-face classes in Brazilian schools. The most vulnerable students were the most affected, as they do not have access to the internet and were left without school activities. This social exclusion deepens the historical inequalities in our country. The objective of this article is to problematize social exclusion, through the historical view on literacy, following the installation of the Republican School system and its extensions in the current School, with its practices of teaching writing and reading. Our approach adopts the Foucaultian archeogenealogical perspective, that is, the investigation is carried out through the analysis of discourses from the historical-critical perspective of the relations between knowledge, powers and processes of subjectification. The discussion on literacy at the Republican School shows us that practices are guided by a strong prideful nationalism, the effect of which is to hide contradictions and segregations in order to maintain unequal order. The prolongation of this segregation at the present time, evidenced by the analysis of the Conta pra mim program (MEC, 2019), occurs in the absence of affirmative policies and deepens the chasm between those who have access to digital literacy and others who are excluded from this social achievement.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Maria do Rosario Gregolin, Universidade Estadual paulista - UNESP

Livre-Docente em Análise do Discurso. Docente do Departamento de Linguística, FCL-UNESP-Araraquara, SP.

References

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Alfabetização. Conta pra Mim: Guia de Literacia Familiar. Brasília: MEC/SEALF, 2019.

BILAC, Olavo. Poesias Infantis. Rio de Janeiro: Livraria Francisco Alves, 1904.

FOUCAULT, Michel. Sobre a História da Sexualidade. In: FOUCAULT, M. Microfísica do poder. Organização e tradução Roberto Machado. 17. ed. Rio de Janeiro: Edições Graal, 1979a, p. 243-276.

FOUCAULT, Michel. Genealogia e poder. In: FOUCAULT, M. Microfísica do poder. Organização e tradução Roberto Machado. 17. ed. Rio de Janeiro: Edições Graal, 1979b, p. 167-177.

FOUCAULT, Michel. A Ordem do Discurso. Rio de Janeiro: Nau Editora, 1996, p. 43-44.

FOUCAULT, Michel. O que são as Luzes? In: DA MOTTA, M. B. (org.). Arqueologia das Ciências e História dos Sistemas de Pensamento. Coleção Ditos & Escritos, v. 2. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2000a, p. 335-351.

FOUCAULT, Michel. Nietzsche, a genealogia e a história. In: DA MOTTA, M. B. (org). Arqueologia das Ciências e História dos Sistemas de Pensamento. Coleção Ditos & Escritos, v. 2. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2000b, p. 260-281.

GOMES CARDIM, Carlos Augusto. Tradições Nacionaes. Episódios Históricos e Brasileiros Notáveis. São Paulo: Typographia Augusto Siqueira, 1916.

GREGOLIN, Maria do Rosario. As Fadas tinham Ideias: estratégias discursivas e produção de sentidos. 1988. Tese (Doutorado em Linguística e Língua Portuguesa) – Faculdade de Filosofia Ciências e Letras, Universidade Estadual Paulista, São Paulo, 1988.

GREGOLIN, Maria do Rosario. O Jeca Nacional: múltiplos olhares do interdiscurso. Revista do GELNE, Natal, v. 2, n. 2, p. 1-4, 2000. Disponível em: <https://periodicos.ufrn.br/gelne/article/view/9308>. Acesso em: 11 set. 2020.

GREGOLIN, Maria do Rosario. O dispositivo escolar republicano na paisagem das cidades brasileiras: enunciados, visibilidades, subjetividades. Revista Moara, Belém, n. 43, p. 6-25, jan.-jun. 2015. Disponível em: <https://periodicos.ufpa.br/index.php/moara/article/view/2633/3782>. Acesso em: 22 out. 2020. DOI: http://dx.doi.org/10.18542/moara.v1i43.2633

GUIMARÃES ROSA, João. Famigerado. In: GUIMARÃES ROSA, J. Primeiras Estórias. Coleção Ficção Completa, v. II. Rio de janeiro: Editora Nova Aguillar, 1994, p. 393-396.

KATO, Mary. No mundo da escrita: uma perspectiva psicolinguística. São Paulo: Ática, 1986.

KLEIMAN, Ângela (org.). Os significados do letramento. Campinas, SP: Mercado de Letras, 1995.

LAET, Carlos Maximiano Pimenta de; BARRETO, Fausto Carlos. Antologia nacional, ou Coleção de excertos dos principais escritores da língua portuguesa do 20º ao 16º século. Rio de Janeiro: Livraria Acadêmica de J. G. de Azevedo, 1895.

NOVO, Benigno Núñez. Aulas remotas em tempo de pandemia: análise da importância das aulas remotas em tempos de pandemia de COVID-19. Meu artigo, s/l, 2020. Disponível em: <https://meuartigo.brasilescola.uol.com.br/educacao/aulas-remotas-em-tempos-de-pandemia.htm>. Acesso em: 11 set. 2020.

ROJO, Roxane (org.). Alfabetização e letramento. Campinas, SP: Mercado de Letras, 1998.

SCHWARCZ, Lília M.; STARLING, Heloisa M. Brasil: uma biografia. São Paulo: Companhia das Letras, 2018.

SOARES, Magda Becker. Letramento: um tema em três gêneros. Belo Horizonte: Autêntica, 1998.

SOARES, Magda Becker. Letramento e alfabetização: as muitas facetas. Rev. Bras. Educ., s/l, 2004, n. 25, p. 5-17. Disponível em: <http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-24782004000100002&lng=pt&tlng=pt>. Acesso em: 11 set. 2020. DOI: http://dx.doi.org/10.1590/S1413-24782004000100002

TFOUNI, Leda Verdiani. Adultos não alfabetizados: o avesso do avesso. Campinas, SP: Pontes, 1988.

TFOUNI, Leda Verdiani. Letramento e Alfabetização. São Paulo: Cortez, 1995.

Published

2021-06-15

How to Cite

GREGOLIN, M. do R. Oh, blessed is he who sows books, who sows books prodigiously! Literacy, pandemic and Brazilian social exclusion. Revista Heterotópica, [S. l.], v. 3, n. 1, p. 64–89, 2021. DOI: 10.14393/HTP-v3n1-2021-59032. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/RevistaHeterotopica/article/view/59032. Acesso em: 23 jul. 2024.