Materialized discourses in female songs

relationships of power and resistance

Authors

  • Francisco de Arruda Júnior Universidade Estadual de Goiás - UEG
  • Janete Abreu Holanda Universidade Estadual de Goiás - UEG https://orcid.org/0000-0002-5579-2709

DOI:

https://doi.org/10.14393/HTP-v2n2-2020-56592

Keywords:

Power, Resistance, Discourse, Feminejo, Discursive subject

Abstract

This article analyzes and describes the network of utterances, due to power and resistance games, materialized in the lyrics of songs in the currently named movement feminejo. Thus, we seek to give visibility to the statements that, in this musical style, when reiterated/repeated, legitimize knowledge about women. For analysis, we selected the utterances of the significant set of songs by Naiara Azevedo for the construction of the corpus of our research. With Foucault's assumptions (1979; 2007; 2009; 2010) and his contributions to French Discourse Analysis, in relation to power and resistance, we can observe how the discourse of resistance is constituted, through precise strategies, in feminejo. And by following this theoretical and methodological bias, we could see that the subject of the female discourse resists the rules and hegemonic discourses instituted in society, occupying and, even transgressing, legitimated roles and social spaces.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Francisco de Arruda Júnior, Universidade Estadual de Goiás - UEG

Graduado em Letras pela Universidade Estadual de Goiás (UEG) - Campus Cora Coralina.

Janete Abreu Holanda, Universidade Estadual de Goiás - UEG

Doutora em Linguística, professora efetiva na Universidade Estadual de Goiás (UEG) - Campus Cora Coralina.

References

ALONSO, Gustavo. Cowboys do asfalto: música sertaneja e modernização brasileira. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2015.

AZEVEDO, Naiara. Avisa que eu cheguei. Disponível em: <http://www.ubc.org.br/consulta>. Acesso em: 15 set. 2019.

AZEVEDO, Naiara. Rapariga digital. Disponível em: <http://www.ubc.org.br/consulta>. Acesso em: 15 set. 2019.

AZEVEDO, Naiara. Ele Não Merece a Gente. Disponível em: <http://www.ubc.org.br/consulta>. Acesso em: 14 set. 2019.

AZEVEDO, Naiara. Printou nossa intimidade. Disponível em: <http://www.ubc.org.br/consulta>. Acesso em: 13 set. 2019.

AZEVEDO, Naiara. Coitado – resposta. Disponível em: <http://www.ubc.org.br/consulta>. Acesso em: 15 set. 2019.

AZEVEDO, Naiara. Vou Te Trair. Disponível em: <http://www.ubc.org.br/consulta>. Acesso em: 13 set. 2019.

AZEVEDO, Naiara. 50 Reais. Disponível em: <http://www.ubc.org.br/consulta>. Acesso em: 13 set. 2019.

BAUMAN, Zygmunt. Identidade: entrevista a Benedetto Vecchi. Rio de Janeiro: J. Zahar, 2005.

BAUMAN. Modernidade líquida. Tradução Plínio Dentzien Jorge Zahar. Rio de Janeiro: Zahar, 2001.

FERNANDES, Cleudemar Alves. Discurso e sujeito em Michel Foucault. São Paulo: Intermeios, 2012.

FOUCAULT, Michel. Microfísica do Poder. Organização e tradução Roberto Machado. Rio de Janeiro: Edições Graal, 1979.

FOUCAULT, Michel. História da sexualidade I: a vontade de saber. 18. ed. São Paulo: Graal, 2007.

FOUCAULT, Michel. A arqueologia do saber. Tradução Luiz Felipe Baeta Neves. 7. ed. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2009.

FOUCAULT, Michel. O governo de si e dos outros. Curso no Collège de France, 1982-1983. Tradução Eduardo Brandão. São Paulo: Martins Fontes, 2010.

Published

2020-12-29

How to Cite

DE ARRUDA JÚNIOR, F. .; ABREU HOLANDA, J. . Materialized discourses in female songs: relationships of power and resistance. Revista Heterotópica, [S. l.], v. 2, n. 2, p. 50–67, 2020. DOI: 10.14393/HTP-v2n2-2020-56592. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/RevistaHeterotopica/article/view/56592. Acesso em: 25 aug. 2024.