GEOMORPHOLOGY TEACHING IN BASIC EDUCATION FROM THE STUDENT'S DAILY LIFE AND THE USE OF DIGITAL TOOLS AS DIDACTIC RESOURCE
DOI:
https://doi.org/10.14393/REG-v3-2012-80846Keywords:
Physical Geography, Teaching, Computer, Google Earth, MethodologyAbstract
This article aims to present a proposal of geomorphology teaching in geography classes of basic education from the daily life of the student, using equipment and programs of representation of the geographical space, such as the computer and the software "Google Earth", putting into effect the teaching-learning process of a fairly abstract content because it is embossed shapes that are often far from the student's local reality. It has been proposed to work with students of the sixth Year of elementary school II at Municipal School Odilon Custódio Pereira, in the urban perimeter of Uberlândia-MG, because it is a school whose streets and avenues of the neighborhood in which it is leased has names of plateaus, uplands, among other geomorphological shapes of Brazil and abroad, approaching the students daily lives to the complexity of the forms of relief from distant places. The results prove the efficiency of digital tools as essential instructional resources for issues that require more complex abstractions and difficult to view on the part of students, in addition to promoting new working methodologies for teaching in the classroom.
References
CASETTI, V. Elementos de geomorfologia. Goiânia: Ed. UFG, 2001. p.11-38
COSTA, V.F. MAGALHÃES, S.M.F. ASSIS, L.F. O uso da internet nas aulas de geografia do Ensino Médio. Universidade Estadual Vale do Acaraú - UVA Centro de Ciências Humanas - CCH. Revista Homem, espaço e tempo, Ano II, n. 2, set. de 2008. Disponível em: <http://www.uvanet.br/rhet/artigos_setembro_2008/uso_internet.pdf>. Acesso em 20 set. 2011.
GIORDANI, A.C.C. ;AUDINO, D.F.; CASSOL, R. Inserção do Google Earth no ensino de Geografia. In: 12 Jornada Nacional de Educação/ 2º Congresso Internacional de Educação. Educação e sociedade: perspectivas educacionais no século XXI. Santa Maria, 2006. p. 1-8. Anais: Santa Maria: UNIFRA, 2006. Disponível em: <http://www.unifra.br/.../geografia/ a%20inserção%20do%20google%20earth%20no%20ensino%20d>. Acesso em 20 set. 2011.
GOMES, J.V.P.; SOARES, J.G.; MENDONÇA, A.A.I.; BARROS, R.S.de. As potencialidades do MDE para o Ensino de Geografia Física. Disponível em:. Acesso em 20 set. 2011.
BRASIL. Ministério da Educação e Cultura. Secretária de Educação Fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais: introdução. Brasília: MEC/SEF, 1998. Disponível em: . Acesso 10 set 2011.
PONTUSCHKA, N. N.; PAGANELLI, T. I.; CACETE, N. C. Para ensinar e aprender geografia. São Paulo: Cortez, 2007. 383 p.
TORRES, E.C.; SANTANA, C.D. A geografia no ensino fundamental: conteúdos geográficos e instrumentos lúdicos-pedagógicos. Geografia, Universidade Estadual de Londrina, Departamento de Geociências, v. 12, n. 1, p. 233-246, jun. 2009. Disponível em: <http://www.uel.br/revistas/uel/index.php/geografia>. Acesso em: 10 set 2011.
Downloads
Published
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os conteúdos publicados na Revista de Ensino de Geografia estão licenciados sob a Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional (CC BY 4.0).
Isso significa que os autores mantêm os direitos autorais sobre seus trabalhos, permitindo o compartilhamento, adaptação, distribuição e reprodução em qualquer meio ou formato, desde que seja dado o devido crédito à autoria original e à fonte da publicação.
Para mais informações sobre esta licença, acesse: https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/


