Black consciousness and decoloniality

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14393/RFADIR-51.1.2023.68231.514-536

Keywords:

Black Conscience Day, Decoloniality, Education

Abstract

The objective of this article is to reflect on the decoloniality framed in the knowledge about Black Consciousness Day. It discusses its socio-historical-legislative incursion in Brazil, through some contributions about the strengthening attempts of the freedom struggles of Afro-Brazilians, with the legal norms that regulated the prohibition of slave trade and abolitionist practices, in dialogue with those that instituted Black Consciousness Day. It uses bibliographic and documentary studies for decolonial analysis (GROSFOGUEL, 2010), resulting in the need to review educational praxiologies that are focused on diversities, such as the experiences related to Black Consciousness Day, in the Brazilian context, considering the Law n. 10.639/2003.

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Author Biographies

Lígia Maria Silva Sousa, Universidade Federal do Maranhão

Professora - Secretaria Municipal de Educação de Santa Quitéria. Mestranda em Educação - UFMA. Graduada em Pedagogia pela Universidade Estadual do Piauí. Graduada em Letras Inglês pela Universidade Federal do Piauí.

Marcia Cristina Sá Netto Costa, Universidade Federal do Maranhão

Coordenadora Pedagógica da Rede Municipal de Ensino de Sao Luis-MA. Mestranda em Educação do Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGE/UFMA). Membro do Grupo de Estudos e Pesquisas Fundamentos e Metodologias do Ensino de História na Educação Básica da Universidade Federal do Maranhão (GRUPEHEB/UFMA).

Israel de Jesus Ferreira dos Santos, Universidade Federal do Maranhão

Mestrando em Educação no Programa de Pós-graduação em Educação( PPGE/UFMA). Graduando em Direito ( IESF). Membro do Grupo de Pesquisa Escola, Currículo e Formação Docente da Universidade Federal do Maranhão.

Raimunda Nonata da Silva Machado, Universidade Federal do Maranhão

Professora doutora do Curso de Pedagogia/Departamento de Educação II e do Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGE/UFMA). É coordenadora do Grupo de Estudos e Pesquisas sobre Educação Afrocentrada (MafroEduc Olùkọ́/CCSO/UFMA) e do Núcleo de Estudos e pesquisas sobre Educação das Relações Étnico-raciais e de Gênero (NEPERGE/CCSO/UFMA). É pesquisadora do Grupo de Estudos e Pesquisas sobre Educação, Mulheres e Relações de Gênero (GEMGe/UFMA) e do Núcleo de estudos e Pesquisa Gênero, Educação e Afrodescendência (RODA GRIÔ/GEAfro/UFPI).

Published

2023-08-07

How to Cite

Silva Sousa, L. M., Sá Netto Costa, M. C., Ferreira dos Santos, I. de J., & da Silva Machado, R. N. (2023). Black consciousness and decoloniality. Journal of the Faculty of Law of the Federal University of Uberlândia, 51(1), 514–536. https://doi.org/10.14393/RFADIR-51.1.2023.68231.514-536