The supremacy of the writing over orality: an analysis of mathematical practices of subjects of a german colonization region

Main Article Content

Ketlin Kroetz
Mônica da Silva Gallon
José Luis Schifino Ferraro

Abstract

This article discusses some written and oral mathematical practices of german settlers descendants from the German colonization region of the Vale do Rio dos Sinos, and aims to verify how they were used by these subjects both during the school period and in their agricultural work activities. The theoretical contributions used for this research are mainly based on studies of Weber (2002), that evidences that oral mathematical stand out in these individuals work activities, while in the school period it’s observed a legitimization of a mathematics characterized by writing, which confirm a supremacy of the writing over orality throughout schooling. Therefore, the use of orality practices can become a possibility for a frequent (re) thinking of mathematical education, since writing prevails in different instances of the school context, producing subjectivities that empower such discourse, ensuring the status of the only possible mode of mathematize.

Article Details

Section

Papers

Author Biographies

Ketlin Kroetz, Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (Brasil)

https://orcid.org/0000-0001-8055-8124
http://lattes.cnpq.br/0390427253445059
ketlin.kroetz@acad.pucrs.br

Mônica da Silva Gallon, Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (Brasil)

http://orcid.org/0000-0003-0793-2372
http://lattes.cnpq.br/3410967379937204
monica.gallon@gmail.com

José Luis Schifino Ferraro, Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (Brasil)

https://orcid.org/0000-0003-4932-1051
http://lattes.cnpq.br/3175334112963316
jose.luis@pucrs.br

How to Cite

The supremacy of the writing over orality: an analysis of mathematical practices of subjects of a german colonization region. (2020). Cadernos De História Da Educação, 19(2), 614-627. https://doi.org/10.14393/che-v19n2-2020-20

References

ASCHER, M.; ASCHER, R. Ethnomathematics. History of Science, n. 24, june. 1986, p. 125-144. https://doi.org/10.1177/007327538602400202

BATISTA, A. A. G. Letramentos escolares, letramentos no Brasil. Educação em Revista, Belo Horizonte, v. 1, n. 31, p.171-190, jun./2000.

BERNSTEIN, B. A estruturação do discurso pedagógico: classe, códigos e controle. Petrópolis: Vozes, 1996.

BONI, K. T.; SAVIOLI, A. M. P D.; PASSOS, M. M. Compreensões e dificuldades de professoras a respeito do cálculo mental. Acta Scientiae, Canoas, v. 17, n. 3, p. 563-577, set./dez. 2015.

BUNZEN, C. Apresentação. In: STREET, B. Letramentos sociais: abordagens críticas do letramento no desenvolvimento, na etnografia e na educação. São Paulo: Parábola Editorial, 2014. p. 7-11.

CERTEAU, M. A invenção do cotidiano 1: artes de fazer. Petrópolis: Vozes, 1994.

FERREIRA, A. B. de H. Novo Aurélio Século XXI: o dicionário da língua portuguesa. 3. ed. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1999.

FOUCAULT, M. Vigiar e punir: nascimento da prisão. 5. ed. Rio de Janeiro: Vozes, 1987.

FOUCAULT, M. Microfísica do poder. 26. ed. São Paulo: Graal, 2014.

GAERTNER, R.; BARALDI, I. M. Um Ensaio Sobre História Oral e Educação Matemática: pontuando princípios e procedimentos. Bolema, Rio Claro, v. 21, n. 30, p. 47-61, 2008.

GARNICA, A. V. M. História oral e educação matemática. In: BORBA, M. C.; ARAÚJO, J. L. (Org.) Pesquisa qualitativa em educação matemática. Belo Horizonte: Autêntica, 2004. p.XX.

GARNICA, A. V. M. A História Oral como recurso para a pesquisa em Educação Matemática: um estudo do caso brasileiro. In: Comunicação apresentada no V Congresso Ibero Americano de Educação Matemática, Porto, 2005. Disponível em: www.jurandirsantos.com.br. Acesso em: 14 maio 2017.

KNIJNIK, G. Mathematics education and the Brazilian Landless Movement: three diferente mathematics in the context of the struggle for social justice. Philosophy of Mathematics Education Journal, v. 21, p. 1-18, 2007.

KNIJNIK, G. Itinerários da Etnomatemática: questões e desafios sobre o cultural, o social e o político na educação matemática. In: KNIJNIK, G.; WANDERER, F., OLIVEIRA, J. C. Etnomatemática, currículo e formação de professores. Santa Cruz do Sul: EDUNISC, 2004, p. 19-37

KROETZ, K. Etnomatemática e relações de poder: uma análise das narrativas de colonos descendentes de alemães da região do Vale do Rio dos Sinos. 2015. Dissertação (Mestrado em Educação em Ciências e Matemática) – Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemática, Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2015.

LIZCANO, E. As matemáticas da tribo européia: um estudo de caso. In: KNIJNIK, G.; WANDERER, F.; OLIVEIRA, C. J. de (Org.). Etnomatemática, currículo e formação de professores. Santa Cruz do Sul: EDUNISC, 2004, p. 124-138.

SEYFERTH, G. Imigração e Cultura no Brasil. Brasília: Universidade de Brasília, 1990.

SILVA, H; SOUZA, L. A. A História Oral na Pesquisa em Educação Matemática. Bolema, Rio Claro, v. 20, n. 28, p. 139-162, 2007.

SOUZA, M. C. R. F. Gênero e Matemática(s): jogos de verdade nas práticas de numeramento de alunas e alunos da educação de pessoas jovens e adultas. 2008. Tese (Doutorado em Educação) - Programa de Pós-Graduação em Educação: conhecimento e inclusão social, Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2008

SOUZA, R. M. S. A cultura material escolar da Deutsche Schule. Revista Brasileira de
História da Educação. v. 7, n. 2, p. 69-94, maio/ago. 2007. Disponível em:
http://rbhe.sbhe.org.br/index.php/rbhe/article/download/130/140. Acesso em: 7 dez. 2015.

WANDERER, F. Escola e Matemática Escolar: mecanismos de regulação sobre sujeitos escolares de uma localidade rural de colonização alemã do Rio Grande do Sul. 2007. Tese (Doutorado em Educação) - Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade do Vale do Rio dos Sinos, São Leopoldo, 2007

WEBER, F. Práticas econômicas e formas ordinárias de cálculo. Mana, Rio de Janeiro, v.8, n.2, out/ 2002, p.151-182. https://doi.org/10.1590/S0104-93132002000200006

WITTGENSTEIN, L. Investigações filosóficas. São Paulo: Nova Cultural, 2004.