Languages, medias and power under Foucauldian discursive optic

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14393/HTP-v2n1-2020-55565

Keywords:

Discourse analysis, Foucault, Power relations, Digital media, Language

Abstract

In this interview, the researcher and professor, Maria do Rosário Gregolin discusses about the Foucauldian Discourse Analysis contributions to the language teaching and to the production and circulation of texts nowadays. The linguist reminds us that language can function as an instrument of power, because through it you can oppress and emancipate. Furthermore, she discusses the relevance of Foucauldian readings to the constitution of the Discourse Analysis (AD) in Brazil, a theoretical perspective that questions both grammatical tradition and the structural language analysis tradition, later dominant in the country, all of this in a specific historical context: the decline of the Military Dictatorship repressive government (1964-1985). In addition to this historical contextualization of the Discourse Analysis and the importance of the Foucauldian work in its consolidation, the interviewed show us, with her studies, that society is controlled by some devices, and among them she discusses the role of the new media in the process of identity construction, considering that new techniques of textual production and circulation bring about remarkable changes in social relations. Finally, the researcher reflects about one of the consequences of these new media techniques, the responsible for a greater diffusion of adulterated content, in an expansion of production, and consequently a trivialization of so-called fake news and other forms of misrepresentation of the truth(s).

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Maria do Rosário Gregolin, Universidade Estadual Paulista - UNESP

Doutora em Linguística e Língua Portuguesa, professora livre-docente em Análise do Discurso junto à Universidade Estadual Paulista "Julio de Mesquita Filho", campus de Araraquara (UNESP/FCLAr), pesquisadora e líder do GEADA – Grupo de Estudos em Análise do Discurso de Araraquara. Entre suas principais publicações destacam-se os livros Foucault e Pêcheux na Análise do Discurso – diálogos e duelos (2004); e Discurso e mídia – a cultura do espetáculo (2003), ambos pela Editora Claraluz.

References

BENJAMIN, Walter. A obra de arte na era de sua reprodutibilidade técnica. In: Obras escolhidas I. São Paulo: Brasiliense, 1987.

CÂMARA Jr., Mattoso. Para o estudo da fonêmica portuguesa. Rio de Janeiro: Organização Simões, 1953.

CÂMARA Jr., Mattoso. Dicionário de Lingüística e Gramática: referente à língua portuguesa. 3 ed. São Paulo: J. Ozon Editor, 1968.

FOUCAULT, Michel. Microfísica do poder. São Paulo: Graal; 1984.

FOUCAULT, Michel. A ordem do discurso. São Paulo: LOYOLA, 1996.

FOUCAULT, Michel. A Verdade e as Formas jurídicas. Rio de Janeiro: Nau Ed., 1999.

GREGOLIN, Maria do Rosário. Linguística Textual e Ensino de Língua: construindo a textualidade na escola. Alfa - Revista de Linguística, São Paulo, v. 37, p. 23-32, 1993a. Disponível em: <https://periodicos.fclar.unesp.br/alfa/article/view/3930>. Acesso em: 6 nov. 2019.

GREGOLIN, Maria do Rosário. Tecendo a teia do texto na escola. In: Curso de atualização para professores de 2o grau na área de língua portuguesa. Textos - Volume 1. Convênio Vital - UNESP - FUNDESP - SE/SP, Faculdade de Ciências e Letras de Araraquara, 1993b.

GREGOLIN, Maria do Rosário. A leitura na escola: formando corações e mentes. Revista Rumos, São Carlos, SP, v. 1, n. 1, p. 3-3, 1998.

GREGOLIN, Maria do Rosário. O literário no livro didático: esse obscuro objeto de leitura. Itinerários: Revista de Literatura, n. 17/18, 2001. Disponível em: <http://hdl.handle.net/11449/107370>. Acesso em: 6 nov. 2019.

GREGOLIN, Maria do Rosário. Análise do Discurso e mídia: a (re)produção de identidades. Comunicação, Mídia e Consumo (CMC) - Revista de Comunicação, São Paulo, v. 4, n. 11, p. 11-25, 2007a. Disponível em: <http://revistacmc.espm.br/index.php/revistacmc/article/view/105/106>. Acesso em: 6 nov. 2019.

GREGOLIN, Maria do Rosário. Formação discursiva, redes de memória e trajetos sociais de sentido: mídia e produção de identidades. In: BARONAS, Roberto Leiser (Org.). Análise do discurso: apontamentos para uma história da noção-conceito de formação discursiva. São Carlos, SP: Pedro e João, 2007b, p. 155-168.

GREGOLIN, Maria do Rosário. O dispositivo escolar republicano na paisagem das cidades brasileiras: enunciados, visibilidades, subjetividades. Moara - Revista Eletrônica do Programa de Pós-Graduação em Letras, v. 1, p. 6-25, jan.-jun. 2015. Disponível em: <https://periodicos.ufpa.br/index.php/moara/article/view/2633>. Acesso em: 6 nov. 2019. DOI: https://doi.org/10.18542/moara.v1i43.2633

JENKINS, Henry. Cultura da Convergência. São Paulo: Aleph, 2009.

PÊCHEUX, Michel. O discurso: estrutura ou acontecimento. Campinas: Pontes, 1997.

Published

2020-06-18

How to Cite

GREGOLIN, M. do R. Languages, medias and power under Foucauldian discursive optic. Revista Heterotópica, [S. l.], v. 2, n. 1, p. 70–83, 2020. DOI: 10.14393/HTP-v2n1-2020-55565. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/RevistaHeterotopica/article/view/55565. Acesso em: 23 jul. 2024.