Political discourse, media and truth

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14393/HTP-v2n1-2020-55570

Keywords:

Political discourse, Media, Truth

Abstract

In this interview, the social scientist presents some results of his research on the political communication styles adopted by the last 3 presidents-elect in Argentina, Néstor Kirchner (from 2003 to 2007), Cristina Fernández (from 2007 to 2015), and Mauricio Macri (from 2015 to 2019). He also reflects on the relationship between the media and communication institutions, the traditional and the new ones linked to digital technologies, as well as their differences and similarities in their relationship with politics, with truth and with teaching.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Mariano Dagatti, Universidad Nacional de Quilmes (UNQ – CONICET – UBA)

Bacharel e Licenciado em Comunicação Social, com especialização em Jornalismo, pela Universidad Nacional de Entre Ríos, tem se dedicado à análise do discurso político na Argentina. Atua como docente no Centro de Pesquisa sobre Economia e Sociedade na Argentina contemporânea (IESAC), da Universidad de Quilmes. É autor do livro El partido de la patria: los discursos presidenciales de Néstor Kirchner (Editora Biblos, 2017), e organizador, com Vanice Sargentini, do livro Los pueblos de la democracia. Politica y médios en el siglo XXI (Editora La Bicicleta, 2018).

References

ANGENOT, Marc. El discurso social: problemática general. In: 1889 - Un état du discours social. Québec: Éditions du Préambule, 1989, p. 13-39.

ARUGUETE, Natalia; CALVO, Ernesto. Redes sociais e política na Argentina. EID&A - Revista Eletrônica de Estudos Integrados em Discurso e Argumentação. v. 1, n. 16, p. 299-313, 2018. Disponível em: <http://periodicos.uesc.br/index.php/eidea/article/view/2224>. Acesso em: 7 abr. 2020. DOI: https://doi.org/10.17648/eidea-16-2224

ARUGUETE, Natalia; CALVO, Ernesto. Fake news, trolls y otros encantos. Cómo funcionan (para bien y para mal) las redes sociales. Buenos Aires: Siglo XXI Editores, 2020.

BARTHES, Roland. La retórica antigua. Un prontuario. In: La aventura semiológica. Buenos Aires: Paidós, 1993, p. 85-160.

DAGATTI, Mariano; KRATJE, Julia; DRIVET, Leandro. Religiosidad y secularización. Entrevista com Jean-Luc Nancy. Revista Def-ghi. Comunicación y Arte, Buenos Aires, Ano IV, n. 4. p. 84-91, 2011.

PLANTIN, Christian. As razões das emoções. In: MENDES, Emília; MACHADO, Ida Lúcia (orgs.). As emoções no discurso. v. II. Campinas: Mercado de Letras, 2010, p. 57-80.

SLIMOVICH, Ana. El camino de ‘Cambiemos’ en las redes sociales: entre las lógicas políticas y las mediáticas. In: AYMA, Ana; DAGATTI, Mariano. La política en escena. Voces, cuerpos e imágenes en la Argentina del siglo XXI. Bernal: Editorial UNQ, 2020.

VERÓN, Eliseo. La semiosis social: ideas, momentos, interpretantes. Buenos Aires: Paidós, 2013.

Published

2020-06-18

How to Cite

DAGATTI, M. Political discourse, media and truth. Revista Heterotópica, [S. l.], v. 2, n. 1, p. 106–116, 2020. DOI: 10.14393/HTP-v2n1-2020-55570. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/RevistaHeterotopica/article/view/55570. Acesso em: 26 dec. 2024.