Reading theory and practice
balancing concepts, moving knowledges
DOI:
https://doi.org/10.14393/HTP-v6n1-2024-72411Keywords:
Reading teaching, Production conditions of reading, Reading theory and practice, Reading and text productionAbstract
In this article, we present a report on the work in a subject on teaching reading, which is part of the curriculum of the teaching languages degree course at a federal university. The subject proposes reading as an object of theoretical reflection and aims to offer future teachers theoretical support as assistance for the practice of reading and its teaching. To this end, it helps in the construction of a theoretical framework on the practice of reading that supports its teaching, proposes reflection on the challenges of teaching reading and text production, and challenges the development of reading and production activities. The report describes two moments in which the subject is offered: in the semesters 2021/1 and 2023/1 and presents a set of six reading workshops constructed by the classes. The report is circumscribed, in the introduction and closing of the article, by the materialist discursive view on reading and teaching reading.
References
ALVES, Rubem. Lições de feitiçaria: meditações sobre a poesia. São Paulo: Loyola. 2003.
BRASIL. Base Nacional Comum Curricular (BNCC). Brasília: MEC. 2017.
BURACH, Caroline A. M.; MITTMANN, Solange. Ensino da leitura: um trabalho de destecer textos. In: LEITE, J. D.; SANTOS, J. S.; CARNEIRO, F. G. (ors.). Análises de discurso em perspectivas. Campinas: Pontes, 2022, p. 65-82.
COURTINE, Jean-Jacques. Metamorfoses do discurso político: as derivas da fala pública. São Carlos: Claraluz, 2006.
CURCINO, Luzmara. Desafios ao ensino de leitura frente às ordens que regulam sua produção na atualidade. In: ZILBERMAN, R. et al. (org.). Das práticas do ler e escrever: ao universo das linguagens, códigos e tecnologias. Porto Alegre: CirKula, 2014. p.45-62.
FERNANDES, Carolina. Entre fechamentos e aberturas: a dupla face da autoria nos livros de imagens. In: MITTMANN, S. (org.) A autoria na disputa pelos sentidos. Porto Alegre: Instituto de Letras/UFRGS, 2016.
FERNANDES, Carolina. Os desafios de ensinar a Análise do Discurso e de se ensinar com a Análise do Discurso. Linguagem & Ensino, Pelotas, v. 21, n. 2, p. 17-39, 2018.
FREIRE, Paulo. A importância do ato de ler. In: A importância do ato de ler. São Paulo: Cortez, 1983.
INDURSKY, Freda. O texto nos estudos da linguagem: especificidades e limites. In: ORLANDI, E. P.; LAGAZZI-RODRIGUES, S. (org.). Discurso e textualidade. Campinas: Pontes, 2006, p. 33-80.
ORLANDI, Eni P. Interpretação: autoria, leitura e efeitos do trabalho simbólico. 3. ed. Petrópolis: Vozes, 2001.
ORLANDI, Eni P. Discurso e leitura. 8. ed. São Paulo: Cortez, 2008.
ORLANDI, Eni P. Discurso e Texto: formulação e circulação de sentidos. 4. ed. Campinas: Pontes, 2012.
PÊCHEUX, Michel. O discurso: estrutura ou acontecimento. Tradução Eni Puccinelli Orlandi. Campinas: Pontes, 1990 [1983].
PÊCHEUX, Michel. Metáfora e interdiscurso. In: PÊCHEUX, M. Análise de Discurso. Michel Pêcheux. Textos selecionados por Eni P. Orlandi. 3. ed. Campinas: Pontes, 2012 [1984], p. 151-162.
PÊCHEUX, Michel. Semântica e discurso: uma crítica à afirmação do óbvio. 5. ed. Campinas: Editora da UNICAMP, 2014 [1975].
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Valéria de Cássia Silveira Schwuchow, Ezequiel Nunes Pires, Solange Mittmann

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
Autores mantêm os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.